Krydder og økonomi

Reklame | Kokkejævel AS og Krone

Ny dag og nye muligheter.   Jeg er fremdeles på femte plass på bloggtopplista, men det blåser ikke like friskt her oppe på toppen lenger.  Det er bra, selv om jeg liker at det stormer.
Det virker som om de fleste har forstått konseptet på bloggen, og de som ikke har forstått det tror jeg mer er ute etter å kverulere enn å forstå.  Jeg liker en god debatt, men kverulering bruker jeg ikke mye energi på.  Hvis jeg har forklart noe, kommet med mine argumenter i en debatt og “motparten” ikke kommer med nye oppklarende spørsmål eller nye argumenter basert på de motargumentene vedkommende nettopp har fått presentert, eller andre nye momenter, men bare gjentar de samme argumentene, påstandene eller spørsmålene som et ekko av seg selv ja da gir jeg opp. Da tenker jeg “Her er det så tomt i toppetasjen at det er best å forbigå det i stillhet”

Men nå over til toppbloggerne.

Vi gjør oss fort ferdig med Ida Wulff på tredje plass. Hun har fremdeles ikke kommet med noe nytt på blogg. De som er veldig nysgjerrig på nytt om henne kan finne det på andre kanaler er jeg blitt meg fortalt.

På femte plass har vi Kjerringtanker.
Jeg hadde en elendig bloggdag i går, og kom ikke opp med noe mer nytt enn en liten gåtur hvor jeg konstaterte at det var blitt vår. Ikke mye å skrive hjem om, og at det skal holde til en femteplass på bloggtopplista er et mirakel.  Eller at bloggen min får klikk uansett hvor dårlig jeg skriver. Jeg vet det finnes mange langt bedre blogger lenger ned på lista.

På fjerde plass har vi Cathrine Ruth.
Jeg er usikker men jeg tror ikke jeg har kommentert denne unge damen tidligere.
Vel, hun har og gått tur. Hele to turer, faktisk. Hun ledsager teksten med dobbelt så mange bilder som jeg gjorde. Altså to stykker.
Dobbelt så mange turer og dobbelt så mange bilder.  Jeg forstår godt hvorfor Cathrine Ruth får 428 flere klikk enn meg,

Tredjeplassen, altså Ida Wulff, har jeg alt kommentert. (Gjentar dette bare fordi jeg vet noen av mine lesere har litt tungt for det.)

Da har vi kommet til andreplassen.  Det er i dag Mette Ask.
Mette skriver om økonomi og hvordan  ekteparet har tenkt å innrette økonomien når ektemannen kommer til Norge og etter hvert kommer i arbeid og får egen inntekt.
I kommentarfeltet er det mange som mener mye.
Jeg synes Mette og Huseyin tenker ganske fornuftig.
Det at huset hennes forblir hennes synes jeg er det mest fornuftige. Det er med tanke på at dette huset har Mette med seg inn i forholdet, det har etter hva jeg mener å ha lest et sted vært i familien lenge, og hun ar to barn fra før.  Ja, jeg ville i et slikt tilfelle hatt særeie på boligen.

Så til hverdagsøkonomien.
Jeg har litt erfaring i hverdagsøkonomi og ekteskap.
Jeg sier ikke at den måten Gamle Gubben Grå og jeg har innrettet oss på er den riktige, eller den optimale. Bare hva som har fungert for oss i tretti år.

Jeg vil si at vi har felles økonomi. Men vi har aldri hatt noen felles konto.
De fellesutgiftene som et samliv har som strøm, renovasjon, huslån, forsikringer etc har vi fordelt etter inntekt. Hvis vi i en periode tjener omtrent det samme fordeler vi utgiftene relativt likt. For eksempel ved at jeg betaler huslånet og han strøm, renovasjon, eiendomsskatt og forsikringer.
I de periodene jeg har tjent lengt mer enn mannen min, har jeg selvsagt betalt mer av felleskostnadene.
Mat betaler vi og etter inntekt.  Eller det som er mest praktisk.  I går for eksempel skulle Gamle Gubben Grå et ærend til byen Jeg var sliten og trøtt og hadde ikke lyst til å være med, selv om jeg fikk løfte om kaffe-latte.  Da er det klart han tar med seg handlelista og tar helgehandelen.
Hva den andre gjør med sine egne penger bryr vi oss lite med.  Jeg kan kjøpe meg nye klær eller ting til huset jeg har lyst på uten å spørre Gamle Gubben Grå om lov og vis versa.
Ryker bilen eller vi får andre uforutsette utgifter finner vi ut i fellesskap hvordan vi løser de.  Den som har råd betaler.

Et slikt system fungerer for oss fordi vi har tillitt til hverandre. Og fordi vi ser på det å drifte denne familien, dette hjemmet som et felles prosjekt.

Så over til førsteplassen. Ja det er fremdeles Kokkejævel, forstå det den som kan.
Han har nå lansert sin egen krydderserie. Her får du “Fiskekrydder”, “Laksekrydder” (Er ikke laks en fisk?)  “Pasta- og pizzakrydder” “Tacokrydder” , “Grillkrydder”, “Urtebrødkrydder” , “Viltkrydder”, “Lammekrydder”  og “Urtesalt” i små runde bokser med en rund og smilende kokk på lokket .
Jeg har vært inne på nettbutikken og sjekket prisen.  Hver boks inneholder 100 gram krydder og prisen er 99,- kroner. Altså ca. 1 krone for et gram krydder.

Vi er ikke så glad i slike krydderblandinger her i huset. Vi krydrer med det krydderet vi har i krydderhylla ut fra hvilken smak vi ønsker å få frem.  Ta “Grillkrydder” for eksempel.  All grillmat skal da ikke smake likt?  Jeg krydrer med forskjellige krydder om jeg griller laks eller om jeg griller flintstek.

Minner og om at da Gamle Gubben Grå og kjerringa handlet eksotisk på Krone kjøpte vi for eksempel 400g hel pepper for 110,- kr.  Dvs. rundt  28 øre pr gram..  De har mye spennende krydder på Krone og lignende butikker.  Her om dagen var jeg innom og kjøpte 100g Nigellafrø, som er en egyptisk svart karve det sto at jeg trengte til en Børek Gamle Gubben Grå lagde i går.  Jeg husker ikke helt hva jeg betalte, men rundt 30 kroner tror jeg. Nei det var ikke i rund boks, det var i pose. Har helt det over i en liten boks her hjemme. Nei det hadde ikke bilde av kokk, men en tegning av ei dame.

1 krone pr gram eller 28 øre pr gram , ja de har krydderblandinger også på Krone, Jeg er såpass opptatt av økonomi at jeg vet hvor jeg vil kjøpe krydderet mitt.  Og for å gjøre regnestykket enda tydeligere. Hos Kokkejævel må du betale frakt i tillegg.
Hvor mye avhenger jo av hvor mye du kjøper.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg må helt klart ut på tur. Det ser ut til å bli en fin dag – og i tillegg var to av fem toppbloggere på tur i går.
Krone er ikke oppe i dag, så mulig det må bli i morgen. Men jeg skal forsøke å lage krydderblandinger og se hvilken pris jeg lander på. Må huske på å ta med i regnestykket prisen på små plastbokser og klistremerker med bilde av Gamle Gubben Grå og kjerringa… Kanskje er det klistremerkene og plastboksene som vil bli de største utgiftene?

Dette er et reklameinnlegg. Merket etter alle regler og lovkrav. Ikke gjør deg til en kjeltring for noen usle kroner. Gå inn på vipps og skriv 94133452  og betal for reklamen jeg gir firmaet ditt. Skal vi si 100 kroner for denne flotte omtalen? 

 

16 kommentarer
    1. Mye penger å spare på krydder. Krydder er dyrt. Titta forresten på krydder her om dagen – litt store glass på matbutikken. Kosta over 100 kroner for et glass. Nei, jeg skal gjøre som deg – sjekke andre butikker.
      Rart det der med lesere…har du først fått dem så er de der. 1 eller 10 innlegg. Korte eller lange, de klikke innpå.
      Vi andre sliter nede i sumpen….

      1. Prøv en slik butikk som Krone. Vi klate slike butikker “innvandrerbutikker” når jeg var ung.
        Jeg liker ikke uttrykket, for det er stigmatiserende. Men de er ofte råe på krydder.

    2. Du har ikke sjekket alle krydderne hans – de fleste av dem er langt, langt lettere enn 100 gram 🙂 (men alle koster 99)
      Jo, takk – jeg blander også som regel selv – i tillegg til noen ferdigkjøpte santa maria jeg liker godt, (med kvern i lokket) – de er på 80-90 gram og jeg tror de koster ca 50-60…

      1. OK, Du har rett. Jeg sjekket ikke vekten på alle. Og de krydderne med mest tørkede urter er sikkert ettere. Da blir jo prisen bare høyere.
        Følg med til uka, for da skal Gamle Gubben Grå og jeg lage krydderblandinger.

    3. Her blir det tur i byen. Vårværet lokker 🙂 Har med knekkebrød med spirer på. Godt å komme seg ut å ta noen bilder. Jeg som ligger litt lenger ned på lista, må jo ha haugevis med bilder for å klamre meg til MIN plass 😀 Bare tuller. Jeg synes det er kjempekoselig å ta bilder, finne spennende motiver. Og en grunn for å komme seg ut er det også 🙂 Ha en fin dag <3

    4. Ja nå er det vår i luften her i Stavangerland og. Spirer og gror. Det er herlig. Ang. krydder så må jeg si at jeg synes det var en glimrende ide. Og prisen, ja det er ikke den verste jeg har hørt om, men en kan finne både billigere og dyrere. Klem

      1. Hvis du ser på det som kritikk å påpeke at man kan blande billigere krydderbalnsinger selv, ja da er det nok kritikk.
        Men samme hva jeg skriver opplever du det som kritikk.
        Hvorfor leser du da bloggen min?

    5. I forhold til mange andre krydder inneholder ikke disse salt, slik som vanlige krydder fra butikkhyllene har mye av(dette har tv 2 hjelper deg belyst🙂

    6. Ser ut som dere har god orden på økonomi. Ja, man må finne den som fungerer best på seg selv enten den ene og den andre:)
      Ja, når det gjelder tur, jeg tror det ikke blir noe for meg. Her er det grått og blåser det veldig mye.
      Jeg har en del ting å gjøre likevel hjemme:)
      Ha en fin søndag!

    7. Det jeg savner ved å jobbe på Tøyen var den lettvinte tilgangen på spennende og eksotiske varer. Spennende med egne krydderblandinger. Kanskje det må testes ut👍

    8. Krydderblandinger har jeg aldri laget selv. Men tanken har vært der mer enn en gang. Nå blir jeg nødt til å prøve snart😁
      Gleder meg til å lese om deres blandinger når de er ferdige😃
      Ha en flott søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg