Barberblad, tannprotese og celleforandringer

De som har fulgt denne bloggen en stund har sikkert forstått at når det kommer til skjønnhetspleie, ja da er ikke denne kjerringa helt på nett. Så når Andrea Sveinsdottir reklamerer for barberblad sitter jeg bare og rister på hodet.  I min ungdom brukte man barberblad til to ting (Hvis man ikke var gutt da) Det ene var å hakke opp kokainklumper i mindre biter og ordne stoffet i striper man kunne sniffe, det andre var til å skjære over pulsårene i noen dramatiske og som regel hjelpeløse selvmordsforsøk (Som vel ofte var mer rop om hjelp enn reelle forsøk på å forlate livet.) Siden jeg aldri har brukt narkotiske stoffer eller vært suicidal har jeg aldri hatt behov for barberblad.

Jeg er nemlig så heldig at  jeg knapt har hårvekst på leggene. Jeg skal ikke hevde at de er silkemyke, men det er mer på grunn av arr og andre hudforandringer enn på grunn av pels. Ikke har jeg antydning til bart. Heller ikke i armhulene er det særlig med hårvekst, selv om jeg i min ungdom fjernet litt hår med sånn krem og spatel der. Mest fordi alle gjorde det enn fordi behovet var så stort.  Og jeg er så gammel at jeg føle r det er helt naturlig at musa har litt pels. Ikke velter det ut av badedraktskanten om jeg skulle ha lyst på en tur på stranda heller.
Jeg er heldig slik.

Plasseringa på bloggtopplista er jeg kanskje ikke like fornøyd med.
Jeg er nede på en 10.plass i dag mot en 6. plass i går.  To av de som ligger over meg på lista, Andrea Sveinsdottir og Ida Wulff har ikke kommet med noe nytt. De hopper vi lekende lett over.

Vibbedilles innlegg interesserer meg langt mer.  Hun har behov for tannprotese og har vært hos tannlegen for å få et prisoverslag.

Nå jeg knakk ankelen trengte jeg ikke å tenke på hva det ville koste meg og få den så bra som mulig.  Jeg slapp å be ortopeden om et prisoverslag på de forskjellige operasjonsalternativene for å avgjøre hvilken jeg hadde råd til. Jeg kunne la de legge meg i narkose overbevist om at de ville fikse ankelen så godt de klarte.
Sånn er det ikke når det er tennene du trenger å få fiksa. For av en eller annen grunn er ikke tenna en del av kroppen når det kommer til betaling. Med alle andre kroppsdeler kan du gå til legen og få den behandling du trenger og bare betale en egenandel til du når taket for frikort. Etter det er alt gratis. Slik burde det være for tennene også.

Vi i Rødt har det å få tennene og tannhelse inn under de samme reglene som resten av kroppen som en av våre valgkampsaker.  Det virker som om vi har fått med oss i det minste Arbeiderpartiet og SV på den ideen, så kanskje klarer vi å få en endring på det i neste stortingsperiode. Men enn så lenge må man nok som Vibbedille be om et prisoverslag hvis man ha tenkt å ta vare på munnhelsen sin. Ja hvis man ikke er så stinn av gryn at man ikke trenger å tenke på hva ting koster.

Vel, Vibbedille har fått sitt prisoverslag. Hun må betale litt i overkant av 15.000 kroner for protese (ikke implantat det ville blitt langt dyrere) i underkjeven. Da dekker Helfo en del fordi medisiner Vibbedille går på er en medvirkende årsak til tannproblemene. Egentlig koster behandlingen 22.500.

15.000 kroner er mye penger. Det er mye penger for mange av oss, og selvsagt også for Vibbedille som er uføretrygdet. Hun har ikke 15.000 kroner stående på bok til bruk på nye tenner.

Nå tenker du at dette er en bønn om delta på en spleis, eller om å vippse penger til Vibbedilles tenner. Det er mange bloggere som har prøvd seg på slikt til mer eller mindre gode formål. Men niks, det er det ikke.
Vibbedille har tenkt å skaffe de pengene selv.
Hun har laget masse, masse armbånd som hun håper å få solgt og at det skal gi nok penger til at hun får betalt tennene i underkjeven.

Jeg har to ønsker.
Jeg ønsker at dere skal gå inn på siden til Vibbedille og se om armbåndene hennes faller i smak. Og så ønsker jeg at hvis du som meg synes at det er urettferdig at tenna ikke er en del av kroppen så stemmer du Rødt ved høstens stortingsvalg.

Monika Vederhus har et innlegg om å ta en liten opprydding i hva som er viktig for en. Hva man vil gjøre og hva man må innse at man ikke har tid og overskudd til.
Det er sunt å stoppe opp og tenke litt over slikt en gang i blant.

Mat fra bunnen av har kommet med ny ukesmeny. I dag skal hennes følgere ha spagetti bolognese til middag.
Jeg aner ikke hva vi skal ha. Og i dag blir det Gamle Gubben Grås oppgave å finne ut det

Martine Halvs har alvorlige celleforandringer og HPV-virus.  Det er ingen hyggelig beskjed å få. Og jeg tror ikke det føles som noen trøst at Martine i motsetning til Vibbedille ikke trenger å bekymre seg over hva behandlingen koster.

Martine maser om at alle må gå å teste seg for å kunne få behandling ved eventuelle celleforandringer på et så tidlig stadium som mulig. Det er riktig og en viktig påminnelse.
Ikke minst til meg. For jeg er litt som hun jeg snakket med på torget på lørdag. Vi går ikke til legen hvis vi ikke er syke.

Mamma på hjul hadde og en tårevåt dag i går.  Hun følte på håpløsheten når resten av familien forsvant ut i det klare høstværet og hun ble sittende igjen inne alene. Hun ville jo egentlig ikke noe annet enn å snøre på seg joggeskoa og løpe etter.
Jeg føler så med henne.

Da er det bare Kokkejævel igjen. Og når det gjelder han holder jeg klokelig kjeft. Minner bare om at det kommer ny bok denne uka. Jeg ønsker meg ikke den.

 

 

6 kommentarer
    1. Litt av hvert på bloggen ser jeg. Mye forskjellig i dag også. Vii blir vel mindre hårete med årene kanskje. Det gror ikke så mye hår under armene mine lenger heller. Deilig.
      Nyt dagen!

    2. Ønsker deg en fin dag videre.
      Når du sier det, så har jeg faktisk merket at det gror mindre på leggene og under armene. Greit at det er noe positivt som følger med årene også. 🤣😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg