Ingen enkel oppgave

Jeg trodde livet skulle bli enklere når jeg sluttet å kommentere toppbloggerne. At når jeg skulle skrive om samfunnsspørsmål så ville fingrene gli lekende lett over tastaturet og de gode formuleringene komme strømmende på. Vel i dag ble “oppgaven min” å skrive om Russlands mislighold av utenlandsgjeld.
Ikke sant, jeg forstår jo at bare det å nevne temaet er nok til at de aller fleste klikker seg raskt videre.
Hvordan Doc og Dask har det på bobilferie og hva Vibbedille driver med på hobbyrommet virker uendelig mer interessant enn Russlands utenlandsgjeld.

Poenget er at Russland skulle ha betalt renter og avdrag på utenlandsgjelden sin i går med 100 millioner dollar. Det har de ikke gjort.

Sist Russland misligholdt utenlandsgjeld, var i 1918 under den russiske revolusjonen. Da  nektet Lenin å betale gjelda til tsarregimet.
Nå er det ikke det at Russland ikke vil betale gjelden sin nå, slik situasjonen var i 1918. Russland har vært fast bestemt på å hindre mislighold.  Det å ikke klare og betjene lånene vil være et stort slag mot landets renomme, og de har til i går klart å betale det de skulle.

Ikke er Russland blakke heller.  Russland har pengene og er som sagt villig til å betale.  Men på grunn av sanksjonene etter invasjonen av Ukraina er det blitt umulig å få overført pengene til de utenlandske kreditorene. Det skyldes at Russlands tilgang til internasjonale betalingssystemer er sterkt begrenset av sanksjonene. Betalingen måtte skje i dollar, og det har ikke Russland ubegrenset tilgang på for tiden.

Jeg er usikker på om dette egentlig er en nyhet med så veldig interesse annet enn å skaffe klikk til nettavisene.
At Russland ikke betaler utenlandsgjeld kunne gi håp om at krigen kostet så mye at regimet begynte å kjenne det. Men så er ikke tilfelle.
Så lenge landet har midler og vilje til å betale, men de som skal ha pengene har lagt hindre i veien i form av sanksjoner og krav om at gjelda skal betales i dollar fremstår det mest som et byråkratisk eller teoretisk problem enn noe som egentlig fortjener de store overskriftene.

Jeg er overhode ikke den som har så veldig god greie på internasjonal økonomisk politikk, men fra min litt pragmatiske tankegang burde det være smartere å la Russland betale de 100 millionene i Rubler, for på den måten tappe russisk økonomi for de 100 millionene.  For meg er det bedre at de betaler gjeld enn at de bruker pengene til å produsere krigsmateriell og fortsetter krigen.  Skal sanksjonene ha noen virkning må de jo hindre at Russland får tak i varer de trenger, internasjonal handel. Ikke at de får mulighet til å bruke penger på krig i stedet for å betale gjeld.

Slik det er nå kjøper verden gass, olje og andre varer i fra Russland, mens Russland ikke får kjøpe utenlandske varer. Så lenge de får selge, men ikke kjøpe får de en vekst i utenlandshandelen. Større eksport enn import. Det gjør at den russiske økonomien blir sterkere, ikke svakere. Rubelen er den valutaen i verden som stiger mst i verdi sammenliknet med amerikanske dollar for tiden.  Rublene hoper seg opp på bok – og den russisk krigsmakten kan fortsette krigen med samme styrke så lenge de ikke må importere krigsmateriell.

Jeg er som sagt overhode ikke god på internasjonal økonomi. Jeg er bare ei kjerring fra Hønefoss som sitter og knotter ned sine kjerringtanker mens reiseradioen surrer i bakgrunnen, så hva vet jeg?

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg tenker som så at det er jo ikke nødvendigvis slik at den her blokkeringen er økonomisk motivert.. Kanskje det kan være grunnet i et ønske om å så inn til den jevne russer med små stikk i retning av å svekke Putins oppslutning? Jeg vil tro denne nitide punktligheten mht gjeldsbetaling er noe som stilkker dypt ned i folkesjela hos den jevne russer med tanke på historikken, så.. – Hvem vet 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg