Hjemmedyrket

Er du en av de som sukker litt når du ser dette bildet? Rimelig lei alle som skal skryte på sosiale medier av alt hagen deres bugner av av selvdyrkede grønnsaker  urter frukt og bær.  Ta da og les innlegget Du er mer enn bra nok…, Det er ikke for sent å høste krydder ennå.

Egendyrkede tomater er kanskje litt sent å få til i år, men kjøpe-tomatene fra Kiwi behøver  ikke ligge i en plastpose i kjøleskapet. De gjør seg bedre i ei skål på kjøkkenbenken. Om noen spør om du har dyrket dem selv kan du svare ærlig. Men hvis ingen spør er det ikke vits i å forklare. Forresten, er det mange som frekventerer kjøkkenet ditt og kommenterer hva som står påbenken? Hvis ikke, vel da gir du deg selv bare litt bedre humør. Solmodne tomater på kjøkkenbenken gir smil i eget ansikt.

Jada, jeg har høstet rosmarin. Fant et lite glass å ha det på, og lagde til og med merkelapp. Ble så bra så.

Gamle Gubben Grå fortalte meg at vi hadde et digert glass med tørket rosmarin i skapet. Høstet og tørket av Svigermor i rekkehuset i Spania. “Det er finere. Det er spansk rosmarin” sa han.

Jeg kunne sparket han på leggen. Ødelegge gleden min over selvdyrket rosmarin på den måten. Glasset fra Svigermor er mye større enn glasset mitt. Ja, og spansk rosmarin i tillegg. Vel, jeg kan gi bort krydderglasset mitt til noen som setter pris på kortreist mat! Eller til Svigermor. Så kan hun ta med eksklusiv norsk rosmarin til Spania!

Det ble ikke noe kaffe-latte på kaffe’ i dag. Gamle Gubben Grå har drevet og kløyvd og kappet ved. Men vi tok en kaffekopp på trammen sånn midt på dagen. Satt der i de gamle kurxstolene og pratet om alt vi hadde gjort, og holdt munn om alt vi ikke hadde rukket ennå. Vi har kommet frem til at det gir oss mer å fokusere på hva vi får gjort enn det vi ikke får gjort.

Nå skal jeg ta en snartur ned på Kiwi for lørdagshandelen. Jeg ble ikke ferdig med allepunktene på lista, men jeg har fått gjort masse. Gamle Gubben Grå har og vært flink, og ligger nå på sofaen under pelspleddet med verdens beste samvittighet.

 

 

6 kommentarer
    1. Drodler litt her om jeg kan få tomater innendørs – er nok et abisiøst prosjekt. Men når jeg leser om flere store garnere som stopper produksjonen pga strømprisene, er det verdt et forsøk 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg