Influensavaksine

Det er på tide å tenke på årets influensavaksine. Og i år vil jeg oppfordre deg som leser bloggen min til å gå å vaksinere deg. Et bitte lite stikk. Det klarer du.

Jeg vet. Du blir aldri syk. Så du trenger ikke vaksinere deg. Du er ikke den som blir hjemme ei uke bare fordi du snufser litt. Jeg kan  heller snakke med de som er borte fra jobben flere ganger hver vinter og skylder på influensa.

Men vet du hva? Det argumentet har jeg og brukt i alle år selv, men det holder ikke. For selv om du ikke blir syk,  så kan du bli smittet. Og da kan  du smitte andre. Andre som blir syke, nettopp fordi de ikke har så godt immunforsvar som deg. Vi snakker ikke om skulkerne. De blir “syke” uansett, vaksine eller ikke.

Et av de andre gode argumentene mine er at hvis jeg mot formodning skulle bli syk, ja så skal jeg sannelig være hjemme med verdens beste samvittighet. Ligge på sofaen godt plassert under dyna og kose meg med serier og smågodt!

Det argumentet holder heller ikke. For selv om det kanskje er ok med tre litt sløve dager, er det ikke kult å være syk. Og man kan  bli ordentlig syk, sykehus-syk av influensa. Det dør mellom700 og 1000 av influensa hvert år her i landet. Det er langt flere enn de som har dødd å  Covid 19.

Og der er vi fremme ved nok et vektig argument for hvorfor du skal vaksinere deg mot influensa i år. Skulle vi få en ny oppblomstring av Covid 19, så er det dumt hvis alle sykehussengene og respiratorene er opptatt av influensa-pasienter. Eller omvendt, bare Covid 19 pasienter i alle sengene – og så kunne du trenge en respirator på grunn av influensa.  Du eller en av de du er glad i.

Så i år, i år går vi og ordner oss vaksina alle sammen.

 

 

11 kommentarer
    1. Jeg ble utkommandert i fjor til å ta vaksinen for første gang i mitt liv. Alle mine nærmeste tok den..pga meg. Så bommet ekspertene med influensatypene…hehe. Jeg ble ikke syk pga holdt meg mest mulig isolert, men det ble flere andre av de vaksinerte. Det kan jo bli spennende, dette…

      1. Jeg har ikke tatt den – før i fjor. De bommet. Koronnaen kom Vi har aldri vært så flinke ned håndhygiene og å holde avstand, pluss holde oss hjemme når vi er syke. Og vi har aldri hatt så få alvorlige influensa tilfellet. En reduksjon på antall døde av influensa på 70%.
        Men jeg kommer til å ta den i år og.For pasientenes skyld, men og for min egen. Stoler ikke på at denne kjerringa ville komme høyt opp på prioriteringslisten hvis det skulle bli knapphet på helseressurser

    2. Kunne ikke vært mer enig.
      Jeg har tatt vaksinen i mange år. Må bare innse at jeg er blitt 71 år.
      Influensa har jeg ikke hatt på lenge.
      Men som du sier, i år er det viktigere enn noen gang.

    3. Da jeg bodde og jobbet i Sverige fikk vi vaksinen på arbeidsplassen, så da var den tatt hvert år. Etter at jeg flyttet hjem igjen har det ikke vært mange, svineinfluensan og i fjord. Har bestemt meg for å ta den i år også. Er i risikogruppen og ett barnebarn som er i risiko, så da blir det ett lite stikk.

      1. Jeg får den på jobb, men har likevel vegret meg helt til i fjor. I år skal jeg ta den. Jobber i helsesektoren og tilhører to risikogrupper, så det er vel smart.

    4. Jeg tok den for første gang høsten 2019. Genialt. Jeg pleier alltid å ha en runde med sykdom etter jul, men i år har det gått så fint 🙂 ikke har de andre i huset klart å smitte meg heller. Tar den i høst også om den blir tilgjengelig.

    5. Jeg tok den i januar i år og tolv dager etter fikk jeg den verste influensaen jeg noen gang har hatt i mitt liv (tre uker før koronaen offisielt kom til landet). Er usikker på om det var fordi vaksinen ikke fikk nok tid til å virke først – i alle fall var det temmelig bortkastet. I år har jeg tenkt å holde meg isolert uansett, så er litt i tvil om nytteverdien, både for meg selv og de jeg ev. kunne ha smittet som jeg nå ikke vil ha kontakt med likevel … Høsten 2018 derimot slapp jeg unna med to dagers forkjølelse som reaksjon på vaksinen og kunne deretter lene meg tilbake mens både den ene og den andre i vennekretsen ble liggende flat rundt juletider. Hadde jeg fått tilbud via arbeidsplassen, ville jeg garantert ha tatt den, og også om jeg var i risikogruppen. I vinter tok jeg den fordi jeg var i risikogruppen som gravid – kunne ikke ta den før i 2. trimester, så ergo såpass sent i sesongen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg