Gjelda må ned

Sitter her og blar gjennom denne ukas aviser. På en av forsidene står det Gjelda må ned! ledsaget av et bilde av Rådmann med alvorlig mine.

Jeg er ikke uenig med Rådmann i at gjelda til kommunen må ned. Det har vi i Rødt hevdet lenge. Vi har advart mot investeringsfesten.  Vi må ha litt mer is i magen. Kan ikke gjøre alt på en gang. Og det veldig kjipe: Vi må prioritere!

Det som overrasker meg mer er at denne beskjeden kommer fra selveste Rådmann.  For han, han som har ansvaret for å gi oss politikerne råd har aldri delt bekymringen til Rødt om at gjelda har blitt for stor. Nei vi er nesten blitt latterliggjort. Både av Rådmann og av ledende politikere.

Vi har bygd nye skoler mange ikke ville ha, og mange mente vi ikke trengte. Nå er det de eldre sin tur. Vi står foran en helt nødvendig satsing på nye sykehjem. Vi trenger minst 178 nye sykehjemsplasser i løpet av de neste 15 årene. Trenger de for at vi skal klare å gi et tilbud på nivå med dagens tilbud. Mange med meg mener at vi hadde trengt et bedre tilbud enn vi har i dag. Nå advarer Rådmann om gjeldsnivået, få uker før vi skal vedta neste års budsjett.

I forrige kommunestyremøte ble det flertall for å gå videre med Elvelangs  Og ja, jeg vil og gjerne ha denne gangstia mot elva.  Men én gangsti til mange og tjue millioner….

I neste kommunestyremøte skal vi vedta neste års budsjett. For å sikre et godt tilbud til våre eldre mener jeg vi trenger 30 millioner til oppgradering av Hønefoss sykehjem, slik vi vedtok i sist møte.  I tillegg mener jeg vi trenger å få satt av midler til å starte planleggingen av det første sykehjemmet vi må bygge. Jeg er nå engstelig for at disse prosjektene nå skal bli strøket fra budsjettet, utsatt på ubestemt tid.

Jeg vil og ha gjeldsgraden ned, men vi trenger de sykehjemsplassene. Det er nå da noe annet vi kan spare på.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg