Da er det bare å benke seg foran televisjonen igjen folkens. Det er tid for den andre delfinalen i Melodi Grand Prix. Jeg har fått med meg at noen er engstelige for at Rødt skal snike seg med i showet denne kvelden og, men jeg tror ikke revolusjonen er rett rundt hjørnet. Forresten så var Jorunn Folkvord, aktivisten fra forrige lørdag, på besøk i Nytt på Nytt i går. Tenker det holder denne helga.
Men så til det dette skal handle om, dagens delfinalister.
Gåte: “Ulveham”
Låta er bra den, jeg liker den! Folketoner og norsk språk. Vil helt klart skille seg ut i MGP-sirkuset internasjonalt. Men om det er posotivt? Vet ikke. Jeg faller ned på en femmer
Mileo “You’re Mine”
Fengende gladlåt, lett å nynne med på. Helt til du lytter til teksten.
You know, I would never hurt you, baby. Unless you try to leave me, then, maybe
But that’s okay too ‘Cause you’re mine, you’re mine, you’re mine. Where’s my girlfriend?
Ugh! I buried her, is that okay? I think she’s fine, well She’s dead, but who cares anyway?
En sang som handler om å drepe og begrave kjæresten sin fordi hun prøvde å forlate han!!!!????? Jeg håper inderlig ikke at det skal bli Norges bidrag til den internasjonale finalen. Jeg ville i såfall skammet meg dypt.
Her sier jeg som Allan 0 poeng, og lurer på hvor tonedøve og helt blottet for gangsyn NRK har vært da denne teksten kom så langt som til første delfinale.
Dag Erik Oksvol og Anne Fagermo: “Judge tenderly of me”
Plutselig en balade. Det føles godt etter de andre mer fartsfylte låtene. Jeg liker ballader. Og ja, jeg tror en balade kan slå godt an i en urolig verden. Men mulig ikke denne balladen. Jeg gir den 3 poeng.
Super Rob & Erika Norwich: “My A1”
Liker du rosa giga-roboter i litt Barbie-stil er dette sangen for deg. Tipper mange jenter rundt 9 vil like denne.
Kjerringer på 57 nynner og gjerne med. Denne kan, dessverre gjøre det bra.
Jeg gir den en femmer.
Farida: “Heartache”
Helt grei sang, kunne slått godt an i MGP på 60-tallet eller der omkring. For meg går i det minste tankene til Kirsti Sparbo og Arne Bendiksen. Ikke noe galt med de to, men for meg kommer denne sangen rundt 60 år for sent.
OK, jeg vet at når det gjelder populærkultur går ting i bølger. Så muligens sangen bare er litt tidlig ute – eller at denne kjerringa ikke har peiling på hva som er in. Jeg ser ikke bort fra at det siste er en mulighet.
Terningkast 3
Eli Kristin: “Touch of Venus”
Mektig sang av en sterk stemme. Litt sånn Edith Piaf. Britisk tekst med nasal, fransk aksent. Skal den ha sjans i den internasjonale finalen må den komme helt til slutt – og etter mange lette pop-låter.
Jeg gir den terningkast 3.
Så hvem mener Kjerringa at publikum bør stemme på i dag? Den rosa roboten – “My A1” og Gåtes “Ulvehamn” skiller seg ut fra de andre og bør helt klart gå videre. Men hvem fortjener den siste billetten? Kjerringa er ikke overvettende begeistret for noen av de. Og bare man ikke sender kvinne-mishandler-visa er jeg rimelig fornøyd.
Skal jeg velge en av de tre jeg har gitt tre poeng så må det bli Kirsti Sparbo – jeg mener selvsagt Farida med Hesrtache. Det kan jo tenkes at 60 tallet er tilbake uten at jeg har fått det med meg.
Må og si at når jeg har bedømt disse melodiene har jeg bare hørt på de, og har ikke bedømt scene-show.
I kveld er jeg mer enig med deg enn med meg selv. Skjønner ikke helt hvordan jeg klarte å finne på ikke å anbefale Gåte å gå videre. Må ta selvkritikk på den, den kan jo vinne hele greia, også der borte i Sverige hvis vi sender den til Eurovision. Kan være at jeg ubevisst har ønsket å fjerne de hardeste konkurrentene til den derre forvokste roboten slik at jeg kan promotere denne robostøvsugeren Neatsvor X600 Pro som lillebror til Super Rob;)
Tror roboten kan komme langt. Likte den. Men Gåte var også veldig bra. Det er en låt som kan gå helt til topp – eller helt til bunn.
Ble overrasket over at country-duoen gikk videre.
Men bra at ikke Mileo gikk videre. Den teksten er ikke ok.
Gåte og den country-sangen var bra 🙂
Da har vi ulik smak. Jeg synes Gåte var bra, men forstår ikke at den country-sangen gikk videre.
Jeg har faktisk ikke noen tro på norske tekst i en internasjonal konkurranse. For de stemmeberettigede (altså de med tilhørighet i andre land enn Norge), må jo dette her avstedkomme som den samme sausen av meningsløse lyder som noe sånt som en sang på tyrkisk, finsk eller russisk ville blitt for oss..
Vel, man har vunnet Eurovisjonen med norsk tekst før, men du har et poeng. Det var jo fordi Storbritannia, Frankrike og Tyskland nesten alltid vant man i sin tid gikk vekk fra at artistene måtte synge på morsmålet.