Ikke rør sykelønna

“Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig,” er det noe som heter. Jeg tror det er tanken bak regjeringens forslag om å svekke sykelønnsordningen.  For hvis arbeidstakere, mennesker, du og jeg får valget mellom å ha bra inntekt, være friske og leve lykkelige liv, hvorfor skulle noen da velge å være fattige og syke?

Jeg har arbeidet i helsevesenet hele mitt voksne liv. Jeg har møtt mange pasienter som har vært uheldige og brukket lårhalsen eller fått andre skader som krever sykehusinnleggelse eller andre som gjør at hverdagen blir litt endret en stund fremover.  Svært mange ganger har jeg hørt de si mens jeg tar røntgenbilder og de spent venter på svaret; “Jeg har ikke tid til å bli skadet, syk, akkurat nå” Je pleier humoristisk å spørre når det passer å bli syk eller skadet, og selvsagt passer det aldri.

Sykdom og skader er noe man ikke velger.  Det er noe man ikke kan styre.  Da er det så utrolig urettferdig at man også skal bli straffet økonomisk.

OK. Jeg vet at noen, ganske mange kanskje har misbrukt den gode sykelønnsordningen vi har.  Tatt seg en sykedag eller tre når de egentlig ikke trengte det. For å dra på hytta, ordne andre ærend eller bare sløve hjemme en dag.
Norge har ett av de høyeste sykefravær i verden.  Men nordmenn er ikke mer syke enn befolkningen i andre sammenlignbare land, heller tvert i mot.
Så hvorfor er vi da de som er mest borte fra  jobben da?
Dette er en problemstilling det er vell verdt å se nærmere på. Det tror jeg alle partene i arbeidslivet er enige om.

Det er ikke skulkerne som tar en tredagers på hytten i det fine vårværet som blir rammet av Regjeringens forslag til ny sykelønnsordning.  Det er de langtidssykmeldte.  Regjeringsutvalget foreslår nemlig å kutte i utbetalingene til de som har vært fulltids sykemeldte over et halvt år.
Er man sykemeldt 100% og ikke klarer, eller har en slik stilling at det lar seg gjøre å arbeide gradert, skal man få et kutt på 20% i utbetaling. For en radiograf med 10 års ansiennitet vil det si et inntektstap på ca 8.000 kr i måneden før skatt. Føles det rettferdig?
Jeg mener NEI:

Sykefraværet er en utrolig stor kostnad for A/S Norge.  Det er ingen grunn til at man her i landet har et så høyt sykefravær.  La oss diskutere løsninger som kan gjøre noe med det.  La oss gå i oss selv, gjøre noe med holdninger og arbeidsmoral.  La oss børste støv av det gamle slagordet “Gjør din plikt, krev din rett.”  Ja, jeg vet at begrep som arbeidsmoral og plikter er utrolig gammeldags. Men det er jo det det innerst inne dreier seg om.

Jeg nekter å la folks dårlige arbeidsmoral ødelegge en god sykelønnsordning som skal være et sikkerhetsnett for de som virkelig trenger det.
Bli med og slå en ring rundt sykelønna – og finne andre måter å få ned sykefraværet på

2 kommentarer
    1. helt enige med deg,regjeringen straffer syke mennesker så det blir ennå vanskligere å leve og tross alt prøve å lage seg noenlunde brukbare dager på lite,blir det ennå mindre ,ja da kan dei snart åpne fattigkasse i Norge ,det er trist .
      Nå er jeg uføretrygdet,men gikk et år sykmeldt før jeg gikk 2 år på attføring,og en ting er sikkert,helsen min er ikke selv valg ,jeg har bare fått utdelt et arvelig gen som gir masse helseproblemer og smerte ,men vi trenger jo noe å leve av vi også da

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg