Kreativitet…

Min kreativitet ligger stort sett på det tekstlige. Det å skape en tekst, der er jeg god. Jeg kunne nok og klare å skrive en roman, for fantasien er det lite i veien med.  Hvor god den romanen i så fall ville bli har jeg derimot ingen formening om, men jeg tviler på at vi snakker om noen nobelpris.

Gir du meg en leire-klump eller blyant, fargestifter og tegneblokk er kreativiteten totalt fraværende.  Ikke det at det ikke ser gøy og inspirerende ut når jeg ser på for eksempel Vibbedilles  mange innlegg, men jeg får verken blyantstreker eller leire-klumper til å bli slik jeg ønsker inne i hodet mitt.

Nei, jeg tror ikke øvelse gjør mester. Selvsagt blir du bedre jo mer du sitter med leire eller papir og blyanter, men jeg tror og det er en egen evne noen har til å skape ting av nettopp slike ting som leire og papir.
Alle kan ikke male som Michelangelo, alle kan ikke lage skulpturer som Vigeland og alle kan ikke forme Fimo-leire til søte pingviner og enhjørninger som Vibbedille.

Gjør dette Vibbedille til en kunstner?
I mine øyne, ja.
Kunstbegrepet favner vidt. I utgangspunktet tror jeg få vil tenke på Lego som kunst, samtidig tror jeg de fleste som har sett Lego-utstillingen på Hadeland Glassverk i sommer hvor Nathan Sawaya har skapt nettopp kunstverk av Legoklosser ikke mener det er kunst.

Når jeg sitter slik og skriver kommer jeg og på mye som kalles kunst i våre dager som jeg overhode ikke ser det kunstneriske i.  Kunstneren Vegard Vinge, for eksempel. som spruter maling ut av rumpa og drar det utover lerretet med en lang pensel han fester i anus. Han og samboeren har fått i gjennomsnitt 3 millioner i årlig støtte fra Kulturrådet. 36 millioner i løpet av 12 år. Slikt kan man leve godt på.
Kreativt kan jeg gå med på at det er, men kunstnerisk verdi? I mine øyne, nei.

Jeg skal ikke påberope meg forstand på hva som er kunst eller ikke. Smaken er som kjent som baken, enten den spruter maling eller ikke. Jeg kan og være med på at kunst godt kan provosere. Så glem han fyren med fargerik diare.

Dette skulle egentlig handle om Vibbedille og andre med slike kunstneriske evner som henne. Utover høsten kommer flere av oss til å møte på slike kunstnere som Vibbedille på diverse messer og torg hvor de står og selger ting de har laget. Når du står der og synes prisen på de håndstrikkede sokkene eller 2 cm små leire-figurer er litt vel høy, se på det som små kunstverk. Skapt av kreativiteten og hendene til kunstneren.  Er prisen da så høy?

Mulig strikkede sokker ikke er direkte kunstverk. Men tenk da på at garnet koster, og samme hvor erfaren sokkestrikker du er så tar det noen timer å få ferdig et par sokker. Tenk så på hva vanlig timelønn er i dagens samfunn. Synes d fremdeles sokkene er så himla dyre? Synes du ikke hen som har strikket sokkene fortjener en anstendig timelønn for sitt arbeid?

Jeg ville nok klare å strikke et par sokker hvis jeg gikk inn for det, men jeg prioriterer som oftest helt andre ting enn pinner og garn. Når jeg da velger å “outsource” sokkestrikkinga til Barndomsvenninna er det klart hun bør få betalt for jobben.
På samme måten ville jeg ved å følge et mønster helt klart klare å lage en snile i perler til kjøkkenhagen min. Jeg har laget tre ugler, og de ble akkurat som på mønsteret (nesten, den ene mistet beinet under stryking,) Likevel valgte jeg å kjøpe snilen fiks ferdig fra Vibbedille.  Det sparte meg for tid og kanskje og litt frustrasjon. Det hendte de perlene ikke helt oppførte seg slik jeg ville. At de hoppet vekk når jeg hostet, at jeg telte feil og måtte rette opp.,,

Flott hvis du selv ønsker å være kreativ og skape dine egne ting med eller uten mønster. Men hvis du står på en sånn messe eller annet sted folk selger ting de har laget, ikke stå foran bordet deres og rynk på nesa og klag på prisen fordi “alle” kan strikke sokker eller lage ting i leire.  Verdsett kreativiteten og tiden vedkommende har brukt.
Synes du likevel prisen er for høy, gå hjem og gjør det raskere og bedre selv. Kanskje du da innser hvor mye arbeid som faktisk ligger bak.

4 kommentarer
    1. Du er veldig flinkk med ord og tekster.. Skriv bok. Og du kunne sikkert malt også tror jeg. Du har sansen for farger og det estetiske.

      1. Takk. Boktanken leker jeg stadig med. Male kan jeg ikke. Jeg har sansen for farger og kombinasjoner, men får det ikke til. Har prøvd. Fotografere derimot, det blir det bilder av.

    2. Vibbedille lager skikkelig mye fint 🙂 Ting med sjel. Jeg liker å være kreativ. Både med tegning, lage klær, hekle og skrive både dikt og noveller. Eller jobbe litt med foto. Synes jeg får til de ulike tingene til en viss grad 🙂 Men ikke noe jeg satser å få solgt liksom 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg