Curlingforeldre

.

Ungdommen i dag har tilsynelatende et enormt klimaengasjement, og jeg fryder meg over det.  Ungdommen reagerer, skulker skolen og demonstrerer! Det gleder meg – veldig!!

Ikke det at jeg er så opptatt av klimaspørsmål. Alt for lite i følge ungdommen antageligvis, selv om jeg var med på å få Landsmøte til Rødt til å stemme nei til vindkraftanlegg på land.

Det er engasjementet mer enn klimasaken som gleder meg.

Men så er det foreldrene da….  Foreldre av i dag som helt klart har misforstått sin foreldrerolle. For når ungdommen gjør opprør og demonstrerer mot foreldregenerasjonen  og tidligere generasjoners synder og unnlatelser, ja da skal foreldregenerasjonen riste uforstående på  hodet, komme med noen kritiske motargumenter eller i beste fall skanne seg. Ikke gå forrest i toget og demonstrere sammen med ungdommene. Støtt dem gjerne i deres kamp, gi dem tommel opp for å delta i skolestreiken. Men la ungdommene ha opprøret sitt i fred.

Og la nå ungdommen få lære å ta ansvaret for sine egne politiske valg. De velger å streike, skolestreik. Og får da selvsagt fravær når de ikke dukker opp på skolen.  Har man for stort udokumentert fravær, eller ugyldig fravær om du vil, kan det få konsekvenser for karakterene eller om man i det hele får karakterer i ett eller flere fag.  Hvis det er prisen ungdommen er villig til å betale for sitt politiske engasjement, så lå de få lov å betale den prisen. La de få bevise at klimaopprøret er ekte og noe de virkelig ønsker å kjempe for. Kjære foreldre, slutt med å fabrikere falske unnskyldninger for ungene deres. Slutt å gi dem fantasifulle meldinger for hvorfor Henrik og Sara ikke er på skolen. Lær ungene deres å ta konsekvensene av sine egne valg.

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Joda, det er 20 år siden jeg mente ( i debatter på nett) at plasten var et alvorlig og forurensende problem og burde gripes tak i. Først nå kommer verden og politikerne diltende halvveis etter, når det er så mye plast at vi drukner i den, finner den i magen på fisken vi skal spise, etc.
      All ære til de unge, men ..det er faktisk for sent nå. Av flere grunner. Jeg er ikke pessimist, jeg er realist. Men de må gjerne kjempe sin kamp, så det ikke blir verre for fort. Lov å håpe…

      Det beste folk kan gjøre, er å passe på egen søppel, inkludert alle skoleungene som kaster emballasje fra seg mellom skolene og butikkene her. Det er faktisk ille mye de slenger fra seg. Vi var flinkere i min barndom. Samtidig innbiller jeg meg at byen hadde flere søppelkasser på lyktestolpene , og det var tilogmed en kommunal gatefeier som ruslet rundt og trillet “tønne” på hjul og plukket søppel, glasskår og sigarettsneiper og kjente “hele byen”. Nå har de dyre feiemaskiner, men det ligger likevel mer søppel rundt om enn før i tiden. Og nå som miljøvern er så in…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg