Hjernehinnebetennelse…..

Jeg sliter litt med å bestemme meg om jeg virkelig skal gi dagens toppblogger den oppmerksomheten han ønsker, eller om jeg bare skal forbigå han i stillhet.  Alle vet at det gir klikk på begge bloggene når jeg gir Kokkejævel inn så kokkehatten passer. Ikke det at jeg ikke trenger klikk, jeg er helt nede på en 13. plass, men det  er liksom ikke nødvendig å sluke agnet og hele fiskestanga.

Når man poster et bilde av en tydelig sliten far, ubarbert og med et bekymret uttrykk ser han ned på barnet sitt. Overskriften er hjernehinnebetennelse.  Ja da var det vel ikke innlysende at temaet i innlegget skulle være krigen i Ukraina.

Ok, jeg vet at fyren har lagt seg flat etterpå i et innlegg med overskriften Ulmende hodepine, uten at jeg synes det valget av overskrift heller var helt heldig. Ja hvis intensjonen var å legge seg flat og sette fokuset på situasjonen i Ukraina og hvor små våre hverdagslige problemer er mot de utfordringene det Ukrainske folket står i.

Grunnen til at jeg når jeg griper til tastaturet tar for meg denne bloggerens siste blogginnlegg og ikke skriver om lavkarbo-pannekaker eller blomsterfrø er det det på grunn av det siste avsnittet i Kokkejævels innlegg.

Må også innrømme at jeg ikke egentlig ikke visste at hjernehinnebetennelse var en så alvorlig sykdom. Jeg trodde det var i samme kategori som blindtarmbetennelse. Jeg tok feil og har ingen problemer med å innrømme det.

Hvis Kokkejævel som er en oppegående mann i førtiårsalderen med en skokk med unger ikke vet at hjernehinnebetennelse er en alvorlig sykdom, ja da er det betimelig med litt folkeopplysning.

Da jeg var ung på 70- og 80-tallet var smittsom hjernehinnebetennelse en fryktet sykdom.   Norge hadde en smittsom hjernehinneepidemi som varte fra 1974 til 1994/1995 med en topp på første halvdel av 80-tallet. Epidemien startet i Nord-Norge og spredte seg raskt til resten av landet med over 300 tilfeller hvert år. Toppen ble nådd i 1983 med 368 tilfeller. I mange år hadde Norge den høyeste forekomsten i Europa.  .
Jeg husker frykten for røde prikker og hodepine, og jeg husker skolekamerater som ble smittet, heldigvis fikk rask behandling og så vidt jeg vet kom seg uten varige men.
Jeg kan ikke huske noen som døde her i området, men det var nok av oppslag i mediene om ungdom andre steder hvor det var utbrudd i en skoleklasse og i et lokalsamfunn.

Det som gjør smittsom hjernehinnebetennelse så farlig er at det er en akutt sykdom som utvikler seg raskt. Den kan medføre død innen 24 timer. 5–10 prosent dør selv med riktig behandling på sykehus. Rundt 20 prosent vil få varige mén – hvorav de vanligste er nedsatt hørsel, konsentrasjonsvansker eller tap av lemmer. (Lemmer betyr armer eller bein).

I 1988 startet Norge et vaksineforsøk mot smittsom hjernehinnebetennelse. 50.000 rekrutter, en god del studenter innen helsefag og 180.000 ungdomsskoleelever deltok.
Jeg var en av de. Som radiografstudent stilte jeg opp i 88. Fikk mitt stikk i armen. Ble dårlig med hodepine og feber ett par dager, men kviknet raskt til igjen.

Siden november 1992 har norske spedbarn og småbarn fått tilbud om vaksine mot hjernehinnebetennelse og blodforgiftning. Vaksinen, kalt Hib-vaksine, gir god beskyttelse mot en bakterie (hemofilusbakterien) som forårsaker sykdommene.  Dette er en del av vaksineprogrammet vi som foreldre blir tilbudt for barna våre på helsestasjonen.

En annen bakterietype – meningokokker – kan også forårsake hjernehinnebetennelse og blodforgiftning. På folkemunne omtales sykdommen da ofte som “smittsom hjernehinnebetennelse”. Det var denne typen hjernehinnebetennelse jeg husker fra ungdomstiden, og som jeg altså ble vaksinert mot i 1988.
Alle aldersgrupper kan få meningokokksykdom, men barn opp til fem år og ungdom mellom 13 og 20 år blir oftest rammet.

Folkehelseinstituttet anbefaler at ungdom i alderen 16–19 år vurderer å vaksinere seg mot meningokokksykdom.  Det pleier å være kampanjer i forkant av russetida for å få ungdom til å ta denne vaksinen som selvsagt er gratis.
En kombinasjon av tett samvær med andre ungdommer over flere dager, festing, høyt alkoholinntak, deling av flasker og sigaretter, aktiv eller passiv røyking og lite søvn kan øke risikoen for smitte, og for at sykdommen får et alvorlig forløp. I Norge gjelder dette spesielt russefeiring, men kan også være aktuelt ved festivaler, idrettssamlinger, ungdomsleir og lignende.

Jeg er ingen vaksine motstander, tvert i mot.  Jeg mener man skal la sine barn følge vaksineprogrammet, få ungdommen til å ta meningokokkvaksine og fylle på med litt Corona-vaksine dose en, to og tre. Men jeg synes det er urovekkende hvis foreldre, som Kokkejævel, lar sine barn injiseres med den ene sprøyta etter den andre uten å reflektere over hvorfor.

15 kommentarer
    1. Wow. Finnes det virkelig noen som ikke har fått med seg hvor alvorlig det er… Litt uvirkelig. Og at det i tillegg er en forelder – og en som jo burde være sånn noenlunde oppegående.

    2. Det jeg ikke skjønner er at kokken har planer om å bygge opp en suksessfull nettbutikk med “Det beste av det beste” med hjelp av overskrifter som er de verste av de verste. Clickbaiten sammen med medfølgende bilde er så usmakelig at det er som du sier, kanskje burde forbigås i stillhet..

      Men uansett, der ser du hva som gir klikk… fra 5 til 25 000 . Ikke sikker på at det gir så mange kjøp fra nettbutikken, som det kommer reklame fra i løpet av dagen..

      Å flette inn den ufattelige tragedien for det Ukrainske folk i bloggposten, er så usmakelig og patetisk at jeg ikke kan skjønne noe annet at de seriøse samarbeidspartnere/leverandører til nettbutikken reagerer.. negativt.

      1. Han nevner at hodepinen blant annet skyldes jobben. Antakelig har omsetningen gått ned i februar og mars. Med denne setningen håper han å få i det minste noen “trøstebestillinger”.

    3. Iiik, nå trodde jeg at du hadde fått hjernehinnebetennelse (også). Fikk i stedet repetert litt om det jeg selv opplevde om denne sykdommen på 80-tallet. Husker russetur til Finland ble avlyst pga smittsom hjernehinnebetennelse der. Husker skrekken for å få sykdommen.

    4. Den mannen trår så ettertrykkelig over alle grenser for å tjene penger. Ufyselig. Alle hans forsøk på bortforklaringer er jo like patetiske hver eneste gang.

    5. Min datter døde av hjernehinnebetennelse 1år og 3 uker gammel, jeg la henne frisk på kvelden og våknet på natten at hun gråt tok henne opp hun var varm og kastet opp. Vi reiste på legevakt, men ble sendt hjem igjen med beroliget med at hun hadde omgangssyke. 18 timer etterpå var hun død, så ja det er en sykdom som kan drepe raskt om den ikke blir behandlet. Å bruke en slik sykdom for klikk er helt grusomt. Det er alt jeg kan si om den saken.

      1. Trist å høre om barnet ditt. Jeg håper du ikke mener jeg skrev dette innlegget for å få klikk. Jeg kan ha clickbait jeg og, men ønsker ikke å bruke sykdom på den måten.
        Jeg har mistet ett barn i krybbedød. Jeg la jenta mi frisk og rask om kvelden. Hun våknet aldri igjen. Så jeg kan forstå noe av den smerten du føler.

        1. Nei jeg mener ikke at du har klikka eller ønsker klikk 😀 Overskriften din bare berørte meg å da måtte jeg si noe verken mer eller mindre, ikke tenk på det ok 🙂 Føler med deg <3 man vet aldri hva livet kaster på enn, man må bare gjøre sitt beste. Det er mange år siden vi mistet jenta vår å den største sorgen i dag er vel sorgen for det livet hun aldri fikk, og savnet, og ikke minst å få vite hvordan liv hun hadde fått og valg hun hadde tatt. Men du kjenner sikkert den følelsen du også. hå en fin kveld. 🙂

    6. Den vaksinen var ikke gratis når jeg var russ i 2012. Husker ikke va den kostet, bare at det var såpass at jeg ikke gadd å bruke penger på den. Det gikk heldigvis bra, har ikke opplevd sykdommen enda.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg