Dagens første raserianfall

“Hva var galt nå?”  Gamle Gubben Grå var ikke riktig våken ennå, hadde knapt mumlet “Hei” til kjerringa.  Slik han så det kunne han da umulig ha rukket å gjøre noe galt ennå. Likevel hørte han tydelig hvordan kjerringa skjelte og smelte ute på kjøkkenet. Han stumpet røyken, lukket utgangsdøra og gikk forsiktig mot kjøkkendøra.
“Gamle idiotiske mannfolk som tror de vet alt” fnøs kjerringa mens hun irritert duppet teposen i kruset så vannet plasket ut og ned på benken. Virket ikke som hun brød seg.
Han sendte henne et spørrende blikk, og hun forklarte i høye ordelag hvor drit lei hun var allvitende mannfolk som trodde de var eksperter på alt mulig de overhode ikke hadde peiling på.
Hun nikket irritert mot radioen på kjøkkenbenken og han pustet lettet ut. Det var ikke han som hadde gjort eller sagt noe galt i dag.

Hva som gjorde at engasjementet ble vekket i ei i grunn ganske liten og trøtt kjerring denne morgenen?
Jo at en fyr, aner ikke hvem eller hva slags tittel han hadde, uttalte at det var ikke trolig at Putin gikk av fordi han, altså denne allvitende stemmen på radio,  ikke visste navnet på en mulig arvtaker.
Det at dette mennesket ikke klarte å uttale et russisk navn, eller hadde navnet på en mulig arvtaker er da overhode ingen grunn til at Putin skal bli sittende i sjefsstolen borte i Russland. Navnet er muligens enkelt både å huske og uttale, men resten av mannen er da rimelig problematisk.

Jeg er ikke dum. Jeg forstår selvsagt at det mannen mente var at det ikke var noen klar arvtaker hvis Putin skulle falle fra. Og ja, jeg ser og helt tydelig at det fort kan bli en maktkamp hvis han blir ryddet av veien. Jeg synes like vel at vi skal gi den ideen et forsøk. Det kan jo tenkes at det dukker opp et langt bedre alternativ.

Det som gjorde meg så irritert var vel mer at det nok en gang var en ekspert som uttalte seg skråsikkert om noe han overhode ikke kan ha forutsetninger om å uttale seg om. Jeg tror ingen her i landet har oversikten over hva som foregår i Russland.
Ikke hva som foregår i den indre kretsen rundt Putin, og ikke hva som rører seg under radaren i Russland.

Eksperter sa at Putin aldri i verden ville gå inn i Ukraina. Men Putin gjorde det.
Eksperter sa at det aldri ville bli en fullskala krig. Men det ble det.
Eksperter har sagt at Putin aldri vil bruke atomvåpen, nå er de samme ekspertene ikke så skråsikre lenger.

Poenget mitt er at ingen kan vite hva en fyr som Putin kan finne på.
Ingen kan heller vite hva som skjer den dagen han ikke er der lenger. For eksempel er det jo forskjell om det er en planlagt avgang eller om den kommer litt brått på. Årsaken om hvorfor de trenger ny leder er også avgjørende for hvem som overtar. Det er forskjell på å trekke seg, bli avsatt av eget parti eller bli styrtet av politiske motstandere.
Derfor blir jeg så utrolig irritert over eksperter som kommer med enkle svar på et komplisert spørsmål. Et spørsmål jeg ikke tror noen helt har svaret på  – og i det minste ikke i Norge.

Vel, jeg fikk tekoppen – og roet sinnet.
Gamle gubben Grå kunne puste lettet ut til kjerringa fant den neste tingen som provoserte henne. Det pleier ikke å gå så lang tid mellom hver gang noe engasjerer.

 

6 kommentarer

Siste innlegg