Å tenke positivt….

Jeg har fått mange tilbakemeldinger på mitt forrige innlegg Jeg var kjerringa som fiksa alt…. De blir glade av at jeg nå klarer å tenke positivt om denne livsstilsendringen som jeg motvillig ble nødt til å ta. Det er koselig.  Jeg liker å gjøre folk glade. Men har dere tenkt på at det ligger en bevisst holdning bak den endringen i tankegang?

Det hadde vært så enkelt å synke sammen i selvmedlidenhet. Krype sammen under pelspleddet på sofaen og ligget der og tenkt “Stakkars meg!” For ja, det var synd på meg.  Det er ikke lett å forlate et travelt, engasjerende liv en elsker. Det er ikke enkelt å godta at livet ikke ble slik du ønsker.  Det er ikke gøy når du ikke klarer å leve det livet du vil.  Men ville det at jeg lå der under pelspleddet og tenkte tunge tanker egentlig plage andre enn meg selv, Gamle Gubben Grå og mine aller nærmeste?

Jeg vill ikke få livet mitt eller helsa tilbake om jeg lå under pleddet og tenkte stakkars meg. 
Jeg var Kjerringa som fiksa alt. Skulle jeg ende livet som Stakkars meg? 
Alt jeg ønsket var jo å fremdeles være Kjerringa som fikser alt.  Burde jeg ikke da klare å fikse en livsstilsendring og noen fysiske utfordringer?

Å fikse alt betyr ikke alltid å bite tennene sammen og gå på, slik jeg gjorde i mange år til det ikke gikk lenger.  Helseutfordringene mine kom ikke ramlende over natta. Det er ikke bare en knekt ankel som hemmer meg. Jeg var sykemeldt lenge før ankelen knakk.

Jeg har alltid arbeidet mye.  Det har vært viktig for meg. Men det har og vært en nødvendighet. Jeg har vært hovedforsørger i over 30 år. Familien skal ha mat på bordet, tak over hode og klær på kroppen.
Nå er barna voksne og klarer seg selv. Huslånet er snart nedbetalt og vel, klesskapet fult nok til at jeg ikke fryser.
Jeg kunne ta et skritt i bakken og tenke mer på meg selv. Klappe meg på skulderen og si. Du klarte det! Alle barna har vokst opp til flotte unge voksne.

Jeg behøver ikke arbeide så mye lenger.  Vi klarer oss om det kommer litt mindre inn på konto.  Det å bevare helsa, ta vare på meg selv er langt viktigere enn å ha råd til dyre reiser eller en ny dyr bil. Jeg kan finne lykken i kurvstolen på trammen, eller ved å lete etter nok ei hengebru sammen med Gamle Gubben Grå.

Så for første gang på lenge, har jeg satt meg selv først.  Jeg skal fylle dagene med det som gir meg glede og mening.

Fremdeles er det et stykke frem til jeg er der. Fremdeles føler jeg dårlig samvittighet for alt jeg ikke rekker, eller orker. Fremdeles føler jeg at jeg gjør noe galt når jeg flater ut på sofaen midt på formiddagen eller sier nei til nok et verv, eller invitasjoner jeg ikke har overskudd til. Men jeg er kjerringa som fikser alt Jeg skal etter hvert fikse det og.

Hensikten med dette innlegget var ikke selvskryt.
Hensikten var å forsøke å vise at ens egen innstilling har mye å si.  Kanskje er du en av de som synes synd på deg selv. Livet har fart hardt med mange, og det er mange som har god grunn til å føle på urettferdighet så vel som maktesløshet. Livet er ikke for amatører og sorger og utfordringer er ikke likt fordelt. Noen får mye, mye mer motgang enn andre.

Alle kan sakte men sikkert forandre innstilling fra å være Stakkars meg til å bli Dronning i eget liv. (Det er jo ikke alle som har lyst til å identifisere seg som kjerring)

Start nå!
Ja, akkurat nå!
Kjenn etter. Hva har du lyst til å gjøre akkurat nå?
Lese en bok?
Komme deg ut i vintersola?
Bake brød?
Sett i gang og gjør det! Du er sjefen i eget liv.

 

 

 

13 kommentarer
    1. Kjenner så godt igjen det du skriver, og det er ikke enkelt. Men veldig godt når en forstår, og aller mest godtar at det ikke er som før.
      Jeg har heldigvis alltid vært god på å finne ting å glede meg over uansett, men noen ganger må jeg grave litt dypere for å finne det.
      Da jeg fikk ME diagnosen var det nesten en lettelse, for da forsto jeg ihvertfall hvorfor jeg ble så sliten av alt jeg gjorde. Og da måtte jeg hvile mye, og det uten dårlig samvittighet…endelig!
      Følte meg alltid lat om jeg lå åå sofaen før hvis jeg ikke var vennlig syk 😁☺️
      Så ja, det går an å endre tankegang, og livsstil!
      Leit at du også må gjøre det, men du skal se hverdagen blir bedre etterhvert da 🥰
      God søndag! 🙂

      1. Det har vært en tøff prosess.
        Og jeg har følt på bitterhet, og skam. For jeg ville fikse alt. Leve det livet jeg elsket. Brenne lyset i begge ender og bare gunne på.
        Men det gikk ikke – enda så gjerne jeg ville.
        Nå må jeg fikse livsstilsendringen og snu det til noe positivt.
        For jeg er kjerringa som fikser alt, også å ta det litt mer med ro,

    2. Så sant så sant.
      Mange kloke ord som mange av oss kan ta til seg. Livet er hardt og brutalt til tider og klarer en å karre seg litt opp og se litt fremover så kan det hjelpe. Men det krever en innsats. Stå på videre. Du er kjempetøff som skriver så åpent og dine betraktninger er kloke👏💪.

    3. Har vært eg også, der hvor man må velge om man skal gjøre noe eller bli liggende. Veien opp i stående kan være tung og lang, men de fleste kommer seg opp. Ting ser så mye bedre ut når man kommer opp dit 🙂 Syns du har kommet godt ut av det <3

      Vibbedille 😀

    4. Igjen, innhold med substans. Overskrift gir oss innhold som i ekte liv levd, og du gir virkelig av din livserfaring som ikke speiler bare dans på roser. Virkelig. Du har en stemme, og du forteller på en måte som vekker respekt og følelser for den du er. På tross av prøvelser langt utover de alminnelige, så sutrer du aldri. Du drar aldri offerkortet. Bloggen din vokser som i innhold hvor du virkelig gir av deg selv. Jeg følger deg fordi du er ekte, og gir meg mye. Tusen takk.

      Litt bedrøvelig er det å se ofte brukt clickbait i annen blogg, og så skrives det på endeløs repeat. Voldsomme overskrifter der ord som kobles med død og annen katastrofe blir spekulativt i mine øyne. Ærlig talt så må ikke sånn alvorlige ting misbrukes. Presiserer her at lesere er ikke stalkere som en blogger mente fordi hun ble utfordret på egne meninger. Så er der tidvis i overkant selvskryt surret og forsøkt krydret sammen med offerkortet. Der har blitt skrevet om at fokus skulle være helse og kostendringer men bilder av overfylte fat med snacks og godterier skjærer troverdigheten i stykker. Hvorfor skrive selvmotsigende!

    5. Innstillingen har mye å si. Og man kan endre innstilling, og stå i vanskelige perioder gang etter gang. Man må hele tiden tenke gjennom når nok er nok også, selv om man ofte kommer seg gjennom med å endre innstilling. Jeg tenker sånn i forhold til meg selv også nå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg