Bollestad i trøbbel…

Det pleier ikke å være så lagt mellom de politiske “skandalene” her i landet. Denne gangen er det KrF som er i medienes søkelys.  Hva saken helt dreier seg om er litt vanskelig å få tak i. Åpenhet er liksom ikke det sekten KrF er flinkest på.  Men etter hva jeg forstår skal det ha kommet varsler på Olaug Bollestads lederstil. Hva de varslene rent konkret går ut på derimot får jeg ikke helt tak i.

Det jeg leser får meg til å undres om det mer er en lederstrid enn at det er noe galt med lederstilen.  Tankene mine kretser fort rundt en annen sak hvor lederstil ble blandet inn i en sak som kanskje mer handlet om å fjerne noen fra en stilling, ta fra noen makta. Nemlig Valla saken, eller Valla – Yssen saken.
Mulig tankene mine går i de baner fordi jeg har sansen for Olaug Bollestad på samme viset som jeg hadde sansen for Gerd Liv Valla. De er kvinner med en litt annen stil enn de strømlinjede-formede-snill-pike-variantene vi har alt for mange av innen norsk politikk.

Det er kanskje greitt å merke seg at Olaug Bollestad har vært sykemeldt I flere måneder etter at det ble varslet. Er det en tøff leder som har en uforsvarlig lederstil, eller er det Bollestad som er offeret? Å varsle er et kjent virkemiddel i maktkampen i organisasjoner, politiske partier og i arbeidslivet.

Jeg sier ikke at det er Bollestad som er offeret. Jeg stiller bare spørsmålet.  Jeg er ikke noen pusekatt! sa Gerd Liv Valla i sin tid. Arbeiderpartiet er ikke noen søndagsskole! skal Haakon Lie ha sagt. Selv om mange i KrF i likhet med meg har trådd sine barnesko i søndagsskolen er ikke det noen garanti for at det ikke benyttes skitne knep i en lederstrid.

En ting er sikkert. Denne saken kommer pressen til å meske seg i lenge. Det blir spennende å følge med og se om man finner ut hvem som trekker i hvilke tråder.

 

 

10 kommentarer
    1. Leste det, hun er ei bestemt dame. Kan vel skyldes at hun jobbet som sykepleier tidligere, og vet vel hvor skoen trykker. Hun er ei bestemt dame, og kanskje noen er hårsåre i partiet. Vel det er ikke et parti jeg stemmer på. Kanskje det kommer en ny leder for alt vi vet.

    2. Hun takler vel ikke folk som er uenig med henne. Trist for partiet.. Det er jo et synkende skip. Velgerne er vel ikke akkurat i kø om dagen til dette partiet.

    3. Jeg leste noe for et par året siden, som jeg husker bare litt av. Men jeg tror det var noen som hadde opponert mot henne i en eller sammenheng, når hun var ordfører. De fikk barnevernet på nakken. Om det er slik hun utøver sin makt, så…

      1. Det verserte en slik sak for en del år siden. (Jeg måtte google litt.)
        En familie fikk barnevernet på nakken etter at barnefaren hadde kommet med “drapstrusler” mot ordføreren. Så var det debatt om det var reelle drapstrusler eller ikke.
        Av det jeg leste i den saken og hvilke kilder som skrev hva tror jeg jeg ville være forsiktig med å konkludere med hvilken versjon som var mest korrekt. For her var det vanskelig å skille snørr fra barter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg