Elvelangs

Jeg lovet i innlegget Mulig jeg hadde tatt litt mye Møllers tran…. om historien bak hvorfor Rødt på Ringerike stemte mot ekspropriasjon i går mens Høyre var for. Vel, her er historien.

Elvelangs er en god ide. En gangsti langs elven fra jernbanen til Eikeli. En hver elveby med respekt for seg selv bør ha en slik promenade.  Jeg har gått mye elvelangs. I dag går det så å gå fra Tippen til Benterud. Bortsett fra et lite stykke mellom Søndre Park og jeg tror det heter Aabenrågata som går ned langs elven mot stadioen. I dette området må vi på grunn av to, tre eiendommer gå gatelangs i stedet for elvelangs, altså gå et kvartal lengre inn enn zer elven renner.

Kommunen har forsøkt å komme til enighet med eiendomsbesitterne om en løsning, uten hell. Nå gjenstår ekspropriasjon. En slik prosess vil fort koste noen milloner. Hvor mange var usikkert. Hele prosjektet er beregnet å koste mellom 18,170 millioner kroner og 24,670 millioner kroner. Differansen er usikkerheten rundt hvor mye grunnervervet vil koste. Og nettopp drn økonomiske usikkerheten var årsaken til at vi i Rødt stemte i mot ekspropriasjon.  Vi har så respekt for skattebetalernes penger at vi ikke kan gi Rådmann fullmakt til å fortsette prosessen. For slike saker kan fort bli veldig dyre. En usikkerhet i størrelsen 6,5 millioner er for oss mange penger

Varaordføreren fra Høyre var raskt oppe med replikk etter mitt innlegg. Det var besynderlig syntes han at Rødt forcen gang skyld var opptatt av utgiftene i en kommune. Det hadde han ikke opplevd før. Så insinuerer han at jeg ikke hadde lest saksfremlegget.

Jeg hadde tenkt å forbigående replikken hans i stillhet, men de andre insisterte på at jeg måtte svare. Det er ikke første gangen Varaordføreren og jeg har meningsdebatter under møtene. Vi er gode retorikkere begge to. Jeg kan se at det kan ha en viss underholdningsverdi. Tror og lokslsvisas utskjelte spisset ører og penn. Hvilket gullkorn kommet nå? Når man skal svare på en replikk skjer der der og da. Man får liksom ikke forberedt seg.

Jeg holdt kjeft om at vi i Rødt i grunn hadde vært veldig opptatt av Varaordføreren ikke burde ha full stilling, nettopp fordi vi var opptatt av utgiftssiden.  Jeg sa at hvis han hadde studert våre budsjettforslag ville han sett at de alltid gikk i ballanse. Så så jeg opp på galleriet der noen av de som eide boligene Høyre ønsket å ekspropriere litt av hagen til og sa: “Jeg forstår at det er problematisk for Høyre å forsvare sitt standpunkt for ekspropriasjon, når selv Rødt er i mot.”  Så gikk jeg ned igjen.

Vel, det ble vedtatt eksproprisjon. Det var bare Rødt, Senterpartiet og Frp som stemte I mot.

3 kommentarer
    1. Liker bloggen din mye bedre ,nå som du ikke er så opptatt av hva andre bloggere skriver . Du har mange interesante temaer å komme med . Må bare legge til du har en nydelig hårfarge 😁 God helg til dere . Grunnen til at jeg nesten aldri kommenterer , er at jeg at jeg sliter med fatique og noen andre ting , så orker svær sjelden og skrive. Koser meg med lesing på bloggen din , da jeg er i form til å lese. Hopper bare over når du skriver om andre blogger.

    2. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er så viktig å gå langs hele den elvebredden, og spesielt når det blir så dyrt! Rart de har råd til det og ikke offentlig dass. Ikke at jeg skjønner at en slik skal koste så mye heller….

      1. Jeg forstår intensjonen med elvelangs, og støtter den. Minst en av de som må avgi grunn kjøpte eiendommen med elvelangs innregulert på tomta, og må ha vært klar over at gangveien ville komme.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg