Morna Jensen…..

Så har Fremskrittspartiet fått nok, tatt til det de mener er fornuft og forlatt regjeringen. Belastningen ved å sitte i en regjering som både viser barmhjertighet og føler det er moralskt riktig å hjelpe syke, norske barn vekk fra det helvete en leir i Syria er, ble for stor.

Beslutningen om å forlate regjeringen sier mer om Frp enn det sier om resten av regjeringen. Å hente hjem et lite barn som lider av cystisk fibrose, er for Frp så totalt forkastelig at det er verdt å avslutte et 6 år langt regjeringssamarbeid.
Lokalavisa hevdet jeg holdt en tordentale da jeg i forrigekommunestyremøte sa jeg var flau over at Frp ikke ønsket like mange flyktninger til vår kommune som de andre partiene.  Jeg kunne godt gjentatt “tordentalen” min ovenfor Frp ledelsen i dag men jeg gjør det ikke.  I grunn er det helt greit for meg at de forlater regjeringen.

En liten 5 år gammel gutt med en alvorlig sykdom er hentet fra et svart jordhull i en leier i Syria og til de hvite sykehussengene på Ullevål.  Hentet fra krig og redsel, til helsehjelp i ett av verdens tryggeste land. Endelig kan han sove trygt mens kvalifisert helsepersonell passer på han.  Er ikke det en gladnyhet? Noe vi kan være stolte av – i stedet for å lage regjeringskrise?

Jeg er ikke dum og naiv, og det håper jeg ikke norske myndigheter er heller.
Jeg er ikke overbevist om at “IS-kvinnen” er så uskyldig som hun nå ønsker å fremstå.  Mulig hun kom til Syria mot sin vilje, men hun må enten ha vært utrolig naiv eller hatt en mistanke om at de fult innredete boligene de flyttet inn i hadde tilhørt noen andre før de flyttet inn. Og det er vanskelig å forstå at hun ikke har reflektert over hvem disse “andre” var og hvor de var nå.  Men hvor delaktig hun har vært i direkte terrorhandlinger eller å rekruttere andre til kalifatet det skal ikke jeg uttale meg om.  Det er det opp til politiet å etterforske, og jeg har tillitt til at PST har kunnskapen som skal til for å gjøre det.  Så blir det opp til domstolene å dømme henne for de forbrytelser hun har begått.

Jeg er som sagt ikke dum og naiv.  Jeg regner og med at hvis noen av barnefedrene til disse to barna plutselig skulle gjenoppstå fra de døde og søke om familiegjenforening ville den selvsagt bli avvist  Jeg tror jo ikke UDI er direkte idioter.

At “IS-kvinnen” nå har kastet nikaben, og nå sier hun tar avstand fra IS, er selvsagt bra, selv om jeg ikke er overbevist om at hun virkelig mener det.  Jeg mener, skal hun ha brøkdelen av en sjans til å bli trodd i retten, er nok det å komme seg ut av den svarte heldekkende drakta første bud. Om hun ikke forstår det av seg selv, ville nok en hver oppegående advokat komme med det rådet.

Så selv om jeg ikke er overbevist om at “IS-kvinnen” er uskyldig, og jeg ser at hun rent teoretisk kan medføre en sikkerhetsrisiko er jeg overbevist om at denne risikoen er norske myndigheter i stand dit å ta seg av.
Jeg mener og at det eneste rette både etisk og moralsk var å hente de to uskyldige barna hjem.

Det er ikke første gangen Regjeringen Solberg har hentet hjem folk som har utført drap i andre deler av verden.  Joshua French ble hentet hjem i privatfly på statens regning.  Og Statsminister Solberg holdt stolt pressekonferanse på selveste 17. mai om å fortelle “gladnyheten” om at den norske “helten” French var hentet hjem etter omfattende forhandlinger.  French og hans avdøde kammerat var kastet ut av Telemarksbataljonen og hadde reist på eget initiativ til Kongo for å “leke krig”.  I mangel på fiender å skyte på, drepte de muligens sjåføren sin.
Ingen i Frp forlangte at partiet skulle trekke seg ut av regjeringen den gang, tvert i mot sto de forrest i kampen for å få den mulige morderen hjem.  Kan noen vennligst forklare meg forskjellen?

La oss glede oss i dag over to ting. To uskyldige barn er hentet hjem til en trygg fremtid, og vi har fått en regjering som ikke er fullt så blå.

 

4 kommentarer
    1. Alle barn er uskyldige, og bør få riktig hjelp, det er jeg enig i. Men jeg er nok veldig skeptisk til moren deres i dette tilfellet ja. Tiden vil vise hva som skjer med henne. Når det gjelder de to i Kongo, så var det mye rart som skjedde der også ja. Rart hvordan vi i dette landet skal “redde” alle skurker, mens de som faktisk er snille og greie,, ikke er ønsket her? Akkurat det der skjønner jeg virkelig ikke. Men så forstår jeg meg ikke så veldig på politikk heller. Jeg sitter bare blant befolkningen og bevitner urettferdigheten i mye av det som foregår.
      Veldig greit at du setter søkelyset på dette. Vi får håpe at alle gjør jobben sin riktig fremover 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg