Massiv støtte…

Det er et folkelig engasjement rundt saken om Lloyds Marked, høyhuset ved fossen, som jeg aldri har merket rundt tidligere saker.
Jeg får meldinger og mailer fra mennesker som vil hjelpe meg med argumentasjonen, komme med innspill, vise meg artikler fra andre byer med lignende problemstillinger osv.
Jeg er rimelig sikker på at en god del av de som nå henvender seg til meg ikke stemmer Rødt. Likevel er det meg – og sikkert noen flere opposisjonspolitikere de tar kontakt med.  Sine “egne politikere” har de gitt opp.

Det store engasjementet er motiverende. Selv om jeg vet vi kjemper mot “overmakten” vet jeg at vi har en stor del av befolkningen i ryggen. Det er klart det motiverer til innsats.

Samtidig skjønner jeg meg ikke på de partiene i posisjon, og spesielt ikke på Arbeiderpartiet.
De skulle jo, eller var i det minste en gang, partiet for den vanlige mann og kvinne. Mannen i gata om du vil,
Hvorfor er det viktigere for Arbeiderpartiets politikere å bukke og skrape for eiendomsutvikleren? For “kapitalkreftene” som representanten fra Senterpartiet hevdet i Formannskapet. Jeg elsker det når Senterpartiet begynner å snakke som gode sosialister om kapitalkreftene.
Ikke en gang det provoserte Arbeiderpartiets representanter nok til å gripe til ordet og forsvare seg.
Antakelig følte de ikke noe behov for å forsvare seg mot kritikken. De føler ikke at det er noe galt å stå med lua i nevene og bukke og nikke og la kapitalistene få det som de ville.

For meg handler politikk om ideologi. Om et samfunnssyn som ligger i ryggraden. Jeg trenger sjelden sjekke partiprogrammet for å vite hva slags holdning partiet har i de viktige sakene.

Arbeiderpartiet har alltid hatt mye makt her i kommunen. De har hatt samtlige ordførere siden vi ble Ringerike (en sammenslåing av andre mindre kommuner i 1962, mener jeg. Det var i alle fall på 60 tallet. )  Kanskje har de tiltrukket seg flere av de som søker makt for makten eller egen vinnings skyld enn for de som har arbeiderbevegelsens politikk i ryggmargen?

Det har ikke alltid vært slik.  På 1800-tallet førte Thrane-bevegelsen til en sterk arbeiderbevegelse her på Ringerike. Både i Hønefoss og i Ådalen ble det dannet solide arbeiderlag med mange medlemmer.  Et av de fremste kampsakene for denne bevegelsen var almenn stemmerett.

På Thranittenes sentralmøte – Lilletinget, i Kristiania ble det i 1851 diskutert muligheten for å gjøre revolusjon. Da dette ble kjent for myndighetene valgte de å arrestere Marcus Thrane.  Ja, han ble arrestert for å debattere muligheten for revolusjon. Ikke for revolusjonsforsøk, eller revolusjonsplaner men for å diskutere om revolusjon var mulig.

En av de fremste agitatorene i Thranebevegelsen var Hattemaker Halstein Knudsen fra Hønefoss. Og etter at Thrane ble arrestert varte det ikke lenge før øvrigheta også arresterte Knudsen. Da møtte det store folkemengder opp og befridde Knudsen.
Når omgangsskolelærer Johan Semmen, formann i en av arbeiderforeningene i Ådalen, skulle forhøres i Hønefoss, møtte 80 ådølinger opp, og man våget ikke å arrestere ham. Først etter at en militærstyrke var ankommet til Hønefoss, ble Knudsen, Semmen og flere andre «opprørere» arrestert, og senere idømt til dels harde straffer.

Bildet over er av det såkalte “Hattemakerrelieffet” av kunstneren Asle Raaen som ironisk nok står på området der man planlegger Lloyds Marked i dag.  Relieffet viser en kraftkar fra Ådalen, Helge Gunbjørnsen Tytodden som holder lensmannen etter det ene beinet ut over rekkverket på bybrua og truer med å slenge han i fossen. De to damen ved siden av er arbeiderkvinner som bretter opp skjørtene og viser sine blanke rumper til øvrigheta for å vise sin forakt.

Jeg forstår at det har rent masse vann i fossen siden 1851. Men jeg synes det er trist at Arbeiderbevegelsens kampsak nummer en fra vår stolte arbeiderhistorie blir skuslet bort på denne måten.

Thrane og hans bevegelse ønsket allmenn stemmerett  Arbeiderforeningenes pionerer argumenterte med at dersom arbeiderne fikk stemmerett, ville de få talsmenn på Stortinget og i kommunestyrer. Da kunne dr være med og endre lover og forme samfunnet til et bedre sted for alle.

Det må være vondt for de som har vært en del av en sterk og modig arbeiderbevegelse her på Ringerike og se at de representantene de har valgt inn i kommunestyret fra “sitt parti” mer er opptatt av å spise kirsebær med de store enn å lytte til de som har valgt de inn. Det dummeste en politiker gjør er å ikke være lydhør for hva de som har valgt han mener.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg