Falsk trygghet?

Samme hva du, jeg og de fleste andre i Norge måtte mene er det en mulighet for at Donald Trump vinner det amerikanske presidentvalget i høst. Jeg tror det ikke bare er en teoretisk mulighet, men mest sannsynlig en ganske stor sjanse for at så skjer.

Ville vi da kunne stole på at USA kom oss til unnsetning hvis vi skulle bli angrepet av vårt store naboland i øst? Det er jo en av de viktigste argumentene for Nato-medlemskap. Et angrep på et av landene ses på som et angrep på oss alle. Er det ikke det det heter?

America first! Slagordet fra mellomkrigstiden ble børstet støv av under valgkampen til Trump sist. Jeg fikk inntrykk av at han mente Amerika først, andre og tredje, eller meg, meg, meg som det heter blant bortskjemte egoister.

Nå har det blitt kjent at Trump ikke vil hjelpe et Nato-land under et tenkt russisk angrep hvis det landet ikke har oppført sine økonomiske forpliktelser til NATO: Altså at de bruker 6 % av Brutto Nasjonal Produkt (BNP) på forsvaret.
Han vil i stedet si at russerne kan gjøre hva f**** de vil med det landet.

Norge bruker ikke 2%av BNP på forsvaret. Regjeringen håper å komme opp på det nivået i 2026.
Vi kan, hvis vi skal tro Trump, ikke regne med hjelp fra USA hvis russerne skulle gå til angrep på Norge mens han er president.
Det synes jeg er relativt urovekkende.

Vitsen med å være med i Nato er at et angrep på en av Nato-landene vil bli sett på som et angrep på oss alle. Når Trump som amerikansk presidentkandidat ikke vil være med på den alle for en tankegangen bryter det med intensjonen til NATO.  Det er det ikke bare jeg som reagerer på.

– Jeg forventer at uavhengig av hvem som vinner presidentvalget vil USA forbli en sterk og engasjert Nato-alliert.

Dette sitatet er hva Jens Stoltenberg, sa i går etter at Trumps uttalelser ble kjent.  Men NATOs generalsekretær kan forvente hva ha vil, hvis den amerikanske presidenten ikke vil lystre tror jeg ikke amerikanerne kan tvinges med i en krig mot sin vilje.

VG har intervjuet USA-ekspert og rådgiver i tankesmien Civita Eirik Løkke.

– Det er ikke Russlands president Putin eller Kinas president Xi Jinping som er den største trusselen mot den vestlige sivilisasjonen siden andre verdenskrig. Det er Donald Trump, sier Eirik Løkke til VG og utdyper:

– Man må tenke en ekstra runde før man sier det høyt, men det er sant. Russland kunne vi nok håndtert, så lenge vi står sammen med Europa. Kina likeså. Men et USA som er i krig med seg selv, og ledet av en person som Donald Trump, det er en veldig alvorlig trussel.

Vestlige land er tradisjonelt opptatt av demokrati og samarbeid mellom land. Felleskap fungerer som vi sier i Rødt.
Trump er ikke så opptatt av liberale verdier og demokrati.  Trump står mer for det autoritære. Liker ideen om autoritære styresett og autoritære ledere.

Trump er jo en leder med klare autoritære verdier. Det at han har en god mulighet til å bli president i USA er et uttrykk for at vi her står overfor den største trusselen mot den vestlige sivilisasjonen siden andre verdenskrig, sier Løkke.

I år er jeg virkelig opptatt av hvem som vinner det amerikanske presidentvalget kjenner jeg.

 

2 kommentarer
    1. Enig med deg, vil helst ikke ha en ny runde med han i det Hvite Hus.

      Men jeg tenker du utelater et viktig moment for hvorfor Trump mener han er berettiget slike uttalelser. USA bidrar med 70-75 av ressursene til NATO, og har et land med masse arbeidsledighet og fattigdom kontra de andre medlemslandene i Europa. Det er dette republikanerne stiller spørsmålstegn ved. Trusselen er størst i Europa der noen land betaler ikke det de skal, men forventer USA skal stille opp…

      Det kan det hende at problemet blir like stort uansett hvilken republikaner som blir president, men utsagnet er definitivt en gavepakke til Putin.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg