Eplekake på trammen.

Gamle Gubben Grå kom hjem i formiddag. Ikke på perm slik det har vært i 7 helger nå, men for godt. Den tøffe behandlingen på Ullevål er over.  Vi feiret med nybakt eplekake med vaniljeis og kaffe i kurvstolene på trammen. Vårt favoritt-sted.

Etterpå tok jeg med meg eplekake og dro til Høvdingen. Han må jo få eplekake som takk for at jeg fikk gå på epleslang her om dagen. Fikk lov, eller ble beordret. Det går litt ut på ett.

Kjøpte med is dit og. Så da ble det ny kaffekopp og ny porsjon is og kake på meg.

Det er masse nyper ute hos Høvdingen. Jeg dpurte om å få plukke med meg noen. Å lage Nypesuppe slik jeg gjorde for en stund siden fristet til gjentakelse. Det er jo rimelig enkelt.

En kammerat av Høvdingen kom på besøk mens jeg plukket nyper. Han lurte på hva jeg skulle bruke de til. Jeg svarte nypesuppe. Det hadde han aldri smakt, sa hsn. Men det var sikkert godt. Nyper har jo god smak..  Jeg så undrende på han. Voksen mann, sikkert rundt 80, han har barn på min alder. Og så har han aldri spist nypesuppe???

Vi hadde det ofte i min oppvekst. Mamma lagde det minst en gang hver høst, gjerne flere. At det ikke er så vanlig at vi i min generasjon lager det har jeg forståelse for.  Mange av oss lager vel knapt supper som ikke kommer fra Toro. Men her snakker vi om en fra generasjonen over vår.

Så nå spør jeg leserne mine; Hvem av dere har smakt nypesuppe? Jeg må jo finne ut om det var slikt bare familien mon drev med.

 

 

 

16 kommentarer
    1. Så ut som en flott dag på trammen og kake og alt! Mamma lagde nypesuppe hver eneste høst! Og jeg var med og sanket! Vi brukte ville nyper, altså de små! Og hadde en god klatt med pisket krem i suppa da vi spise den!

    2. Jeg har spist nypesuppe, ja. Mange ganger, men dessverre lenge sida nå. Veldig godt. Og hørtes skikkelig godt ut med hjemmebakt eplekake. Hadde jeg enda hatt det nå. Så klart at det måtte feires med sånn deilig kake når GGG er hjemme igjen👍

      1. Fordelen med nypesuppe kontra syltetøy er at du slipper å renske ut frøene inni.
        Vi hadde nypesyltetøy noen ganger, men litt mer jobb. Så stort sett ble det suppe av nypene.

    3. Gratulerer så mye til ‘Gubben Grå’ med vel overstått behandling! <3
      – Og all credos til deg som pårørende!!
      Jeg vet first hand hvilke utfordringer en brått fåt kastet i fleisen som pårørende ved alvorlig/livstruende sykdom.. – Utfordringer en aldri en gang kunne ha sett for seg komme i ens villeste drømmer..
      Hadde ikke jeg hatt 'sviger-svinet' å snakke med de første månedene etter at kællen hadde sin hjertesvikt, ville ikke vi vært sammen i dag, for å si det sånn

      1. Takk!
        Hjertesvikt kommer ofte brått og dramatisk. Greit med noen å snakke med da.
        Jeg er heldig som har søsken og venner som er der for meg. Det fine er at de ikke bare er der hvis jeg skulle ha behov for å snakke, men at de selv tar kontakt for å høre hvordan det går.
        Vi har virkelig sett for et flott nettverk vi har.

    4. Vi spiste ofte varm nypesuppe til dessert i min barndom, men den var riktignok laget fra pose – tror det var Toro 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg