Blomsten til Vibbedille

I flere år nå har Vibbedille skrevet om en plante hun har. Den har facinert meg, og ikke minst at det virker som den tåler en støyt. Sist hun skrev om den spurte jeg hva den het, og fikk raskt svar. Vibbedille er alltid grei sånn. Hun la og til at den var ganske dyr, og ja prisen hun nevnte var mye mer enn jeg ville ha brukt på en plante. Det er nemlig ikke få planter jeg har tatt livet av i årenes løp.

Vibbedille er også utrolig snill. Hun sa vipps meg penger til porto så sender jeg deg noen stiklinger. Det tok ikke mange minuttene før jeg hadde vippsa penger i retning Sola, og kort tid etter var plantene på vei til meg.

Posten derimot er ikke like kjappe som Vibbedille og meg. Det tok en uke før stiklingene kom hit til Drømmehuset, og da var jeg for lengst dratt til fjells.

Gamle Gubben Grå tok heldigvis ansvar og fikk stiklingene raskt i vann og etterhvert i jord. Nå krysser vi fingrene og håper de har klart at reisen tok så lang tid. For da har jeg snart like kul plante som Vibbedille.

7 kommentarer
    1. Det er kanskje med kvalitets planter som med Nillebriller.. jeg kunne kjøpt mange dyre kvalitets par hos optiker. I stedet for de veldig mange billige jeg har tatt livet av , eller de har tatt sitt eget liv på ymse måter. Så spørsmålet er hva heter den blomsten? Og hvor får jeg kjøpt? 😉

      1. Den her har heter Aeonium ‘Velour’, men det finnes visst andre typer.

        Jeg tror ikke alltid det er kvaliteten på plantene som avgjør om jeg klarer å ta livet av dem. Det er noe med å huske å vanne…🙈

        1. Det er sant.. et lite enkelt tips som funker. Stikk /bor små hull i korka på ei brusflaske, fyll den med vann sett den opp ned nær rota og du har et billig avansert selvvaninings system 😉

    2. Du fikser denne planeten for den skal helst ikkje ha vann!! Når eg har den inne vinterhalvåret setter eg den i ei bøtte 1 gang, sånn rundt juletider, MAX 2 ganger før den settes ut når frosten er vekke 🙂 Ingen fare, den klarer seg selv, elsker steikende sol og varme. Her står den ute på terrassen uansett vær sommerhalvåret og da er den også på sitte fineste. Like ikkje så godt å stå inne, men tåler jo ikkje frost. Den er som regel veldig trist og pjusk når våren kommer etter en lang vinter inne i tørr luft, men den kommer seg fort til hektene. Mine har alltid vokst fort sommerhalvåret 🙂 Bare pass på at jorda er veldig kompakt. Pottene som mine står i er blytunge fordi det er kompakt med jord. Ha gjerne sand i jorda, det er trossalt en sukkulent 🙂 Dette går bra og eg gleder meg til å se hvor fort de vokser. Ødelegger du de så kommer det avleggere hos meg fremover også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg