En verdig tigger……….

Jeg leste et blogginnlegg i går som gjorde inntrykk og fikk meg til å tenke. Innlegget kan du lese her.

Når denne bloggeren på en humoristisk måte ba mennesker om å vippse for å bruke åndsverket hennes, om man så kun bruker det til å le av det, ja da får denne bloggeren så hatten passer! Hun er en grusom tigger!

Hun blir lei seg, for hun ønsker ikke å fremstå som en nedrig tigger. Hun forsøkte bare å spe på en slunken konto på akkurat samme viset som en annen blogger. Men hun blir stemplet som noe ekkelt, usympatisk, en tigger.

Den andre bloggeren har i flere uker, måneder humoristisk forlangt at folk skal vippse han både en, to eller fem kroner for å nyte hans åndsverk som han villig deler på bloggen. Ja man blir sågar oppfordret til å vippse 100 kroner for å oppnå et årsabonnement.
I forgårs fikk denne bloggeren vipps 46.000 kroner inn på sin konto – og nåde den som kommer med en kritisk røst til det opplegget. Da tar det av i kommentarfeltet og man blir utsatt for fansens vrede.

Jeg tror ikke noen av bloggerne har gjort noe ulovlig. De tigger, hver på sin måte. Det er jo opp til oss som lesere å velge om vi ønsker å vippse.  Ingen kan straffe oss om vi ler av malerier eller baker rundstykker uten å betale.

Det jeg filosoferer over er hvorfor det i det ene tilfelle blir sett på som et genialt forretningskonsept mennesker gladelig vippser penger for, mens det andre tilfelle blir spottet som en skitten tigger. De gjør jo nøyaktig det samme!

Jeg følte ikke for å vippse for å le av bloggeren sine malerier da jeg leste innlegget hennes for noen dager siden. Betale for å få lov til å le av noe et menneske har lagt sjelen sin i bød meg i mot.

Jeg vet ikke hvor mange som vippset for å få lov til å le.
Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke denne bloggeren fikk inn 46.000 kroner som følge av det blogginnlegget.

Samtidig vet jeg at hvis det er en av disse bloggerne som kunne trenge å få spedd på et trangt budsjett, ja da er det hun med maleriene.  For meg er hun en mer verdig tigger enn en forretningsmann med tre bedrifter,  forfatterinntekter og en solid blogginntekt.

Hva dette har med toppbloggerne sitt siste innlegg spør du , og så kaste du deg over tastaturet for å forsvare Kokkejævel, din helt.  Men dette handler ikke om Kokkejævel. Jeg har ikke skrevet noe galt om han.
Han ser et marked og utnytter det, det er det som kalles å være kremmer.

Jeg kritiserer helle ikke deg som gir deg selv litt spenning i hverdagen med å daglig vippse en hundrings eller to til en mann i Alta du egentlig ikke kjenner.  Det er dine penger, du kan bruke de på hva du vil for meg.

Det jeg lurer på er hvorfor du mener at det er så forkastelig å tigge hvis man befinner seg nederst på den økonomiske rangstigen, men høyverdig og kult hvis man ligger på topp?

Hvorfor er det så lett å kritisere å trampe på de som allerede ligger nede?

Hvis du som gledelig vippser penger for å benytte oppskrifter som ligger fritt tilgjengelig på nett mener tigging er så forkastelig, hvorfor støtter du da opp om denne formen for tigging?

i dag vil jeg vippse noen kroner til 98310949.  Det er nummeret til henne med maleriene.  Det er nummeret til Aud Marit.
Jeg gjør det ikke for å le av maleriene hennes.
Jeg gjør det fordi jeg ønsker å bringe litt glede inn i hverdagen til et medmenneske. Det er ikke en stor sum, men jeg tror den vil føre til at en litt grå  hverdag får et streif av sol.
Det ville glede meg hvis du gjorde det samme.

Så til resten av toppbloggerne.

Ida Wulff og Martine Halvs har ikke kommet med noe nytt.

Mette Ask har hatt sin første nattevakt. Barselpermisjonen er over. Tilbake til jobb, og den hektiske småbarnstiden. Løsrivelsesfase for den lille – og mor. Det første lille skrittet på vei mot løsrivelse og selvstendighet. Sårt og godt.

Jeg har et bilde på netthinnen fra den gang Datteren var liten. En vårdag hadde jeg tatt med henne og en lilla gåbil ned på gangstien foran blokka der vi bodde. Hun var vel ca 13 måneder. Hun tok gåbilen og gikk raskt bortover gangstien. Snudde seg ikke en eneste gang for å se om jeg kom etter. Det var godt å se tryggheten hun hadde i seg selv, men sårt å se ryggen forsvinne bortover gangstien.

Mamma på hjul er sliten etter en lang dag med prøver på sykehuset. Hun får pelsterapi fra en liten valp. Skuldrene kan senkes og hun kan slappe av. Alle prøvene var bra!

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?

Jeg skal forsøke å finne tid til litt pelsterapi, blir vel først etter at kveldens kommunestyremøte er over. Og så ønsker jeg å gi litt til en verdig mottaker av litt vipps støtte.

 

 

 

 

 

 

35 kommentarer
    1. Hun kan trøste seg med at han andre bloggeren også blir stemplet, blant annet gjentatte ganger av deg selv, som en ekkel og usympatisk tigger. Enkelte påstår også hardnakket at han i tillegg er en kriminell svindler. Dem om det. Det jeg reagerer mest på er at du skriver at du ikke kritiserer de som betaler meg for oppskrifter, mens du i går i ditt egent kommentarfelt reagerte på hvor DUMME de er. Hvem ER egentlig du til å heve deg så voldsomt over andres valg og verdier at du til og med SER NED på de som mener annerledes enn deg selv?

      1. Jeg tror ikke at jeg har sagt at du er ekkel.
        Jeg har heller ikke hevdet at du er kriminell. Jeg sier at du er kremmer, og for meg ligger det ikke noe kriminelt i det begrepet. Mer en anerkjennelse.

        Jeg har sikkert uttalt meg krøkkete. Jeg mener at hvis folk vil vippse penger til deg av en eller annen grunn, er det helt greit for meg. Folk må få disponere pengene sine fritt. Samtidig må jeg kunne påpeke at jeg ikke forstår de som velger å gjøre det.
        Jeg tror ikke jeg har kalt de direkte dumme, men du har rett i at jeg ikke synes de virker direkte smarte.
        Ha en fin dag

            1. Var et rimelig lett sitat å huske. Dessuten har du insinuert lignende om mine lesere mange ganger før. Var det på Stortinget du håpet å havne?

      2. Var det virkelig nødvendig av deg å opplyse om hva du kunnet TENKT deg og betale for hennes maleri du ikke ville kjøpe?

        1. Ja, det syns jeg. Jeg er på jakt etter maleri. Hun selger maleri. Jeg spør henne hvor store de er. Hun svarer. Jeg sier de blir for små. Er det også galt?

    2. Måtte være vondt å ha så lite penger, men på samme tid forstår jeg ikke, og har ingenting med det heller, hun har jo uføretrygd å leve for, som mange andre, hun vant jo 22000på bingo, gjerne der pengene forsvinner,har hun så lite kan hun jo få bostøtte, men hun sa hun hadde for høy inntekt, så🤔

        1. Indirekte blir det hele et spørsmål om økonomi, og det er tonen i overskriften din, og hun er etter ditt syn en «verdig tigger». Å være en tigger er degraderende, mener jeg. Uføretrygdede skal kunne klare seg på pengene de mottar. Mye avhenger av hva pengene brukes til. Røyk, f. eks?
          Uansett, det ene eller andre, folk må få lov å mene om ting og tang. Det er ytringsfrihet. Når kokken nå blåser seg opp fordi han muligens er tatt med buksa nede, så må han vel også tåle det lyset på sin kremmervirksomhet. Mener han at alt er i orden så har han vel ikke noe å bekymre seg for? Jeg kan registrere at tekst på blogg er noe redigert, og spørsmålet blir da hvorfor det er gjort. Det blir litt rart å angripe andre om man har gjort noe som trolig ikke er helt etter boka.

          1. Selv om trygd eller annen inntekt dekker faste utgifter er det vel lov å ønske seg litt mer en gang i blant? Og om jeg ønsker å bruke mine penger til å vippse noen for å glede et medmenneske er det mitt valg.
            Hvorfor noen endrer på teksten i blogginnleggene sine bør det muligens stille spørsmål om i kommentarfeltet til den som endrer sine egne tekster. Ja, hvis man ønsker svar. For jeg vet ikke hvorfor

          2. Det er stor forskjell på utbetalingene uføretrygdede får, alt etter hvilket inntjeningsgrunnlag de hadde da de ble syke. Om man ikke hadde særlig inntekt på det tidspunktet, får man forsvinnende lite, etter hva jeg har forstått.

    3. Man kan være for eller mot tigging. Og, ja, jeg tror kokken har fått passet påskrevet for det mange opplever som tigging.
      Det jeg reagerer på er at denne andre bloggeren som tigger blir stakkarsliggjort, og nesten snakket til som om hun var et barn, blant annet av deg, i kommentarfeltet.
      Jeg reagerer på at hun legger ut sine såkalte klikk klikk, ikke for å promotere produkter, men for å tjene 1 kr pr klikk. Hun har startet utallige vippsaksjoner til seg selv, og nå altså er om at folk vippser.
      Alle står fritt å gjøre som de vil, vippse hvem de vil.
      Men synes ikke nødvendigvis denne bloggeren er en mere verdig tigger enn andre. Blir bare stakkarslig og nedverdigende.

      1. Det er mange gode formål, og en del mindre gode. Jeg bare reagerer på at det i enkelte tilfeller ses på som helt greit med tigging og i andre tilfeller ikke.
        Hvorfor er det greit når noen tigger, og ugreit når andre gjør det.

        1. Det er det ikke. Det at enkelte har en større fanskare som gladelig vippser, og er fornøyd med det de får igjen er deres valg. Når det gjelder kokken så blir han mye kritisert og diskutert, så alle synes ikke at alt han gjør er greit. Og det får han høre til gangs. Når det gjelder den andre bloggeren går hun i større grad under radaren, blir ikke så lagt merke til, og ikke diskutert på feks kvinneguiden. Hun har få lesere, og blir lite kritisert i kommentarfeltet. Hun blir tatt i med silkehansker, som en skjør fugl.
          Så hvor har du det fra at det er greit når noen tigger, og ugreit når andre gjør det?
          Og hva er faktisk tigging? Klikk klikk? Spleis? Lotteri? Salg av noe som er gratis på nettet?

          1. Det finnes utrolig mange kreative måter å tigge på.
            Mitt utgangspunkt var at selv om Kokkejævel får kritikk tror jeg 70-80 % av tilbakemeldingene i hans kommentarfelt er i form av hjerter og du er god.
            Aud Marit få til stadig høre negative tilbakemeldinger på sin tigging. Det e jo ikke sikkert alle kommentarer vises i kommentarfeltet…

      2. Enig i at der er en del tigging i den bloggen. Det er nok mere vanlig at folk flest må være veldig bevisst på pengebruken fordi alt er blitt dyrt. Da må man velge bort ting når regninger skal betales, og så ta stilling til om klær, røyk og evt. alkohol er greit å kjøpe. Har man penger på bok er man aldri tom. Og DET har en omtalt blogger vitterlig opplyst selv. Da mener jeg at tigging blir feil. Klikk, som reklame, er helt greit og vanlig blant de fleste som blogger.

        1. Jeg setter meg automatisk på bakbeina av alle bloggere som ber meg om å klikke på innleggene eller reklamesnuttene deres bare for å ha gjort det, men har registrert at det er vanlig, ja.

    4. Er jo opp til folk om man vil vipse noen kroner enten til Kokken eller Aud Marit. Når Sophie Elise startet bloggen hadde hun mange reklame innlegg ofte på kosmetikk og klær, folk klikka på det og hun sopte inn penger. I dag kan ho le hele veien til banken. Jeg klikker på det Aud Marit legger ut, jeg unner henne noen kroner ekstra. Når man er ufør så er det ikke mye man sitter igjen med når alle regninger er betalt. Jeg synes hennes bilder er fine, og jeg ler ikke. Jeg vipset henne penger, og beløpet er mellom henne og meg. Kokken får ubegrunnet mye pepper det er jeg enig i. Har jeg bruk for en oppskrift så har jeg sikkert vipset det beløpet. Det opp til oss hva vi bruker penger på. Ingen av de to bloggere er tiggere på noen som helst måte.

    5. Nå var det vel ikke først og fremst kokkens tigging som var oppe til debatt, nå sist. Men om han holdt en konkurranse eller et ulovlig lotteri.
      Jeg er generelt mot tigging, uansett innpakning.
      Men i noens tilfelle er det bittert nødvendig, noe som er utrolig trist i dagens Norge.
      Hos andre er det ren griskhet som ligger bak. Opp til hver enkelt hvem de vil gi til. Var med på spleisen da Aud Marit trengte ny PC, fordi jeg ønsket hun kunne få fortsette å blogge. Bildene vippser jeg ikke for. Ei heller oppskrifter.

        1. Dere mener altså at salg av digitale oppskrifter er tigging bare fordi det er mange som gir dem bort gratis? Mener dere da at Norton driver med tigging bare fordi det vrimler av gratis antivirusprogrammer der ute?

            1. Jeg syns Kokkejævel har et poeng i å dra den parallellen, men er likevel ikke helt enig her. Om det skulle blitt helt likt, ville jeg anbefalt å legge oppskriftene han vil ha betalt for bak betalingsmur slik Aftenposten gjør med mange av sine artikler. Slik det fungerer nå, minner det mer om julekortene man tilsynelatende får gratis i posten av frivillige organisasjoner med et følgebrev som høflig ber en om å gi et passende bidrag i retur. Og vips har man gått fra å være kremmer til tigger.

    6. Jeg gir penger til Røde Kors og andre organisasjoner med gode formål, men gir aldri penger til enkeltpersoner (med unntak av en gravid kvinne jeg en gang møtte i en av verdens storbyer som trengte penger til overnatting på herberge en iskald vinterkveld…) Om folk tigger på gata, har det hendt jeg har gitt dem mat. Skulle jeg gitt penger til fremmede på spleis, måtte det ha vært av typen “Mamma på hjul trenger penger til livreddende behandling i utlandet som hun ikke kan få her hjemme”, eller noen sitter uskyldig fast i fengsel i Burma og trenger penger til en god advokat, eller noens barn er forsvunnet og de trenger penger til privatdetektiv for å lete etter det.

      Om noen selger et produkt jeg liker til overpris, er jeg kun villig til å betale for det om jeg mener formålet er viktig. F.eks. rettferdig handel, dyrevelferd o.l. Da gir jeg samtidig et politisk signal som forbruker. Men jeg kjøper ikke ting jeg ellers ikke har lyst på. Jeg går ut fra at mange er villige til å betale Kokkejævel fordi de rett og slett liker produktene hans.

    7. Jeg har støttet Aud Marit til Pc kjøp og briller og gitt 800,- til henne i julegave.
      Jeg har handlet i nettbutikken til kokkejevel og veldig fornøyd med produktene. Men jeg har ikke kjøpt oppskrifter fordi jeg har ikke prøvd noen av oppskriftene men jeg har kjøpt den første boken hans og brukt oppskrifter fra den. Det er vel ikke tigging når du selger en vare uansett hva det er.
      Selger hun bildene så er jo ikke det tigging.
      Men jeg vippser ikke for å se på bildene på bloggen , men jeg kritiserer ikke henne eller de som gjør det for hver og en må få lov til å bruke pengene sine på hva de vil. Og disse klikk klikkene har jeg ingen problem med å klikke på ,det gjør jeg. Og ja det kan hende jeg vippser noen kroner til henne en annen gang det passer seg slik.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg