Må få ut litt frustrasjon.

 

Ser dere den staselige bygningen på bildet? Det er – eller var da – Eikli skole på Hønefoss. Et staselig jugendbygg fra 1914. Skolen ble lagt ned for noen år siden. Etter det leide fylkeskommunen bygget noen år og brukte det som kontorer mens de pusset opp en videregående skole i byen. Så var det bygg for smittesporing, testing og vaksinering under korona pandemien. Da jeg arbeidet med smiitesporing og testing i fjor hadde jeg arbeidsplassen min i bygget.

I går skulle kommunestyret bestemme byggets videre skjebne. skulle det rives eller skulle det få stå?
Hva tomta skal brukes til, eller om den skal selges er ennå ikke bestemt.

Kommunedirektørens innstilling gikk på at bygget skal rives i løpet av året.  Mange har engasjert seg i saken og både Fortidsminneforeningen og Arkitektopprøret har fremhevet hvor viktig det er å ta vare på slike bygg generelt og dette bygget spesielt. Det blir snakket om byens særpreg og byens historie.

Det var mange gode innlegg for å bevare, og mange (i mine øyne) ikke fult så gode innlegg for å rive. Når vi etter at alle hadde fått sagt sitt og vi var kommet frem til avstemning lå det an til relativt dødt løp. Spenningen var stor. Hvem vei ville dette vippe? Ville skolen bli revet eller ikke?

Det ble 21 stemmer mot riving – og 21 stemmer for riving.

Vi er 43 representanter i kommunestyret.  Nettopp fordi man ikke skal komme opp i slike situasjoner. Men som jeg nevnte i innlegget Møtte meg selv i døra. så møter vi i Rødt kun med meg. Hun andre som representerer Rødt har lovlig forfall, og ingen av våre vararepresentant hadde mulighet til å møte.

I slike tilfeller der det blir “uavgjort” avgjør ordførerens dobbeltstemme. Ordføreren og hennes parti var for riving. Så da blir den staselige gamle skolen revet.

Hadde derimot vi i Rødt vært fulltallige, altså klart å møte med det antall representanter som er innvalgt så hadde voteringen vippet den andre veien. Det hadde vært 22 stemmer for å bevare skolebygget  – og skolen hadde ikke blitt revet.

Jeg var rimelig frustrert i salen i går når resultatet av at vi var en i minus gikk opp for meg. Hvis jeg ikke hadde skjønt det raskt hadde ikke det vært noe problem. Det var flere representanter fra de andre partiene som var i mot riving som var raske til å fortelle meg det. Ikke slik at de ga meg eller Rødt skylda. Mer påpeking av fakta. Mange følte nok og med meg. De så på meg ar jeg var forbanna på situasjonen.

Litt roligere i dag. En god natts søvn gjør godt, men fremdeles frustrert.  Det fine gamle bygget med all sin historie vil bli revet. Det hadde blitt et annet vedtak hvis en til fra Rødt hadde vert der.

I det minste helt til en sms fra en journalist i lokalavisa dukket opp. Da var det å tenke seg litt om, finne de rette formuleringene.

Jeg svarer at det er trist at den fine, gamle bygningen blir revet. At det var utrolig irriterende at ingen av vararepresentantene hadde anledning til å møte i går, spesielt fordi da hadde denne saken fått et helt annet utfall.

Så får vi se hva overskriften og vinklingen til avisen blir.

7 kommentarer
    1. Ved så viktige saker burde avstemningen blitt utsatt til alle i kommunestyret kunne møte. Ordførers dobbeltstemme er egentlig noe tull, uansett standpunkt, for den skal da ikke ha noe mer å si enn andre! Vet det ikke var et populært valg hos veldig mange på Ringerike eller i Hønefoss, og håper innbyggerne husker det ved valget til høsten.👍

        1. Smak på ordet “regelverket” et forfeferdelig ord som har tatt livet av mennesker.. som ikke har hatt hverken krefter eller penger til å kjempe i mot. et ord som er politiker-byråkratisk skapt. Heldigvis har vi i dette demokratiske landet anleding til sivil ulydighet for oss som har guts og krefter til det.. Som du 😉

          1. Fortidsminneforeningen har satt bygget på sin rødliste og i følge lokalavisa snakkes det om å lenke seg til bygget. Jeg vet ikke hvor realistisk akkurat det er, men det arbeides på spreng med saken har jeg fått med meg.

    2. Går det ikke ann å klage på bestemmelsen, med begrunnelse over at ikke alle var der?

      Alt skal jo rives i hytt og pine for tiden. Mange psykiatriske sykehus bl.a.

      Ps. kan være lurt å sensurere enda litt på sms-en, jeg klarte se gjennom i dagslys 😅.

      Fin fredag til deg!

      1. Etter at lokalavisen publiserte saken om at skolen kunne vært reddet hvis Rødt hadde hatt full kommunestyregruppe har jeg blitt kontaktet av en politiker fra et annet parti og en annen kommune. Han har forklart meg hvordan vi kan be om ny votering. Dette er en politiker med kjærlighet for gamle hus og erfaring fra både kommunestyre, fylkesting og storting. Så det er verdt et forsøk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg