Framtiden starter i dag…

Ny dag, nye muligheter er det noe som heter. I dag er første dagen i resten av ditt liv.  På mange måter er hver dag en gylden mulighet til å starte livet litt på nytt, ta grep, gjøre små eller store endringer.

‘Framtiden starter i dag” kalte toppbloggeren innlegget sitt i går. Innlegget handler om at babyen deres nå er eldre enn det storebroren ble.  Jeg kan forstå lettelsen.

Men fremtiden starter i dag for oss alle, også for meg helt nede på en 26. plass.

Jeg er et menneske som ser mer fremover enn bakover.  “Gjort er gjort, og spist er spist”.  Jeg bærer historien min med meg, men er mer opptatt av livet her og nå enn å dvele for mye med det som har vært.

I dette innlegget sikter jeg ikke til toppbloggeren. Han er fremdeles preget av sorg. Hans refleksjoner er forståelige.

Jeg kjenner mange som graver seg ned i fortiden, koser med elendigheten og ønsker å forbli der for evig. Som ser på meg med sorg i blikket, spør om jeg husker hvor slemme den og den var på ungdomsskolen og får en tåre i øyekroken og ser livredd ut når våre tidligere plageånder går forbi bordet vårt på kjøpesenteret.

Ja, jeg husker at han halvskallede mannen med buksesig en gang var en skikkelig dust. At han muligens ikke har forandret seg, og at jeg hverken har noen planer om å hilse eller på annen måte vise at jeg overhode kjenner han igjen.  Men jeg sitter ikke her og er redd for at han skal komme bort til bordet vårt og komme med ekle kommentarer slik han gjorde i skolegården for 40 år siden.  Gjør han det, beviser han virkelig at han er en dust. Og da skal han nok få svar på tiltale. Men jeg kan da ikke la hans teite ord en gang for lenge siden ødelegge en god latte eller en god samtale mellom gode venninner på kafe’.

Fortiden er historie. Framtiden starter i dag. Fortiden din behøver ikke definere hvem du er i fremtiden. Mobbeofferet behøver ikke forbli offer. Mobberen trenger ikke forbli mobber. Han kan bli redusert til dust, eller luft eller en voksen mann som var litt dust på ungdomsskolen.

Fremtiden er din. Fortiden kan du ikke endre, men du kan gjøre ditt for at fremtiden skal bli bra.

Fremtiden starter I dag

 

 

 

15 kommentarer
    1. Og samtidig lurt å huske på at det eneste man er sikker på man har, er nåtiden….. Det er enkelte som hele tiden kun snakker og planlegger for en fin fremtid, og så glemmer de å leve nå. Det er litt trist? I går var jeg hos “Trekk pusten dypt inn-hold-pusten-pust normalt” igjen. Jeg må leve nå, jeg. 😁

        1. De er helt fantastiske, alle sammen. Uten unntak. Jeg er så stolt og takknemlig over å bo her med det flotte helsevesenet vi har. ❤️ Det er først når man står midt oppi ting at man ser hva Norge har…
          Det er kun denne lønna som bør opp, opp, opp!

    2. Det er alt for mange som henger seg opp i ting de ikke får gjort noe med, engster seg uten grunn og overtenker alt før de kanskje tar skrittet. Man har bare et liv og da må man nyte det.

    3. Hei fine deg!
      Fikk beskjed om at du hadde tipset om bloggen min til en dame. Så utrolig hyggelig.
      Du har alltid noe fint å si til andre du 🙂 For en dame! Sender over masse gode klemmer og litt power fra meg til deg 😀

      Klem fra Powerlady.

      1. Takk for hyggelig melding.
        Jeg kommenterer den bloggeren som ligger på toppen hver dag. Han som ligger på toppen hver dag er nok ikke enig i at jeg alltid snakker pent om folk…
        Når den som ligger på toppen ikke har noe nytt å komme med, altså ikke noe nytt innlegg tar jeg for meg den som ligger på plass nummer 100. det var deg en dag.
        Du har en fin blogg og fortjener omtale

    4. Uansett vil du alltid bære fortiden med deg, livet former deg helt fra du er bitteliten. Når man blir eldre er det egne valg og sårbarhet for valg du, eller andre, tok for deg, som former deg…
      Tanken om å leve her og nå er fin, men tenker det er menneskelig at en del av oss henger igjen i fortiden og også i drømmer om fremtiden. Livet er altid spennende…:)

    5. Jeg leser for tiden dagbøker jeg skrev i fortiden. Det var heseblesende tider. Nesten rart at jeg hadde tid til å nyte nåtiden den gang.
      Nå mimrer jeg og nyter den på nytt.
      Man kan vanskelig se inn i fremtiden, men håp og drømmer kan man ha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg