Når lysene tennes…

I kveld var det tenning av julelysene på Hadeland Glassverk. Jeg er litt glad i jul, litt glad i lys og veldig glad i fine foto-motiv, så Gamle Gubben Grå og jeg var på plass.,
Hadeland Glassverk ligger på Jevnaker, bare rett over skogen for oss her på Vågård, og jeg liker godt å ta turen dit.  Glassverket ble etablert i 1762, og i følge hun som holdt tale før lystenninga er det Norges eldste håndverksbedrift.   Nå er det også en stor turistbedrift, som skaper gode opplevelser rundt glass-produksjon og salg av design og håndverksprodukter.

Du kan besøke glasshytta og se hvordan glass blir til, og også prøve deg som glassblåser og blåse ditt eget glass. Jeg har aldri prøvd å blåse mitt eget glass, men jeg har flere ganger vært i glasshytta og sett glassblåserne i arbeid.  Det er imponerende. Husker jeg ikke helt feil, var det en glassblåser som var en yndet dansepartner på Fossen på 80-tallet.

Ellers er Hadeland et fint sted for å dra og handle, for eksempel julegaver.
I Glassbutikken får du kjøpt førstesorterings glass.  de står formelig å skinner på hyllene.  Vakre vinglass, lykter vaser og boller. Om du ikke har planer  om å handle dyre designglass, er det gøy å bare se utstillingene.
I Fabrikkutsalget kan du gjøre gode kupp.  Her selges annensorteringen av glassproduktene.  Utvalget er stort, og her kan du gjøre virkelig gode kjøp.
I Høvdinghallen finner du øl fra mikrobryggerier fra hele Norge, og mat fra småskala bedrifter. I Høvdinghallen er det også en stor kjøkkenavdeling med kjøkkenutstyr og kjeler og lignende. OG de har et stort fabrikkutsalg for produkter fra Porsgrund Porselensfabrikk.
Porsgrund Porselensfabrikks produkter finner du også i Porselenhuset, sammen med produkter fra andre nordiske porselensprodusenter. Der har de også tekstiler fra finske og svenske designere.
Det er også et eget interiørhus med alt slags interiør.  Du vet slike butikker det er lett å gå litt amok i.   alt det vi damer synes vi bare må ha for å sette den rette prikken i interiøret.

Vi ar ikke innom noen av disse butikkene i dag. Men vi var en liten tur innom  Hadeland tinn og lysstøperi som også ligger på området.  Ikke fordi jeg skulle ha noe, selv om utvalget i lys og servietter er utrolig stort.(Ja, tinn også selvfølgelig…) men fordi jeg liker så godt å gå der inne å “sniffe” på lukta fra lysstøpingen..Det lukter bare så koselig. Traff på en tidligere kollega som var der med et av oldebarna.

Litt før klokka 18 startet selve lystenninga.  Hadeland Glassverk er flinke til å lage arrangement som drar folk og skaper stemning. Så og i kveld. Juletrær var tent allerede da vi kom, og jeg har sett bilder på fb, av at nissen har vært der.  Men nå var det tid for lystenning.  Etter tale sikkert av “sjefen”, var det vakker barnesang som satte julestemning allerede første helga i november.   Mens de sang “Vi tenner våre lykter” , “Snømannen Kalle” og flere sanger om vinter og jul, følte jeg et lite snev av julestemning.  Jeg liker ikke vinter, snø og kulde.  Men nå kommer den “Fine hvite tida”.
Så gikk barna ned  og en mann akkompagnert av et piano entret scenen og sang “O helliga natt”-  Når siste strofe tonet ut ble himmelen opplyst av et flott fyrverkeri, og flere tusen vinterlys ble tent på hele området.
Julekula, som jeg tro er ny av året ble min favoritt.
Men jeg tror jeg skal ta turen tilbake til Hadeland en kveld litt senere, når det ikke er så mye folk for å få tatt de virkelig flotte motivene.

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Koselig 🙂
      På begynnelsen av 80-tallet, jobba æ som kokk på Fossen 😀
      Verden e ikke stor.
      Ha en fin søndag.

      1. Æ slutta i -83, og begynte i en jobb, som ikke hadde med mat å gjøre.
        Og flytta fra H.foss i 2000 🙂

    2. Åh, den julekula var flott! Det er så fint når alle lysene på glassverket er tent, – får ta meg en tur etter stengetid, når det ikke er så mye folk der. Jeg kjørte forbi der igår på dagtid, og da var det helt fullt med biler, – ofte vanskelig å få parkert der ellers også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg