Jeg er heldig!

Jeg er heldig. Jeg er gift med et vandrende orakel. Det er utrolig mye kunnskap som Gamle Gubben Grå har.
Når vi er på slike steder som Norsk Folkemuseum er det veldig inspirerende. Han har mye kunnskap om historie og tilfører utfluktene våre masse. Vi har og evnen til å undre oss sammen, samt at vi gjerne oppsøker mer kunnskap hvis det er noe som trigger vår nysgjerrighet og Gubben ikke har svaret på rede hånd. (Eller jeg føler behov for å dobbeltsjekke. Som regel har han rett, men jeg klarer ofte å finne litt tilleggsinformasjon.)

Andre ganger ser jeg helst at han ikke deler all kunnskapen han har om et tema akkurat der og da. Det hender han plukker opp et stikkord, lar det gå gjennom kartoteket i hjernevinningene, og når vi andre har gått videre i samtalen kommer han med en lang utredning om temaet vi så vidt var inne på i sted.
Gjerne hvis han kan dra en sammenligning til “krigen”.
Og til tross for hvor mange kriger som blir kjempet og har blitt kjempet i verden opp gjennom historien så er “krigen” andre verdenskrig.
Noen ganger virker det som om Gamle Gubben Grå husker denne krigen, men han ble født i 1963 18 år etter at krigen var over.

Jeg har forsøkt å få han til å innse at vi kanskje står på randen av tredje verdenskrig, at han kanskje kunne bruke litt av sin kunnskaper til å diskutere sånne ting med meg. Som situasjonen på Gaza eller at det faktisk nå i 2024 er krig i Europa.
Joda, det går en stund. Fem minutter eller så. Men så er han plutselig inne på Jens Kristian Hauge, og da er det i gang med historietimen igjen. Bjørn Arild Gram når nok ikke Hauge til anklene en gang. Litt usikker på om Gamle Gubben Grå, dette vandrende orakel, vet hvem som er forsvarsminister. Det må testes.
Hvem er forsvarsminister i Norge? Jeg spør Gamle Gubben Grå der han står og røyker i utgangsdøra. Det er ikke Gram for han måtte gå av på grunn av noe dame-greier, sier Gamle Gubben Grå og begynner å tenke.
Når jeg sier at Gram var på Debatten som forsvarsminister på torsdag…. blir vi enige om at det var forgjengeren som måtte gå av på grunn av noe “dame-greier”:
Jeg unnskylder Gamle Gubben Grå for ikke å være helt stø på den sittende regjering. Jeg mener, de regjeringspostene har skiftet relativt ofte i Støre sin regjering. Det er fort gjort å gå litt surr.

Jeg tar et spørsmål til, bare for å bevise det jeg skriver.
Hvem er den beste forsvarsministeren Norge har hatt?
I dag har jeg lest meg opp. I dag skal vi ha en lang prat. Det er lørdag. Jeg har god tid.
Gamle Gubben Grå setter seg godt til rette, later som om han tenker seg om ett sekund eller tre, og så kommer det. Det må være Jens Kristian Hauge. Og så kommer en lang tale om alt det flotte Hauge gjorde for landet, og hvor framsynt han var.

Jeg lar Gubben snakke lenge. Dette elsker han. Så sier jeg; Men han var ikke arbeider. Han var advokat og meldte seg inn i Arbeiderpartiet for å få makt. “Fjorten-dagers-sosialisten” kalte Martin Tranmæl og LO-leder Konrad Nordahl han. Han ble tilbudt 1.plassen på Oslo Venstre sin stortingsliste.
Er ikke det både du og jeg er mest kritisk til dagens Arbeiderparti. At de mangler arbeiderbakgrunn? Det her startet ikke med Gro ser det ut til.

Gamle Gubben Grå er ikke uenig. Men likevel mener han at det var rett mann, og at han gjorde en utmerket jobb i etterkrigstiden med å bygge opp forsvaret, Statoil, ja det var ikke den ting Hauge ikke skal ha æren for.
Jeg gir Gubben rett i at han sikkert var flink og tok mange fornuftige grep.
Likevel ønsker jeg og påpeke at jeg ikke ser så mye sosialistisk eller sosialdemokratisk politikk i hans virke. At den tankegangen som jeg forbinder med arbeiderbevegelsen i mellomkrigstiden og kanskje og i etterkrigstiden ikke var så fremtredende hos denne advokaten og industrimannen.

Gamle Gubben Grå gir meg rett i det. Men han hadde Gerhardsens tillit er hans motargument.
Ja, jeg gir han rett i det. Det virker som om han har ubegrenset tillit hos Gerhardsen. At han nesten kan gjøre hva han vil. Han var nok en slik mann som hadde stor tro på seg selv og sikkert fikk utrettet mye han selv mente var riktig.

Jeg elsker slike samtaler. Jeg elsker Gamle Gubben Grå øser sin kunnskap over meg, og når jeg kan komme med motargumenter eller innspill. Det er mye å lære av slike samtaler for oss begge.
Det er kanskje ikke slike samtaler alle andre par har over frokosten en lørdag morgen. Jeg er heldig som har Gamle Gubben Grå. Vi passer godt sammen.

Under denne samtalen dukket det opp to temaer jeg må undersøke nøyere.
Det ene er salg av tungtvann til Israel og Hauges rolle i det.
Det andre er Finansministeren i Gerhardsens andre regjering. Olav Meisdalshagen. Gamle Gubben Grå forteller meg at han ikke var så begeistret for Hauge. Jeg leser meg litt opp på han og ser at han faktisk døde av hjerneblødning etter å ha holdt et innlegg på Stortingets talerstol. Da må du ha vært engasjert. Jeg lurer på hvilket tema som var til debatt og gjerne hva han sa i innlegget sitt. Det skal jeg prøve å finne ut.

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Godt å bli engasjert på en god måte. Jeg også liker å prater med folk som har noe å prate om og ikke bare fjas..
      Herlig å lese. Bildet er fint – er det det fra Bærums verk?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg