Den fine mørketida

I går var jeg på åttende plass, i dag på en trettende plass. Det går opp og ned her i bloggverden. Antakelig er ikke blogglesere like opptatt av politikk som meg.  Vel, jeg må skrive om det som surrer rundt i mitt hode og i mitt liv. Det finnes viktigere ting i livet enn bloggtoppen.
I helga har Datteren vært hjemme på besøk. 24 timer med Datteren her. Da bruker ikke jeg tiden med nesa ned i PC eller mobil.
Det var så godt med søndagsfrokost i går. Yngste Sønn kom hjem fra lørdagens begivenheter omtrent når rundstykkene var ferdig varmet. Så med to av tre unger hjemme ble det plutselig familiefrokost denne søndagen. Så utrolig kos.

Om ikke Eldste Sønn var her i går var han og innom Drømmehuset på lørdag. Et kort øyeblikk på rundt tjue minutter var hele kjernefamilien samlet under ett tak, og da er jeg som mamma så lykkelig.
Så dro en på fest, og Datteren og jeg til Hadeland Glassverk for å se at 10.000 julelys ble tent.
Skulle gjerne delt masse flotte bilder fra Hadeland, for det er magisk når lysene tennes, men i tillegg til 10.000 julelys var det og 10.000 mennesker. Så jeg kommer til å gjøre som jeg pleier, ta turen til Hadeland for litt fotografering en ettermiddag etter stengetid. Lysene er der da og, og nå blir det fortere mørkt om kvelden.

Janne Nordvang skriver så bra om det. Om klokka som ble stilt i går natt. Hun klager ikke over denne klokkestillinga som bare er tull, slik mange andre gjør. Hun sutrer ikke over at det blir så mørkt på kveldene slik jeg og har hørt mange sutre over. Hun skriver:

Det blir mørkt en time tidligere i kveld, og jeg er en av de få som synes det er deilig. Tanken på det gleder meg, faktisk. En time ekstra med kveld, en time ekstra med tente stearinlys, en time ekstra med snop og potetgull, uten at man legger på seg, fordi enkel forskning viser at om det er mørkt, er det ingen som ser deg spise, og da teller ikke kaloriene. 

Jeg har aldri tenkt slik på det, men hun har jo rett. En ekstra time med kveld gir tid for en ekstra time med kveld, en ekstra time med kos og tente stearinlys. Positiv innstilling. Om det at det ikke fører til vektøkning er jeg litt usikker på, men jeg er villig til å gi det et forsøk.

Snøen laver ned utenfor vinduet. Det begynner å bli hvitt på bakken. Man snakker på radioen om vanskelige kjøreforhold. En time mer kveld med tente stearinlys og innekos høres ikke feil ut.
Nå kommer den fine, mørke tiden og jeg skal nyte den.

 

10 kommentarer
    1. Så koselig at barna dine var hjemme en tur. Trivelig med å samles til frokost. Hørte på værmeldingen at snøen skulle komme. Her var det kaldt og bakken hvit av rim. Bruker å tenne lys om kvelden. Det blir mørkere og mørkere. Vi går inn i mørketiden nå og folk har allerede pynta med lyslenker ute. Er godt inne i julehandelen allerede. Ha en fin uke.

    2. Tja…..Hører du sier det er kost med mørketid og innetid….
      Men jeg liker nå lyset best..I dag er det helt nedsnødd her…Men men sånn er det her i landet vårt..Plutselig..
      ..
      Så stas med ungene hjemme da, liv i luken da eller eller på godt norsk liv og røre…

      1. Jeg prøver å finne positive ting å fokusere på. Det snør! For å unngå å kun ha innlegg om hvor grusom vinteren er så må jeg finne de gledene som et.
        Ja det er liv og røre når ungene er hjemme.

    3. Jeg kjørte forbi glassverket på lørdag, og tenkte jeg skulle ha stoppet, helt til jeg så alle bilene. I tillegg til lystenningen var vel Hanne Krogh der og sang også. Virkelig flott med alle lysene der, og ikke minst julekula! Vel verdt et besøk!

    4. Den mørketida. Som noen prøver å lure seg selv til å tro at den er fin. Dere kan bare late som for min del. Mørketida er mørk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg