Kan lykke kjøpes?

Jeg vil svare et klart og utvetydig JA!! på det spørsmålet. Lykke kan kjøpes for penger. Når jeg sitter og koser meg med en god kopp kaffe-latte nyter jeg hver minste slurk, og kjenner på en lykkefølelse. Så heldig jeg er som sitter her og nyter denne kaffekoppen.
Eller i helgen, da jeg endelig fikk kjøpt meg do-stol. Ren lykkefølelse med tanke på fremtidige netter på hytta. At jeg nå slipper nattlige utflukter til utedoen langt ned i lia.
Så når Vibbedille slår fast at Lykke kan kjøpes for penger, er jeg så hjertens enig.

Ikke slik å forstå at jeg tror man blir lykkeligere jo flere ting man kjøper.  Jeg tror ikke det er det å kjøpe ting som gir lykkefølelse. Det er hva du kan bruke tingene til, som å nyte en kopp kaffe, slippe nattlige ekspedisjoner eller kose seg med blanke ark og fargestifter som gir lykkefølelsen.
Jeg tror heller ikke lykkefølelsen stiger i takt med hvor mange penger du måtte bruke på kjøpet. Heller tvert i mot. Tenk på den lykkefølelsen du får når du gjør et virkelig godt kjøp på salg.

Rikdom gir ikke automatisk lykke. Man kan leve et godt og lykkelig liv i det man kaller enkle kår.
Jeg kan kjenne på den samme lykkefølelsen i kurvstolene på trammen som jeg får på en kaffebar nede i byen. Det finnes mennesker som har god økonomi og som ikke er lykkelige. Det er så mye annet enn penger og kjøpekraft som avgjør hvor lykkelig man føler seg.

Jeg tror at jo dårligere råd man har, jo mer føler man gleden, lykken når man kjøper seg noe man virkelig trenger eller har lyst på. At lykkefølelsen er litt mindre hvis man alltid kan og har kunnet gå å kjøpe alt man ønsker seg.

Om man kanskje ikke blir lykkeligere av å være rik, så er det en kjensgjerning at penger kan rydde en god del bekymringer av veien. Mindre bekymringer vil i mange tilfeller bety et lykkeligere liv. Man slipper å snu på hver krone, man slipper bekymringer for hvordan man skal få ting til å gå rundt  – og man slipper å gå sulten til sengs.
Det er dessverre mennesker som går sultne til sengs i Norge i dag fordi de ikke har råd til nok mat til å spise seg mette.

Så ja, lykke kan kjøpes for penger. Men man trenger ikke penger for å føle seg lykkelig.

 

 

 

12 kommentarer
    1. Som filosof vil jeg si at evnen til å være lykkelig er fullstendig løsrevet fra enhver materiell tilstand — hvilket utlagt vil si at de som har evnen vil være lykkelige enten de har penger eller ikke, mens de som ikke har evnen vil oppleve livet mer i retning av det motsatte – fullt av strev, sorger og misnøye – uansett omstendigheter forøvrig.

      1. Er nok litt enig med deg i det. Evnen til å føle lykke avhenger av helt andre ting enn materiell velstand.
        Samtidig kan lykke føles også av ting man får kjøpt for penger.
        Det ene utelukker ikke det andre.

    2. Fint beskrevet. Det er jo litt lykke å kjøpe den gode koppen kaffe ja – eller den kaka eller noen man har ønsket seg lenge. 🙂 Det er en viss trygghet i penger – men ikke ALT kan kjøpes og ikke ALT blir lykke-kjøpt.

    3. Lykke for meg er å komme meg opp monster bakken i dag også. Fikk prolaps og det eneste som hjelper er å gå opp bakker og ikke på asfalt. Føler allerede bedring! Ligger litt snøflekker her og der.

    4. Det er viktig med penger.
      Har man ikke penger blir man ulykkelig og man kan rett og slett dø før gjennomsnittet.
      For man grubler og tenker og vet ikke hvordan man skal betale regningene..Ødelegger nattesøvnen m..m..
      Man blir sjuk rett og slett…

      Det er jo ingen lykke!
      Så jeg mener 100 % sikkert at man kan kjøpe seg lykke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg