Jeg lovet dere mat .

I dag har jeg hatt ansvaret for middagen her i Drømmehuset.  Etter litt mye Grandiosa og andre ferdigretter i sommer tenkte jeg at vi måtte ha litt ordentlig mat i dag. Dere vet mat laget fra bunnen av.

Valget falt på Lammegryte med afrikanske smaker, en oppskrift jeg fant i ett av de tidligere nevnt interiørbladene jeg hentet hjem I mai en gang. (Nei jeg er ennå ikke ferdig med å bla gjennom de.) Oppskriften er laget av Lise-Litt Andersson står det.

  • 600 g lammekjøtt
  • 1 gul løk i skiver
  • 2 store hvitløkskløfter i tynne skiver.
  • Olje
  • 2 laurbærblad
  • 1 ts kanel
  • 1/2 msk malt koriander
  • 1 ts spisskummen
  • 1/2 krm kajennepepper
  • 1terning hønsebuljong
  • 4 dl vann
  • 1 dl dadler uten steiner, finhakkete
  • 1 bx røde kudneybønner
  • 1 dl grovhakkede mandler
  • 1msk utrørt i litt vann
  • 1/2 msk soyasaus
  • Salt
  • Pepper.

Brun kjøtt, løk og hvitløk i en gryte.

Tilsett laurbærblad, krydder, hønsebuljong og vann.

La det putre under lokk i 20-30 minutter.

Ha i dadler, bønner og mandler.

La det putre videre i 5-10 minutter.

Jevn gryten med litt hvetemel utrørt i vann.

Snak til med soyasaus, salt og pepper.

Server med sitronbåter og couscous eller ris.

 

Gryta smakte godt, masse smak men ikke for sterk. Bønner og dadler gjør nok sitt til at gryta var mettende. Er redd for at det blir en aldri så liten strekk på sofaen nå.

 

8 kommentarer
    1. Ååå, den høres og ser virkelig god ut.🤗👍🏻
      Sannelig bra du fikk tak i de bladene der altså.👏🏻👍🏻 Ha en fin kveld!!☀️🤗

      1. Takk. Nå var det kanskje litt vel mange blader… Hele bilen var full både i baksetet og i bagasjen. Fremdeles har jeg vel igjen ca 160 å bla igjennom og klippe ut fra, men jeg koser meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg