Evig overgangsalder…..

Jeg blir alltid fasinert når mennesker påberoper seg mer kunnskap om forskjellige ting enn de som har studert temaet i flere år og også arbeider med fagfeltet. Den fasinasjonen ble vekket av Lilla Sjel sitt innlegg Nei, dette har du ikke greie på herr gynekolog.  Det gynekologen i følge Lilla sjel ikke har greie på er overgangsalderen.

Lilla sjel tror at kroppen aldri slutter med syklusene sine, selv om vi slutter å menstruere.
Om gynekologen avviste ideen hennes, eller bare svarte litt kort fordi en legetime sjelden gir rom for lange filosofiske samtaler vet jeg ikke.  Ikke er det så viktig heller. Jeg er mer opptatt av hvordan Lilla Sjel begrunner sin teori.
Jeg har fri i dag. Jeg har den tiden gynekologen ikke hadde til å filosofere over temaet.

Alle kvinner kommer i overgangsalderen (menopause) i løpet av 40-50-årene. Perioden varer normalt mellom 3-5 år, mens noen kan oppleve å være i overgangsalderen i 10 år. Endringene starter gjerne i årene før menstruasjonen opphører, og kroppen kan reagere med både fysiske og psykiske plager.

Dette er den definisjonen jeg finner på internett som jeg synes er dekkende for hva jeg opplever er overgangsalderen. Og nå vil jeg presisere at dette ikke er et tema jeg har noe særlig faglig  greie på som helsearbeider. Her tar jeg mer utgangspunkt i hva jeg har ørt, lest og erfart. Altså er jeg ingen ekspert, ønsker heller ikke å fremstå som det.
Dette er mine helt private fabuleringer.

Må og opplyse om at jeg er heldig og har ikke hatt store overgangsalder-plager. Eller kanskje blir det feil å si. Kroppen min er ikke slik den var da den var 20, heller ikke som da den var 40. Om det skyldes overgangsalderen eller bare er et tegn på at jeg har blitt eldre er jeg ikke så opptatt av. Eller overgangsalderen er jo en del av det som naturlig følger med alderen så jeg har vel mer katalogisert plagene som alders-plager.

 

Hetetokter har jeg hatt. Men ikke mange. Ikke slik mange andre har. Jeg har sett kollegaer nesten rive av seg klærne når hetetoktene kommer eller stikke halve overkroppen ut av vinduet og ut i vinterkulda.
Noen få ganger har jeg tenkt på overgangsalderen når hetetoktene har kommet plutselig.

Svettetokter derimot, slik de har kommet nå og da, senest i går da jeg sto og lagde middag har jeg tenkt på at skyldes at det er varmt. I går tok jeg og åpnet terrassedøra, og irriterte meg over at ikke de andre i huset hadde gjort det. De måtte da og plages av varmen.
Jeg er mer opptatt av å ha døra oppe og få inn frisk luft. Kanskje det har med overgangsalderen å gjøre. Men jeg tror ikke det. jeg har alltid vært opptatt av å ha dører eller vinduer oppe og frisk luft inn.

Jeg har aldri googlet overgangsaldersplager for å krysse av i boka om hvilke jeg har fått.
Dårlig søvn, for eksempel. Når jeg googler det og overgangsalder ser jeg at det kan ha en sammenheng slik Lilla Sjel skriver.
Når begynte jeg å sove dårlig? I 2007, etter at jeg hadde hatt prolaps, eller var det først i 2013 da jeg ødela kneet? Usikker. Jeg har i mange år våknet flere ganger i løpet av natta, mest fordi det gjør vondt når jeg snur på meg. Jo flere vondter jeg har opparbeidet meg, jo mer har det påvirket søvnkvaliteten.
Jeg har aldri tenkt på det som overgangsalderplager. Jeg har bare tenkt på det som plager jeg må lære meg å leve med.

Dårlig humør… Tja, det har vel vært litt labert humør til tider de siste årene. Jeg var utslitt. Hadde null overskudd. Da har man heller ikke overskudd til å være i sprudlende humør. Når jeg nå lytter mer til kroppen og lar den få den restitusjonen den trenger merker både jeg og de rundt meg at humøret har bedret seg betraktelig.

Tørre slimhinner følger jo med både overgangsalder og alder. Har liksom ikke dvelt så mye ved det. Bare akseptert det.

Vondtene i hofter og bekken, rygg, ankel, kne….lista er lang. Jeg har tenkt livet som har satt spor og ikke sett det i sammenheng med overgangsalder.

Det er mulig flere av plagene mine skyldes overgangsalder og ikke bare alder, hvis det da er noen forskjell på de to. Henger de ikke egentlig liksom sammen? Er ikke overgangsalder en del av alder? En del av det å eldes?

Så til teorien til Lilla Sjel. At kroppen fortsetter å gå i syklus også etter at menstruasjonen opphører. Mulig hun har rett. Men jeg har ikke noe følelse av at plagene mine følger en slags syklus.
Smertene i alle de maltrakterte kroppsdelene pleier å bli verre i rått og vått vær. Men nei, noen sykluser har jeg ikke merket. Verken månesykluser eller gamle menstruasjonssykluser.

Kroppen er en komplisert maskin. Ting henger sammen på de forunderligste måter. Likevel ser jeg ikke helt at det kan være en sammenheng mellom høyt blodsukker, høyt blodtrykk og mindre elastisitet i slimhinner og hud.
Nå ser jeg på mindre elastisitet i slimhinner og hud som ting jeg bare aksepterer, mens høyere blodsukker og høyt blodtrykk er ting jeg tar på høyeste alvor. Jeg ser på det som livsstilssykdommer, og tror jeg hadde fått slike utfordringer også hvis jeg var mann. Jeg tror det mer kommer av at organene utsettes for slitasje enn at det har noe med syklusene i en for lengst forsvunnet menstruasjon.

Ellers kan jeg og Lilla Sjel enes om at det er viktig at vi steller pent med den maskinen kroppene våre er. Og vi prøver begge to etter beste evne på det, selv om vi begge har en del utfordringer.
Noen ganger, og nå snakker jeg for meg selv, kan de utfordringene også bli til dårlige unnskyldninger. For selv om jeg har mye vondter har ikke kroppen vondt av bevegelse.

Vi kan godt være enige om at det forskes for lite på kvinnehelse, om overgangsalder-plager er enda mer underprioritert i forskningen vet jeg ikke.
At det ikke skyldes at det er medisiner å få for plagene kjøper jeg derimot ikke. Det finnes et hav av mer eller mindre seriøse piller, kremer og leksirer du kan ta for alle de plagene Lilla Sjel ramser opp.
Om de hjelper? Aner ikke. Men tro kan i noen tilfeller flytte fjell.

Jeg derimot tror ikke ungdomskilden finnes. Jeg tror ikke det kommer en pille som kan gi meg evig ungdom eller evig liv.
I stedet for hele tiden å forsøke og få kroppen tilbake til slik den var når jeg var 40 eller 20 har jeg brukt de to siste årene på å akseptere at den tiden er forbi. At kroppen eldes.
Jeg har ikke tenkt å sitte meg vel til rette i gyngestolen og pleie vondtene mine.
Jeg vil gjøre så godt jeg kan for å holde kroppen min så bra som mulig. Jeg skriver så godt jeg kan, for jeg kommer aldri til å bli fanatisk helse-freak. For meg er et godt liv viktig.

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Da jeg havnet i overgangsalderen, forsvant min migrene som jeg hadde hatt i nesten 30 år. Det var lykke. Humøret dalte, hetetoktene eksploderte. Ville ikke ha medisiner men valgte Femarelle og det ble mye bedre. Nå har jeg ingen plager enn gikta og fibro. Fikk stikkpiller hos legen for tørre slimhinner, men gikk over til Replens. Den er bra. Sikkert andre som er veldig plaget. Flott innlegg i fra deg.

    2. Flott innlegg.
      Du har oppsummert og tenkt og forklart – lenger siden jeg har tenkt den tanken egentlig..
      Men nå er jo jeg 10 år over den fasen..Men jeg har en oppskrift – det hjelper å gå. Svette ut, bli sliten. Man lindrer en del plager da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg