Grønne fingre….

Isabell Raad troner fremdeles på toppen, men der har det ikke kommet noe nytt innlegg siden hun delte bilder av vinterklær på tirsdag.  Hun er jo opptatt med 71 grader nord.
Jeg er på en 16. plass Litt ned fra i går, men godt fornøyd med alle sidevisninger.
Men siden det ikke er noe nytt på toppen av bloggtopplista, så tar jeg i dag for meg bloggen som ligger på 100. plass.  Det er Miba

Miba har tydeligvis noe jeg ikke har. Nei jeg snakker ikke om reklame for proteinbarer,(selv om du aldri vil finne reklame for det inne på min blogg)  jeg snakker om grønne fingre.

For Miba har sådd gressløkfrø fra årets hvitløkblomstring, og faktisk fått det til å spire!!!!
Selv om hun skriver at bare ett av 265 frø har spirt (så langt) er jeg imponert!
OK, jeg har gjennom tidene gravd ned hvitløkfedd og fått det til å spire.  Men å ta frøene fra blomsten på hvitløken og få det til å spire – sånt imponerer meg!!
Og enda bedre, jeg vet om ett par av mine faste lesere som sikkert nå får noen ville tanker om at det må jammen de prøve og!  Mona Iren, dette er typisk noe slikt du ville sette i gang med.

At noe av det hun trodde var skjøre gressløkspirer viste seg å være kveke, er slikt man må leve med.  Kveke er jeg forresten utrolig flink til å få til. (For de som ikke vet det er kveke ett slags gras som nok de aller fleste gartnere regner som gjenstridig ugras.)

I sitt siste innlegg lenker Miba til to tidligere innlegg hun har publisert, og nysgjerrig som jeg er klikker jeg meg inn på de.  For selv om jeg har vært innom bloggen til Miba tidligere, er jeg ingen fast leser så disse innleggene har jeg ikke fått med meg.

Det første innlegget Miba gjør leserne sine oppmerksomme på er en uforbeholden unnskyldning som hun postet på tirsdag. I forrige uke skrev hun visstnok  noe negativt om en person på bloggen; dog uten å fortelle navn/hvem vedkommende var. Personen kjente seg igjen og tok dette svært ille opp. Miba fikk dårlig samvittighet. Hun uttrykte sin dårlige samvittighet gjennom å bli litt sint  noe som ble oppfattet som at hun var aggressiv. Så sier hun unnskyld for andre gang og føler at hun har gjort det hun kan for å rette opp sitt feiltrinn.

Ja, det var feil og dumt av meg å henge ut vedkommende . Jeg skal aldri skrive om andre personer her på bloggen; ikke engang i indirekte omtale

Til tross for at hun har bedt om unnskyldning to ganger føler hun også i dag for å gjøre leserne sine oppmerksomme på denne unnskyldningen

Jeg vet ikke hva hun skrev i det opprinnelige innlegget.  Det er slettet.  Men det er noe om at hun fylt av negative følelser fikk glass til å bevege seg.
Det hender jeg og blir så fylt av negative tanker, at ting beveger seg gjennom lufta – ofte i retning av den jeg er sint på.  Jeg er ikke like flink som Miba til å be om unnskyldning.

Jeg kjenner som sagt ikke til det opprinnelige innlegget.  Og jeg kjenner og bare den ene siden av saken.  Men slik jeg tolker Miba sin versjon av historien har jeg lyst til å si noen ord om det å bruke makt over andre ved å ta på seg en offerrolle.  En relativt stygg form for hersketeknikk.

Miba har bedt om unnskyldning gang på gang. Hun har slettet innlegget og alt tilsier at hun virkelig angrer på det hun skrev.  Hun slettet til og med innlegget før hun ble gjort oppmerksom på at den som ble omtalt hadde reagert. Hva mer kn hun gjøre for å gjøre det godt igjen?

Når jeg så leser at noen har oppfordret Miba om å begynne med lykkepiller, antidepressiva, igjen.  Noe Miba er stolt over at hun har klart å slutte med blir jeg sint. Samme hva  som har beveget seg på grunn av tankens kraft eller litt hjelp av rå muskelkraft så må det være lov å vise følelser! En hver form for følelsesutbrudd må da ikke nødvendig medisineres bort!
Og det å si til et menneske som er opprørt, sint, forbanna. “Gå og ta pillene dine!” eller “Har du husket å ta pillene dine i dag?” Er ikke det relativt frekt? En form for å underkjenne følelsene til motparten? Herske. .utøve styring… ?

Så Miba. Du har bedt om unnskyldning så det holder.
Ikke la noen herske med deg.   La de ikke få ta på seg offer-maska for å gi deg dårlig samvittighet.  Du gjorde noe dumt. Har retta opp feilen og bedt gjentatte ganger om unnskyldninger! Nå må også den andre parten greie å legge dette bak seg og gå videre.

Jeg ser dette oftere og oftere, folk som påberoper seg offerrollen for å på den måten påføre skyld og dermed få overtaket over den som kanskje er det egentlige offeret.  Hvorfor var Miba så opprørt i utgangspunktet? Hva hadde den andre part gjort for å fremprovosere de følelsene?

Det andre innlegget Miba gjør sine lesere oppmerksom på er at hun har så mye selvdyrkede basilikumfrø at hun vil gi bort noen av dem. Så alle dere med mer grønne fingre enn meg; gå innpå bloggen til Miba og sikre dere noen basilikumfrø.  Det kan tenke jeg gjør det samme.  Gamle Gubben Grå har litt grønnere fingre enn meg.

 

16 kommentarer
    1. Ja…. offerrollen………….. kjenner til det der……… og det er så kjedelig når man får den dårlige samvittigheten som gnager og gnager, fordi NOEN har tatt på seg den offerrollen….

    2. Kloke ord fra deg, igjen 🙂
      Gratulerer med fine plasseringer på lista de siste dagene.
      Dette går veien 🙂

    3. Å anlegge sin egen blomstereng, frø av tørkede avblomstrede arter som du finner i skog og mark, eller langs veikanten er artige greier. Det er no tiden er inne for den slags sysler. Ferdige blandinger blomstereng som du får kjøpt hos diverse hagesenter kommer fra det store utland. Inneholder mange arter som ikke trivest i vår fauna. Det du finner i nærmiljøet ditt derimot, vil gi deg en blomstrende vår 😉

      P.S Bilde av den måsegrodde steingropa, er det en kokegrop fra middelalderen eller deromkring?

    4. Herlige bilder hos deg! Vakkert…
      Grønne fingre tror jeg bare er en myte. Det handler om hvor mye tid og lyst man legger ned i en hage.
      Jeg tror det i hvertfall. Men jobber man fremdeles 5 timer hver dag i hagen, og den ser ut som et takras når sommeren er over! Da har man IKKE helt jobbet på riktige måten…hehe..Kanskje bare ligget i hengekøya og der får man i hvertfall ikke grønne fingre….

    5. Jeg dreper alt som kan gro. Det virker av og til som jeg gjør det med vilje..hm… Selv orkideer dør i vinduskarmen min liksom.. Det er liksom ikke meg, like lite som å lage middag fra bunnen. Jeg er en lathans på huslige områder 😮 Så du fikk frø av henne, så koselig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg