Demonstrasjon ble folkefest

Jeg dro til Hønefoss i dag for å delta på RefugeeWelcome to Ringerike sitt arrangement Hønefoss mor Rasisme. Som jeg skrev i et tidligere innlegg dro jeg med en klump imagen, for på den andre siden av torget skulle Stopp Islamiseringen av Norge ha sin markering. Jeg var så redd det skulle utvikle seg til bråk og opptøyer.
SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) er flinke til å provosere, og jeg varredd for at noen på vår side skulle bli så provosert at de valgte andre midler enn å snuryggen til mens man synger “Barn av regnbuen.”
Men dama på bildet over her; Marilena Aker, og hennes medarrangører visste hva de gjorde og demonstrasjonen ble en to timers folkefest på et torg bada i sol.

Det var appeller fra mange flinke folk. Anders, Magnus, Audun; Thomas; Even og han på bildet her; Mons-Ivar. Mons-Ivar er en Arbeiderpartipolitiker jeg svært ofte er uenig med.. Det er ikke få diskusjoner vi har hatt på nett og i kommunestyresalen.  Men i denne saken er vi enige. “Ingen rasister i våre gater!”.  Han tok kampen mot rasisme her på Hønefoss, og han tar den igjen hvis han må.
Mons-Ivar hadde en interpellasjon i siste kommunestyre hvor han ba om at 21. september burde bli en dato hvor vi årlig markerer at Hønefoss og Ringerike er rasismefri sone.  Han fikk et intetsigende svar fra ordføreren, men Mons Ivar, det må vi få til! Skape folkefest på torget hvert år og hylle mangfoldet.

Prost Kristin Saxegård og Imanen på Hønefoss, Bashir holdt appell sammen. Prost Saxegård er et eiegodt menneske som virkelig utgjør en forskjell og utøver kristendommens nestekjærlighet på en fantastisk fin måte.  Jeg har stor respekt for den dama.
Imanen kjenner jeg ikke fra før, men også han var en mann som prediket nestekjærlighet og forståelse.  Budskapet hans sto i grell kontrast til bruddstykkene jeg fanget opp fra den andre siden av torget hvor Islam ble fremstilt som hatets religion.
Både prosten og Imanen deltok i dansen mellom de forskjellige appellene.  Når sola stekte på det varmeste, folk hadde holdt ut i over en time og vannflaskene arrangørene hadde tatt med var blitt revet bort gikkImanen og kjøpte is og delte ut til de fremmøtte barna.

Det var mye dans og sang. Her er det noen kurdere som drar med seg folk på kurdisk folkedans, og folk lot seg villig lokke med i dansen.  Stemningen steg om mulig et par ekstra hakk under denne dansen.

Folk hadde møtt opp i hopetall i det fine høstværet.  Jeg anslår det til å være rundt 300 på vår side av torget.  Hvor mange det var på den andre siden, hos SIAN, vet jeg ikke.  Men de var heldigvis langt færre og helt helt klart i mindretall.
Jeg var ikke borte og sjekket. Jeg har ikke behov for å møte de som har skrevet på bloggen min, sendt meg meldinger på sms og messenger og stemplet meg som en antidemokratisk kommunist i lokalavisa ansikt til ansikt.
Og det er jo mye hyggeligere å være hos de folka som snakker om solidaritet, kjærlighet og at vi alle er like mye verdt enn hos de som sprer hat og løgner.

Og det var masse kjente folk på torget i dag. Det var kjentfolk fra Drammen, Flå og Oslo, men selvsagt flest fra Ringeriksregionen.  Jeg så politikere fra flere partier, kollegaer fra sykehuset med barnebarn, gamle klassekamerater, venninna mi som jeg har hengt sammen med fra gymnastida og mange, mange flere.  Jeg tror ale koste seg og holdt ut i de to timene arrangementet varte.

Det var folkefest på torget!

5 kommentarer
    1. Flott hvis godfjottene kan holde blot årlig. Jeg lover å komme og høre på dere. Erfaring viser at slike ambisjoner aldri gir resultater. Flere venstreblivne har gjort lignende stunt som dere, men det viser seg at dere ikke har stayerevne. Vi derimot, holder koken. I tillegg er det vi som eier sannheten. Derfor vinner vi, og dere går inn i historien med skammens brennmerke i panna. Kommende slekter vil lure på hva dere har røyka, som opptrer så fedrelandsfiendtlig.
      https://www.sian.no/artikkel/uintegrerbare-lognere-og-skitne-bananrygger-pa-honefoss

      1. Så flott at du vil komme hvis det blir arrangert folkefest til neste år. Lars. Kom gjerne på vår side av torget og bli med på folkefesten.
        Hvem eier sannheten? Det tror jeg ikke du og jeg blir enige om. Heller ikke hvem som har størst stayerevne og hvem som vil få skammens brennmerke i pannen.
        Siden Ring Blad så langt har relativt dårlig og tannløs dekning av arrangementene på torget i går har jeg selvsagt allerede vært inne og lest din artikkel på Sian sin side. Eller, jeg orket ikke lese alt, har det slik når teksten blir for fantasirik og mangler rot i virkeligheten. Så jeg bare skummet for å se om det sto noe viktig. Merket meg et par ting.
        Ha en fortsatt god helg, og siden det ikke blir noen markering på Tøyen, kan du jo unne deg en frihelg eller tre.

    2. Jeg kommer nok aldri til å forstå hva folk som deg tenker. Det eneste SIAN sier de vil gjøre, er å stoppe islamiseringen av Norge. Hva er feil med det? Jeg ser selv hvordan islam brer seg utover landet vårt som en pest, vi har allerede 200 moskeer og de gir seg ikke før hele Norge er en islamsk stat. Hvordan kan nordmenn være imot å stoppe det??

      For å sette det på spissen, når folk er imot SIAN så støtter de islamiseringen av Norge. Og det verste er at vi skal liksom være medborgere, nordmenn er mine brødre og søstre. Men jeg kan ikke ha noe å gjøre med folk som vil ha islam i Norge. Det er en 1500 år gammel sekt som er bygget på kontroll, voldtekt og drap. Målet til islam er verdensherredømme, full kontroll over alt. Selvfølgelig vil jeg ikke ha det i mitt land. Noen nordmenn er så snille og gode at de ikke lenger kjenner igjen ondskap. De har blitt fortalt hele livet at alle er snille og vi må hjelpe folk. Vi må være snille og høflige og hjelpe folk. Men ikke når de folkene prøver å ta over landet ditt. Der går grensen.

      Men men, dere får bare fortsette. Jeg vet at dere ikke hører etter når folk kritiserer dere uansett. Så fort dere får kritikk, så begynner dere å skrike “rasister!” og alle blir drittlei dere. Hvis det er rasistiskt å støtte sitt land og sitt folk og ikke støtte en latterlige utdatert ørkensekt, så er jeg den største rasisten i Norge og stolt av det. Så bare kall meg rasist, når folk som dere kaller meg rasist, så vet jeg at jeg gjør noe riktig. Dere bekrefter at jeg har rett. Så dette rasist-tøvet deres fungerer ikke lenger, dere har brukt opp ordet, slitt det ut. Det har ingen mening lenger. Kan dere ikke bare dra hue ut av ræva og støtte landet dere? Er det umulig? Forferdene deres svettet blod for at dere bortksjemte idioter skulle få leve i et trygt og godt land. Og nå pisser dere på alt sammen. Dere byr meg imot, jeg vil ihvertfall ikke ha noe med slike forrædere å gjøre. Dere burde skamme dere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg