De små ting…..

 

Jeg raser nedover på lista Nummer 25 i dag.  Øverst på bloggtopplista troner som alltid Kokkejævel.  Og i dag har han til en forandring ikke et reklameinnlegg for egen bedrift..  (Det er i det minste ikke merket reklame)

Natta har vært kort her og, ryggen er vond.  Vondere de siste dagene enn på lenge.  Jeg begynner å bli lei.
Jeg kreker meg ut av senga. Burde lytta mer til Kokkejævel og brukt penger på skikkelig seng og skikkelig madrass.  Men det har liksom aldri vært første prioritet, alltid noe som har vært viktigere.  Madrassene er ikke så ille, men kunne helt klart vært bedre.

Det er ingen tannbørster som står og “kliner” inne på badet vårt slik som hos Kokkejævel.  Like greit det. Tannbørsten min er min, samme hvor glad jeg er i Gamle Gubben Grå.

Ute i stua er det passe ryddig.  Ikke shina, men ikke så ille at jeg ville få angst om det ringte på døra og kom uventa besøk.  Men det er ingen fare for det.  Ingen kommer på uventa besøk lenger, spesielt ikke nå under korona.

Nettbutikken til Kokkejævel går så det griner, og han er sikret inntekt for seg og familien sin samme hvordan det går med firmaet hans på kjøpesenteret.
Jeg er glad jeg lever i en velferdsstat som Norge.  Jeg er glad jeg er sikret inntekt, også nå som ryggen gjør at jeg ikke kan arbeide.  Jeg er glad for den tryggheten det gir meg å vite at om jeg skulle bli nødt til å redusere på hvor mye jeg orker å arbeide på grunn av ryggen, er jeg fremdeles sikret en viss inntekt.
En god sykelønnsordning og en god velferdsstat er verdt å kjempe for å beholde.  Ikke fordi man skal utnytte systemet, men fordi man har et sikkerhetsnett når helsa skranter.  Man blir ikke friskere om man må bekymre seg om egen økonomi i tillegg til sykdom og vondter.

Jeg vet at jeg gjennom enkelte blogginnlegg har vært med på å reklamere for Kokkejævel og nettbutikken hans. Det er han vel unt.

Men så over til en uttalelse i innlegget til Kokkejævel som ikke henger på greip, altså ikke gir mening.

Nedskjæringen begynner i dag. Blir spennende å se hvordan vi klarer oss, men til forskjell fra andre steder der det blir kuttet “på gulvet”, så står sjefen selv midt på gulvet og merker følgende av bemanningskuttet.

For et par avsnitt siden skrev han at han hadde  startet nettbutikken nettopp for å sikre seg inntekt hvis Hoftepluss, firmaet hans på senteret, ikke skulle klare seg.  Han har altså sikret sin egen inntekt samme hvor mye han skjærer ned på bemanningen i firmaet.  I tillegg har han skrevet tidligere at han har redusert det han tar ut i lønn til akkurat det han trenger.  Som visstnok var noe å tretti K

Vel, med egen økonomi sikret  våger jeg å påstå at han ikke merker følgene av bemanningskuttet på samme måte som de som ble kuttet vekk, og som nå går jula i møte med usikkerhet rundt egen økonomi.  Ja, velferdsstaten gjør at de ikke står helt på bar bakke, hvis de har hatt en viss inntekt og fast stillinger.  Men de får likevel en økonomisk reduksjon i inntekt som kan være veldig tøff for de som kanskje ikke har de høyeste inntektene fra før.

Jeg forstår at Kokkejævel må kutte.  Jeg forstår at han ikke gjør det med lett hjerte, men kom ikke her og si at han merker følgene av bemanningskuttet når han selv sitter der og har sikret inntekten sin mens noen av de ansatte kanskje er usikre på om de kommer til å ha råd til husleia i februar.

Jeg våger en påstand.  Hadde Kokkejævel vært oppriktig interessert i å få firmaet ditt til å gå bram hvis han hadde væt oppriktig interessert i å trygge arbeidsplassene til sine ansatte, så hadde han selvsagt kjørt nettbutikken og firmaene Hoftepluss og Fyfader som ett firma. .  Ja, da hadde overskuddet i nettbutikken gått med til å dekke et eventuelt underskudd i de andre firmaene, men bedriften og arbeidsplassene hadde antakelig vært sikret gjennom krisa,

Å sammenligne nettbutikken med en ny baby rett etter at han har fått en “ny” baby provoserer meg  virkelig. Her appellerer han til følelsene til fansen for å bortforklare mekanismen konkursryttere har brukt i mange år..  Trekke ut de delene man har tro på vil ha liv laga også i fremtiden og etablere det i et nytt firma, sånn litt i fred og ro hjemmefra.  På den måten på mange måter drive konkurranse med sitt eget firma som selger de samme varene over disk. Og så på den måten langsomt undergrave sin egen bedrift mens man bygger opp en ny.
Det har ikke noe med barn og babyer å gjøre.
Da ville det jo være slik at man ga f….   i de barna man har fra før når det kommer en ny baby i familien.
Slik er det jo ikke, og det tror jeg ikke det er hos Kokkejævel heller.

Kokkejævel har rett i at han velger selv hvilken bedrift han vil drive.  Det er jeg enig med han i.  Men som bedriftseier har man visse forpliktelser ovenfor de ansatte.  En av de forpliktelsene mener jeg er å drifte bedriften så godt som mulig for å sikre arbeidsplasser.
Ønsker man en enklere bedrift å administrere er det fair nok.  Det er lov å tenke på egen helse.  Men hva med da å selge livsverket til noen som ønsker å føre det videre i stedet for å la det smuldre opp?
Så, Kokkejævel, på meg fremstår ditt valg som egoistisk.  Du er mer opptatt av å sikre egen inntekt og egen fremtid enn å sikre bedriften din. og de ansatte.

Jeg er blitt 54 år og har lært den harde veien at jeg kanskje burde være flinkere til å ta hensyn til egen helse.
Når jeg tok en gjennomgang for å finne ut hva jeg har tid og helse til å satse fullt på ble mitt valg å si ja til å stille på valg til Stortinget.  Å komme inn der tror jeg hadde gjort helsa og engasjementet mitt godt.

 

 

6 kommentarer
    1. Med tanke på hvor langt nede psykisk, prolaps, skulder +++ han har hatt i laaaang tid, så er det fantastisk at han er blitt så fort frisk. Har ikke hørt en eneste klage på mange uker. Han har virkelig stå på vilje, imponerende 👏👏👏. Håper nu ikke dette går helt til hodet på han. Han skulle ansette nye folk, for at han skulle være mere hjemme med babyen. Han var jo aldri hjemme med de eldste, jobba døgnet rundt etter hans eget utsagn. Kanskje han må tenke på hva han holder på med, så han ikke bikker under igjen. Han klarer seg godt, og har mange bein å stå på. I fjord hadde han vel nærmere 1 000 000,- i inntekt. Nettoen var ikke dårlig. Føler bloggen er bare snakk om peng, og at han må klare seg økonomisk. Det er forsatt syting om peng. Jeg er imponert at folk lar seg lure av han. Folk handler varer av medlidenhet til vanvittige høye priser. Fatter ikke hvordan folk lar seg lure. Ja han kan skrive, det går til ❤ rota deres. Det morsomste når folk skriver, hils til kjærest og sønn. Akkurat som han skjønner noe 🤣🤣🤣. Ha en flott dag, liker det du skriver 😘

      1. Jeg er glad for at helsa til Kokken er bedre, og at han nå tenker mer på egen helse.
        Håper han er mer hjemme enn det han gir uttrykk for.
        Ja, det er mye snakk om penger og reklame på bloggen hans for tiden. Og han er en god selger. Vet hvilke knapper han skal trykke på for å få folk til å åpne lommeboka.
        Ha en fin dag du og!

    2. Lurte på hvordan du ser på dette med arbeidsgiveravgift og sosiale utgifter ifbm. det å ha ansatte. Vi som driver små bedrifter med veldig få ansatte blir fort svært sårbare, og store deler av utgiftene er nettopp til det å ansette folk.

      1. Lønnsutgiftene er nok den største utgiftsposten for mange firmaer. Og da tenker jeg alle de kostnadene man har med arbeidstakeren, altså ikke bare lønn men også arbeidsgiveravgift og sosiale utgifter.
        Arbeidsgiveravgiften går til å betale folketrygden, og jeg er veldig glad i folketrygdordningen. Det er liksom grunnstammen i velferdsstaten slik jeg ser det.
        Samtidig ser jeg at en arbeidsgiveravgift på opp til 14% differensiert med hvor i landet man har bedrift kan være en stor utgift for små bedrifter.
        For meg står det å kunne gi arbeidstakere faste stillinger, i en prosentandel stor nok til å leve av som en av de viktigste satsingsområdene i arbeidslivspolitikken. Vi utvikler oss mot et løsarbeidersystem i mange bransjer. En utvikling jeg tror ingen er tjent med på sikt.
        Jeg har ikke nok kunnskaper eller tallmateriale, men kanskje kunne man ha en differensiert arbeidsgiveravgift også mellom små og større bedrifter?

        1. Differensiert arb.giveravg. etter antall ansatte kunne jo gått, men det premierer jo ikke akkurat å ansette flere folk. Differensiert etter omsetning kanskje? Overskudd i bedriften kan jo ofte begrenses regnskapsmessig.

          Det kunne vært interessant å finne noen måter som premierer fast ansettelse framfor “løsarbeider”. Slik det er i dag er det veldig dyrt å ha ansatte. Det er jo bare å se på offentlig sektor. Det er ofte de som er versting på dette området.

          1. Løsarbeidere eller 0% arbeidstakere brer om seg i offentlig sektor. Det er et økende problem. Jeg har vært tillitsvalgt i sykehussektoren i over 20 år. for 10år siden hadde jeg ingen medlemmer som arbeidet ufrivillig deltid. (Jeg fikk i oppdrag å finne ut hvor mange av de 150 medlemmene som arbeidet lavere stillingsbrøk enn de ønsket ) Nå har jeg sikkert et sted mellom 10 og 20 som ikke har noen stillingsbrøk men kun arbeider som ekstravakter. (Selv om de arbeider bortimot 100%)
            Å knytte arbeidsgiver opp mot omsetning kunne sikkert også være en ide.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg