Julegavene mine

Ser dere den fine julekula midt på bildet?  Det er en slik Karen Blixen julekule i messing,  Jeg fikk den i julegave fra Datteren.  Er den ikke kjempefin? Det er ikke noen hemmelighet at jeg er som skjæra, glad i ting som glitrer. Julepynten fra Karen Blixen har lenge stått på ønskelista, de er så fine! Og i år fikk jeg ei flott julekule.  Jeg ble utrolig glad.

Men Datteren lot det ikke være med en enkel julekule. Jeg fikk også ett av juletrærne fra Hødnebø.  De er nesten like fine som julekula.  jeg har noen slike hvite hus til å ha telys i.  Dette treet vil passe godt inn sammen med husene. Vakre ting som kommer til å glede meg i mange år.
Hun hadde også kjøpt et juletre-teppe til oss.  Det kommer godt med. For Lille Julaften lette vi høyt og lavt etter det runde teppet jeg kjøpte for noen år siden og har brukt som juleteteppe de siste to årene. Det ble funnet på vaskerommet, glemt i en haug med tepper som liksom aldri får første prioritet i vaskemaskinen
Juletreteppe vi fikk av Datter, det var en fellesgave til både meg og Gamle Gubben Grå, var et heklet rundt teppe, nesten som en heklet duk men i kjempetukt bomullsgarn. Hun hadde bestilt det på nett, og frydet seg nok over vår frustrasjon over det manglende juletreteppe på Lille Julaften.
Takk for gavene, snille Datter.

Fra Eldste Sønn fikk jeg disse to nissekoppene.  Jeg har mugga som hører til porselensserien med disse nissene.  Men disse krusene har jeg ikke sett.  Ikke finner jeg de på nettsiden til Porsgrund heller, de markedsfører både porselenet og glassene i denne serien.
Eldste Sønn hadde kjøpt dem i byens bruktbutikk. Det gleder et Mammahjerte stort.  Jeg er jo glad i gjenbruk Og som de pleier å si det hos Fretex; “Det går fint å drikke av et glass noen har drukket av før”   Siden disse har gått ut av sortimentet og derved er eksklusive, må jeg ut på leiting på loppemarked og bruktbutikker så jeg får flere enn disse to.  I tillegg fikk jeg tre nisser.

Fra Yngste Sønn fikk jeg ei bok. Svøm med de som drukner av Lars Myting.  Det var den eneste boka jeg fikk.  Før, da jeg var yngre var det liksom bare antall bøker som telte som julegaver for min del.  Det er lenge siden.  Men fremdeles er bøker kjærkomne gaver.  Stabelen med uleste bøker er bare litt høy. Men det håper jeg å få gjort noe med i 2020.

Gamle Gubben Grå er som alltid flink med å kjøpe julegaver. Og jeg regner med at alle dere er spente på hva Gamle Gubben Grå har gitt kjerringa si i julegave.  Jeg tror nemlig at Gamle Gubben Grå har en aldri så liten fan-skare der ute blant leserne mine.
Jeg har vel tidligere skrevet at jeg fikk hovedjulegaven min allerede før jul.. Vintersko med pigger!.  Jeg fikk de før jul, fordi han tenkte at hvis kjerringa datt på isen og brøyt av en lårhals eller to fordi hun gikk med dårlige sko – og så i sykehussenga eller sittende i rullestol på julaften pakket opp piggstøvler, og fikk greie på at de hadde ligget pent innpakket i skapet da isen var som glattest. …  Derfor fikk jeg de noen uker før jul, og jeg elsker dem.  Jeg går så trygt og hører piggene knaser seg vei ned i isen.  Det ligger mye kjærlighet i å opprettholde kjerringas tur-glede, også vinterstid.
I tillegg fikk jeg Hydro Texaco koppen.  Nå kan jeg fylle varmkaffe på Vikersund hver gang jeg drar til Drammen. i hele 2020. Det er en gave også kollegaene mine i Drammen, og ledelsen kommer til å ha glede av.  Jeg er mye roligere når jeg har fått i meg litt kaffe.
Så fikk jeg et etui til å ha alle laderne og powerbankene mine i på reise.  Om det gjør det lettere for meg å få med meg alle laderne jeg trenger er jeg mer usikker på.  Jeg reiste som kjent til Egypt uten å ta med laderen til kameraet, på diverse kurs og seminarer uten lader til enten telefon, nettbrett eller pc….
Han ga meg og et par tykke gode sokker. endelig har han gitt opp å få meg til å bruke tøfler!

Svigermor har som vanlig en hel haug med små gaver, pluss penger.  Blant mine gaver var blant annet disse to kremene.  Jeg er ikke storforbruker av slikt, men har alltid som mål å bli bedre.  Skal bare rydde litt i badeskapet og kaste noen kremtuber som har stått der noen år så får jeg nok plass til disse.
Fikk og handlenett og smykke.

Pappa  ga meg sånn duk til å legge over bilvinduene så jeg slipper å starte dagen med å skrape is.  Mye kjærlighet også i en slik gave.  Må bare huske å legge den på bilvinduet om kvelden… Der har jeg forbedringspotensialer.

Ellers fikk jeg hjemmelagede tovede nisser av en niese og hjemmelagede karameller av to andre nieser.
Jeg fikk og, som tidligere nevnt en kjempestor og kjempesøt nisse av en Niese (sammen med karameller).

Og av venninna mi fikk jeg ei kasse full av rødvin.
Jeg er heldig som har så mange mennesker som tenker på meg og ønsker å glede meg rundt juletider.  Jeg føler stor takknemlighet for å ha fått så masse fint av så mange flotte folk.
Tusen takk alle sammen.

 

 

5 kommentarer
    1. Vel overstått jul! Det var litt av et gavedryss. Så gjennomtenkte og godartede gaver! Jeg fikk også mer gaver enn på lenge. Det er faktisk like frydefullt som da en var unge.

      1. Så bra at du anbefaler boka. Jeg vurderte å bytte den, men så tenkte jeg at Yngste Sønn er ikke typen som bare tar den første boka i bokhandleren, men leser bak på og nok har en formening om at dette er ei bok for meg. Jeg liker bøker som skal leses sakte. Det betyr som regel at det er godt språk, og mange viktige formuleringer, sitat og få med seg. At det ikke bare er en spennende handling som driver boka fremover.
        Gleder meg til å lese den.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg