En deilig dag.

Det er en nydelig dag her på Ringerike, så etter frokost var det tid for tur.  Jeg hadde funnet et nytt sted jeg ville undersøke.

Under uværet Hans i fjor var det farer for at E16 skulle rase ut på et sted like nede i veien her.  E16 var stengt i flere uker, og måneder både i fjor og i våres. Først mens de drev med sine undersøkelser og i våres mens de reparerte og fikset ny flomsikring. Det  ble laget en midlertidig omkjøringsvei og mye arbeid ble lagt ned.

Når veien åpnet igjen nå i sommer er det og blitt hugget en del skog, og det har åpenbart seg flott utsikt fra E16 og i retning Hen, eller det er vel mer nedre delen av Nymoen vi ser. Litt usikker.

Det går ikke an å stoppe midt på E16 for å nyte utsikten. Eller det går jo an, men i 80-sona der tror jeg det fort kunne bli både trafikkfarlig og ikke minst en del kjeft å få hvis jeg stoppet opp midt i veien for å gå ut av bilen for å fotografere.

Men det er en rasteplass der, og fra den har jeg når jeg har kjørt forbi sett at det går en vei ned mot elva. Anlagt under arbeidet med å lage ny flomsikring. Ny vei, om ikke så lang, den ønsker selvsagt denne kjerringa å undersøke.

Flott liten rusletur hvis noen trenger å strekke på beina på sin vei nedover E16. Hundene fikk gjort det de skulle, .en vi tok en ekstra runde i hundremeterskogen her oppe i tillegg for at hundene skulle få gått litt mer.

4 kommentarer
    1. Fossen du ser på bildet er Svinfoss. Det ligger et kraftverk der som du sikkert har gått forbi når du så trappa i skauen. Det går også en sti helt ned til fossen fra toppen der du svinger inn til Hen ved Risesletta. Forholdsvis bratt nedover, men verdt turen om du er interessert i fosser. Jeg har vært der noen ganger når det har vært masse vann i elva. (https://sognafaret.blogspot.com/2016/04/svinefoss.html)

      1. Ja, jeg tenkte det var Svinfoss. Men huset du ser på Hen sida av elva må vel være ett av de mellom Nymoen og Hen.
        Jeg har stått øverst på den stien på Hensida en gang. Eldste Sønn og den hunden vi hadde da gikk ned til fossen. Jeg var for lat til å gå opp og ned den bratte skråningen. Det er en del år siden. Minst 10 år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg