Årets påskeskirenn

Sola skinte fra klar blå himmel da slekta samlet seg til det tradisjonsrike påskeskirennet. Hele 20 stykker stilte til start i tillegg var vi to i sekretariatet.
Hver deltaker går to runder og så skal man forsøke å gå de to rundene like raskt, eller like sakte.  I år var det rimelig jevnt. Hele 5 stk. hadde kun 10 sekunder eller mindre i forskjell på de rundene. Vinneren som stolt kan overta vandrehøna det neste året hadde kun ett sekund forskjell på sine to runder.

Vandrehøna ja. Vinneren hadde latt den være i forvaring hos sin mor, og på forunderligvis hadde påsehøna som var tatt ned fra plassen sin og lagt klar til årets renn havnet på hyttetur i Numedal. Men vinneren får den nok overrakt ved første anledning.

Ellers var det god tid til grilling, skravling, aking og kaffedrikking. Snøhulegraving tror jeg og noen drev med. Samt tre-klatring. Vi er tre generasjoner fra 2 år til 60, så det må være aktiviteter for alle aldre.
Tror dere ikke at noen og fant harespor, og når de fulgte de og lette litt så fant de et digert påskeegg fyllt med masse godteri. Det ble det jubel over, spesielt fra de fire yngste.

Jeg var på skauen og ute i sola i over 6 timer i dag. Kjenner det godt i ansiktet, men det er slik det skal være når det er påske. Og ja, jeg har selvsagt brukt solkrem.

Et annet sted jeg kjenner det er i ankelen. Den var nok litt uvant med bevegelsene skigåinga medførte.
Vi må gå noen hundre meter over et tjern for å komme til hytta hvor påskekirennet arrangeres. Det var min første tur på ski siden jeg knakk ankelen for snart to år siden og den andre turen siden jeg ødela kneet for ti år siden.
Jeg gikk som den gamle kjerringa jeg er. Jeg er jo blitt vant til at jeg må ha full kontroll på beina mine og liker ikke når de sklir av sted slik de naturlig gjør når de er spent fat til ski.
Jeg tror mye av angsten for å falle sitter i hodet, I dag var det så mye snø at det nok hadde gått greit med et fall selv om jeg er blitt litt benskjør.
Jeg kom meg trygt frem og tilbake i dag. At ankelen er hoven og vond kommer mer av at den har vært i bruk og er som forventet. Det går over før i morgen.

Det har vært en utrolig fin dag. Flott start på påsken.

 

 

4 kommentarer
      1. Ja, og det fine er at det er neste generasjon som liksom er motoren nå. I går var det bare tre personer som manglet. Ikke alle bor i området, og en ungdom prioriterte tur med andre sikkert jevngamle kammerater. Det er lov.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg