Dagen i dag

Så regner det igjen. Ikke noe sitting på terrasse eller tram til langt på kveld slik jeg liker.  I kveld beordret jeg terrassedøra igjen før klokka var 20, jeg som helst vil ha den åpen fra mai til september. Men jeg frøys.  Liker ikke å fryse. Det blir litt feil når det går flere digre kopper med te hver eneste dag – i juli.

Det var i det minste oppholdsvær på dagen i dag. Var i grunn ganske fint da Charlie Chihuahua og jeg gikk tur i skogen. Det ble soppstuing til middag selv om jeg måtte kjøpe soppen på Kiwi.

Vibbedille pleier alltid å si at det er i juli man må sette i gang å lage ting man vil ha ferdig til jul, så i dag har jeg tørket appelsinskiver. Vet ikke helt om de er tiltenkt jul.  Muligens mer en høstdekorasjon. Er liksom i høstmodus her jeg sitter med tekoppen.

Hadde vi bare kunne bruke dette regnet til noe fornuftig. Som å fylle opp vann-lagrene våre, så vi ungår strømrasjonalisering til våren. Men det er visst mer penger å tjene på å eksportere strømme vår til Europa mens prisene er gode. Man kan aldri vite hvor lenge krigen mellom Ukraina og Russland varer. Hvis de plutselig skulle bli perlevenner vil kraftprisen på det Europeiske markedet synke raskt. Nei, det er bare å selge nå mens markedet er bra. Det er markedskreftene som rår.

Siden krafta er vår, altså Staten sin, hadde jeg håpet at regjeringen skulle være sitt ansvar bevisst og stoppet krafteksporten til vi var sikre på at vi klarer å sikre våre egne innbyggere nok strøm gjennom vinteren. For å være ærlig hadde jeg ikke bare håpet det, men forventet det. Det er en Arbeiderparti- og Senterpartiregjering.  Var det ikke noe med “Vanlige folks tur” Eller var det bare før valget? Et flott slagord en eller annen kommunikasjonsrådgiver hadde tenkt ut? Ikke noe dere mente noe med.  Egentlig tror jeg verken Jonas eller Trygve vet hva som er vanlige folk eller hvordan det er å ha litt stram økonomi.

Streiken i oljebransjen ble stoppet etter få timer. Tvungen lønnsnemd. Jeg trodde det bare kunne brukes når det gjaldt “liv og helse”.  Nå brukte regjeringen det fordi vi hadde et særlig ansvar for gassleveransene til Europa. For meg virker det som om denne regjeringen er mer opptatt av å please Europa enn å ta vare på interessene til det Norske folk.

Tekoppen er snart tom. På tide å krype til køys. Håper på litt bedre vær i morgen. Jeg vil ha litt mer sommer, kanskje få tatt mitt første bad.

 

7 kommentarer
    1. Ja strømrasjonering er ikke det vi vil ha!
      Slik som det regner og smelter og vannføringene stiger over sine bredder, burde de samle opp og stoppe sende ut av landet…. men gjør de det da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg