Det der var flaut.

Jeg hørte noen rope navnet mitt da jeg var på vei ut av kommunestyresalen på tirsdag. Det var Kommunalsjef dor oppvekst og kultur. Når han nådde meg igjen sa han Det der ar flaut! og jeg så på han at han virkelig skammet seg. Det er bra. Jeg blir glad når jeg ser at det går inn på folk når man oppdager at det har blitt gjort feil. At man tar kritikk og ønsker å rydde opp, og ikke bare går i forsvarsmodus og kommer med dumme unnskyldninger,

Hva som var flaut?
Jo jeg hadde på slutten av kommunestyremøtet stått på talerstolen under behandling av en sak om “Temaplan for å forebygge og bekjempe vold i nære relasjoner.” og sitert ordrett fra denne temaplanen. Det var denne siteringen Kommunalsjefen fant pinlig.

Jeg er ikke så veldig opptatt av slike planer. Jeg er usikker på om det blir mindre vold, færre slag og spark, av at det lages slike temaplaner. Det er greit å sette fokus på temaet, men jeg tror oppriktig talt at det må mye mer handling til enn at man har noen pene ord på et glansa papir som støver ned i en skrivebordsskuff.
Men det var ikke derfor jeg tok ordet.

Noen av dere husker sikkert at for noen år siden sloss jeg ganske hardt for å bevare “Regnbuen”: Et lavterskeltilbud for mennesker med psykiske problemer. Du kan friske opp hukommelsen med å lese innlegget La oss kutte hos de som forlanger minst…  Vel tilbudet ble lagt ned høsten 2020, altså for tre år siden.

Likevel kunne jeg lese følgende i denne Temaplanen som er utarbeidet nå og gjelder for perioden 2023 – 2030:

Aktivitetshuset Regnbuen er et sosialt treffsted for deg som har eller har hatt psykiske helseutfordringer. Her kan du være i et godt, trygt og sosialt miljø hvor du kan være deg selv og bety noe for andre. Regnbuen er et lavterskeltilbud underlagt Ringerike kommune hvilket betyr at du ikke trenger å søke for å komme hit.

Dette skriver altså de i kommunen som har utarbeidet denne planen til tross for at tilbudet ble lagt ned for rundt tre år siden. Ikke vanskelig å forstå at her har man bare kopiert opp en tidligere plan uten en gang å gidde å ta seg tid til å lese korrektur.
Flere av brukerne savner fremdeles treffstedet sitt. Å da lese i en slik plan, hvis noen av brukerne eller deres pårørende skulle lese den, at kommunen fremdeles skryter av et tilbud de selv har lagt ned…  Hadde jeg vært en av de hadde jeg følt at de virkelig trampet på meg med det avsnittet.

“Du har sagt fra før?” spurte kommunalsjefen. Og ja, jeg sa i fra også da saken var oppe til behandling i Hovedutvalget for Helse, omsorg og velferd for et par uker siden uten at det gjorde nevneverdig inntrykk på administrasjonens representant på det møtet.
Vel, kommunalsjefen følte seg flau og lovte at avsnittet vil bli slettet. Det er jeg fornøyd med. Det var det jeg ba om og ut fra reaksjonen hans er jeg sikker på at det allerede er gjort.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg