Jeg og Ludvig…..

Sitter på trammen en søndag formiddag og koser meg med lørdagens Aftenpost. God, tykk papiravis. Søndagen på sitt beste.

Leser til min overraskelse at min gode, gamle venn Ludvig er i hardt vær. Han var visst ikke den mannen jeg trodde. Jeg blir trist. Oppriktig trist. For jeg og Ludvig har hatt et langt forhold. Ja, vårt første ordentlige møte ligger så langt tilbake som i 1983. Hva er det jeg ikke har sett?

Mannen jeg snakker om er Ludvig Holberg. En satiriker av rang, og en stor forfatter som skrev tekster som fremdeles har aktualitet godt over 200 år etter hans død. Nå ønsker enkelte krefter å rive ned statuen av han som står foran Nationaltheatret. Hvorfor? Jo, da de 15.000 var å demonstrerte i Spikersuppa forrige helg var det en av demonstrantene som fikk øye på statuen av Ludvig Holberg og kom til å tenke på en anekdote en norsklærer hadde fortalt en gang. Ludvig Holberg var slavehandler.

Jeg trodde jeg kunne min Holberg. Han interesserte meg, fascinert meg og ble viktig for meg på 1980 tallet da jeg gikk på Gymnaset. Det var blandt annet Holberg og Holbergs diktning jeg ble eksaminert om da jeg var oppe til Norsk muntlig ved utgangen av tredje-gym. (Hvor fornøyd jeg var med utspørringene i Gammel-norsk ved den samme eksamen er en annen sak.) Men her jeg sitter på trammen en stille søndag kan jeg ikke erindre at han var slavehandler.

Jeg googler litt. Og jo, ganske riktig. Holberg plasserte i 1730 600 riksdaler i  det vestindiske Compagniet som blant annet drev med slavehandel. 600 riksdaler var en stor sum på den tiden. Året etter angret han seg, og trakk ut investeringen ut. Ikke nødvendigvis fordi han mente at det var noe galt med slavehandel, men fordi han trodde det var mer lønnsomt å i investere i eiendom.

Og det ligner mer den Holberg jeg husker. Han var ikke så veldig god med økonomi og penger. Men er en feilinvestering i 1730 god nok grunn til å rive en av våre fremste dramatikere og forfattere ned fra sokkelen nesten 300 år senere? Jeg mener nei!  Det er ikke på grunn av en investering på 600 riksdaler en 12 måneders tid at han ble plassert på sokkelen.

Jeg tror det passer her og avslutte med et Holberg sitat, tilegnet de som vil rive han ned fra sokkelen.

Du sier så sant at jeg har en liten spinkel hjerne. 

At din er tykkere, innrømmer jeg så gjerne.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg