Kandidat Færden

Her om dagen gikk jeg tur oppe i Haug, rett utenfor Hønefoss.  Da jeg passerte Klækken Hotell la jeg merke til bautaen på bildet.  Og da gikk det som det ofte går når denne kjerringa finner noe hun ikke helt klarer å plassere, hjernevinningene begynner å surre. For hvem var egentlig denne E. M. Færden? Hvorfor har han fått en bauta?

Jeg vet at det er ei gate i sentrum av Hønefoss som heter Kandidat Færdens vei. Han har altså både en bauta og en gate oppkalt av seg. Han må jo ha utretta noe stort og viktig.

Litt googling må til.

Etter litt lesing har jeg dannet meg et noenlunde bilde, selv om det er noen hull.

Klækken hotell, tidligere Klækken Turisthotell, ble staret som skysstasjon og gjestgiveri i 1833 da eieren av gården Øvre Klækken, Thor Andersen Færden fikk bevilling til slik drift på gården. Gjestgiverivirksomheten ble lagt ned i 1872.  Senere var Klækken, i årene 1890 til 1893, 1906 til 1909 og 1915 til 1920  et av tilholdsstedene for Buskerud Nedre Amtsskole der Thor Andersen Færdens sønn, Engebret Moe Færden var bestyrer fra 1877 til sin død i 1920.

Engebret Moe Færden, Kandidat Færden, var altså lærer, bestyrer på en amtskole i 43 år. Fra han var 28 til han døde 71 år gammel.  Det er lett å se at denne amtskolen var hans livsgjerning.

Han vokste opp på Klækken. Det et nok derfor bautaen står akkurat her. Jeg vet og at en av spisesalene på hotellet har fått navn etter han. Der kan du og se portrettet hans, samt skreppa og stokken.

Men hva var egentlig en amtskole? 

Amtskolene var et skoleslag som ble opprettet ved stortingsvedtak i 1875. Det var et tilbud om allmennopplæring for ungdom og bygde på grunnskolen.  Amtsskolane var ment som en motvekt mot de grundtvigianske og venstreinfluerte folkehøgskolene. Det gjaldt både pedagogisk og ideologisk. Amtsskolane la større vekt på kunnskapslæring, eksamen og karakterar. I den første tiden var de preget av politisk og religiøs konservatisme.

Den første amtsskolen i Buskerud ble opprettet i januar 1876 med Eiker som vertskommune, og skolen ble holdt i Storstua (“Riddersalen”) på gården Fossesholm. Da det året etter ble opprettet en amtsskole også i Sigdal, fikk skolen på Fossesholm navnet Buskerud Nedre Amtsskole.

Buskerud Nedre Amtsskole som Engebret Moe Færden var bestyrer for fra året etter at den startet og de neste 43 årene startet altså opp på Fossesholm. Elevene kom fra bygdene i nedre del av fylket, fra Eiker, Modum, Ringerike, Lier, Røyken og Hurum. Gjennomsnittsalder var 18-19 år, og skolen skulle være et tilbud til bygdeungdom som ønsket utdanning etter folkeskolen, men som ikke hadde behov for eller anledning til å gå på gymnas i byen. På de første kursene deltok det bare gutter, men alt i 1878 ble det holdt et eget jentekursus i sommermånedene. Først fra 1900 ble det felles undervisning for begge kjønn. Elevtallet de første årene lå på 40-50 gutter og omtrent halvparten så mange jenter.

Skolen hadde tilhold på Fossesholm fram til 1882, da herredsstyret ønsket å flytte den til ett av de andre sognene på Eiker. Mangelen på egnede lokaler skal ha gjort at skolen flyttet til Modum, og i årene som fulgte var den stadig på flyttefot mellom bygdene i Nedre Buskerud. Og altså i periodene 1890 til 1893, 1906 til 1909 og 1915 til 1920 var den på Klækken her på Ringerike.

En av elevene ved skolen var Herman Wildenvey. Wildenvey har beskrevet hvordan skolen stadig var på flyttefot:

“…det var det Buskerud Færden flyttet sin skole omkring i, en personlig folkehøyskole kunne man si. Snart slo han seg ned på en storgård ved Sperillens strand, snart i et bedehus på Norderhov, snart i et skolehus, hvor folkeskolen tok ferie så lenge, – – det varte en vinter, somme tider to, så dro han pultene, kartene, globusen, bøkene og kjelken sin et annet sted.”

Jeg synes jeg ser det for meg. En lærer som drar på en kjrlke fyllt opp av skreppa  bøkene sine og globusen på leting etter et nytt sted å drive undervisning.

Det jeg imidlertid ikke har klart å finne ut var hva slags undervisning Færden selv hadde.  Hvorfor tittelen “ksndidat”. Hvis noen kunne opplyse meg om det ville jeg bli glad.

 

2 kommentarer
    1. Hehe, nå har du fått meg til å undersøke litt mer om Engebret Moe Færden. Kandidat kommer av at han var cand.theol., dvs. høyere utdannet innen teologi, noe ala mastergrad idag tror jeg. Jeg fant en artikkel om han i Heftet Ringerike fra 1994, søk på det,- kan lastes ned. Der står det mye om han, bl.a. at han underviste i norsk og historie.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg