Ikke glemt…

Hei!” sa damen foran meg. Jeg svarte hei tilbake, og lurte på om dette var noen jeg burde kjenne. Jeg var på Rødt sin folkevalgtsamling og har jo opp gjennom årene blitt kjent med flere i partiet fra der ganske land. Kjenner du meg ikke igjen? var neste spørsmål, og jeg måtte litt flau innrømme at jeg ikke gjorde det. Jeg mener, hvorfor nekte når du alt er avslørt? Jeg er kusina til Hilde sa hun, og straks falt alle brikkene på plass. Vi hadde folkevalgtsamlinga på et hotell i nabokommunen. Dama som sto foran meg i spisesalen var nok her av en helt annen grunn enn meg. Hvorfor vet jeg ikke, men hun bor i denne kommunen, og er så vidt jeg vet aktiv i et annet parti en Rødt.

Da jeg gikk tilbake til bordet etter å ha forsynt meg av maten på lunsjbufeeten tenkte jeg på den lille samtalen. Hun hadde presentert seg som “kusina til Hilde”. Ikke noe etternavn på denne Hilde, eller noe mer forklaring. Regnet med at jeg straks ville forstå hvem Hilde hun tenkte på selv om det er et relativt vanlig navn på kjerringer på min alder. Uten å tenke for lenge kommer jeg på 8 stykker som jeg kjenner relativt godt som heter Hilde.

Den Hilde som har en kusine som dukket opp i denne spisesalen, eller  hadde må man kanskje si, har vært død i snart 24 år.  Hun var en av mine beste venninner.

Det gjør godt ar hun ikke er glemt. At det er en selvfølge å presentere seg som “kusina til Hilde” også 24 år etter Hildes død. Uten noen forklaring, eller hint om at man snakker om en for lengst død person. At man forventer at den man snakker til også raskt tenker på en person som har vært død i godt over 20 år. Og sikkert godt for kusina å se at jeg og, 24 år etter at Hilde døde, straks tenkte på riktig Hilde.

I dag er det Allehelgens søndag. Vi tenner lys på graver og minnes våre døde.Det er som  Allan skriver i sitt innlegg.  For våre døde er aldri døde for oss før vi har glemt dem. For meg gjorde det utrolig godt i går å få en påminnelse om min gode for lengst døde venninne, og at hun ikke er glemt.

 

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg