By-by Tom.

The King has left the building. Tom, bloggkongen som har dominert denne plattformen har forlatt blogg.no og opprettet egen nettside. Jeg ønsker han lykke til. Egentlig er jeg litt imponert over hva Tom har fått til. Han klarte å bruke bloggen til noe positivt for seg selv og sin bedriftside’, og han ga seg når han fant det hensiktsmessig.  Smart fyr.

Men når kongen har fordufta må vi som er igjen her inne klare oss som best vi kan, og det tror jeg vi klarer utmerket.
Nå blir det litt mer konkurranse om den topplasseringen, det bør få oss til å skjerpe oss litt. Jobbe litt mer for å få de innleggene som drar lesere. Hva det er kan være så mangt. Jeg tror ikke det finnes en magisk formel der, og jeg jåper inderlig ikke det dukker opp en ny kokk som blir sittende på tronen uke etter uke, måned etter måned, for så å lage nettbutikk og… Ja dere skjønner. To på rad holder. Nå trenger blogg.no noe nytt.

Gledelig å se da at det var nettopp Gry som var den første til å entre tronen når den ble ledig. Frisk og freidig som bloggen hennes er entret hun toppen med den største selvfølgelighet etter å ha kommet med noen friske uttalelser om en ung mann litt perifert i kongefamilien. Gratulerer Gry, vel fortjent.

Ellers er bloggtopplista et sørgelig syn.
Ikke slik at det er noe galt med bloggene på lista eller bloggerne bak dem. Det er både flotte bloggere og interessante blogger. Det som gjør synet så sørgelig er lesertallene.
Men 100 sidevisninger kommer du i dag på en 17. plass. For få år siden kunne du bare drømme om å være blant de 100 på lista med så lave sidevisninger. Nå holder det med at 6 stykker klikker seg inn på innlegget ditt for å synes på lista.

Det er her vi må ta utfordringen. Vi må få flere til å klikke seg inn på innleggene. Vi må gjøre blogg.no stort igjen!
Ikke ved å starte med rumpeoperasjoner og høy partyfaktor, i likhet med enerådende kokker håper jeg den tiden er forbi.

Her skal det være plass til alle, og jeg liker mangfoldet her inne.  Men skiftet fra rosa-bloggernes fokus på skjønnhet og mote til dagens hjemmekos-bloggere med håndarbeid og mat har fjernet litt av aktualiteten for plattformen. Vi har liksom gått fra Se & Hør til Familien.
Jeg skulle ønske blogg.no ble et sted som i større grad var med å sette dagsordenen.
Ikke at vi skal konkurrere med de store mediene på nyheter og aktualitet, det overlater vi til journalistene.
Men at man kanskje her finner de friske meningene. De som krydrer debatten litt. Tenk så gøy om vi kunne få se Bunny på Debatten eller høre Gry på Dagsnytt 18.

Jeg tror og håper at det blir spennende tider på blogg.no fremover. At konkurransen om å nå toppen får oss til å skjerpe oss. Vise kreativitet og jobbe litt mer med innleggene våre.
La oss ta Toms retrett som en inspirasjon til å anstrenge oss litt mer for å vise at blogg.no er liv laga. At vi skriver for et større publikum enn andre bloggere. (Ja jeg vet, dette blogginnlegget er et dårlig eksempel i så måte, men det kommer flere etter denne pep-talen.) Det er ingen grunn til å resignere og kaste inn håndkleet – eller strikketøyet.

MAKE BLOGG GRREAT AGAIN. 

 

7 kommentarer
    1. Vi jobber på…..FB har litt av skylda også! Det var lettere å få lesere derfra tidligere…
      Hvor skal vi markedsføre oss…? Det er der jeg tenker…Det er flere plattformer enn FB…
      ..
      Men det er vanskelig å få kapre følgere hvis du ikke har vært på Paradise Hotel???
      Det var lissom der det begynte for alle kjente influensere!

      1. Det er en annen tid nå. Vi ønsker vel oss ikke inn på Paradise Hotel?
        Men du har rett, det var lettere å markedsføre seg på fb før.
        Litt usikker på hvordan vi skal få lesere inn på plattformen, jeg tror det må være mange forskjellige måter. Og litt uavhengig av hvem vi ønsker å nå.
        Det jeg derimot er sikker på at den eneste måten man får lesere er ved å skrive innlegg som folk ønsker å lese. Den jobben må vi gjøre selv. Det gjelder som på mange andre områder i livet at jobben må en gjøre selv, nytter ikke å skylde på fb, eller blogg.no eller noen andre.

        Så vi får bare fortsette å stå på og anstrenge oss litt for å få gode innlegg.

        1. Ja, det er lissom vår måte….jobbe sjøl! Får ikke den samme hjelpen og drivkraften som de yngre fikk!
          Paradise Hotel………tja…nei, det vil jeg ikke unne mine lesere…….

    2. Det er andre tall nå på kvelden, og Gry ikke lenger der oppe. Den hang igjen i litt “lave” tall… Nå er Tom der igjen, og tallene høyere. Det svinger mellom dett rare og det litt mer “vanlige” på den lista….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg