Nok en søvnløs natt

Glipper med øynene og ser på klokka. Litt over 19. Det var litt mye. Sist jeg så på den var rundt 16.  Det vil si at den lille middagsstrekken ble på 3 timer. Er ikke så sikker på hvor smart det var.

Sov dårlig i natt. Vet ikke helt hvorfor. Er varmt her på rommet.  Vet ikke helt. Noen ganger er det bare slik at søvnen lar vente på seg, eller glimrer helt med sitt fravær.

Dagen har gått i ett. Arbeidstrening og snekring av fuglehus. Et møte med atføringskonsulenten som hjelper meg med å forstå NAV sine irrganger. Det som forundrer meg mest med NAV er at de ikke foreslår, rettleder brukerne men går ut i fra at brukerne Vet eller finner ut av ting selv.  Et sikkerhetsnett som brukeren selv må rulle ut mens han faller. Jeg, og NAV, ser på meg som relativt ressurssterk med hode på rette plassen.  Når jeg sliter med å finne ut og forstå, hva da med de som ikke er like bevandret I sjargongen?

Jeg er litt stilt av meg selv. Jeg lot atføringskonsulenten ta kontakten med NAV for meg.  Det ligger et stykke inne å motta hjelp. Jeg er den som gir hjelp. Kjerringa som fikser alt.

En annen ting som ligger et stykke inne å godta er at jeg nok er mer skadet, mer utslitt enn det jeg trodde da jeg kom hit til treningsleiren. Antakelig vil de her konkludere med at jeg ikke har arbeidsevne til å jobbe fullt mer, uavhengig av stilling. Jeg hører hva de sier, og skjønner at de mener at arbeidsevnen er vesentlig varig nedsatt.

Etter møte med atføringskonsulenten var det mer snekring av fuglehus.

Jeg fikk pålegg om å bruke staver når jeg går mellom husene her. Det er glatt, og de ønsker ikke at jeg skal falle og brekke noe mens jeg er her. Sikkert lurt.

Så da ble det stavgang bort til hallen før en økt med stor ball. Den økta tar godt i mage og korsryggen. Jeg var rimelig kjørt etterpå.

Etter lunsj var det kondistrening I basseng. Nok en god treningsøkt hvor jeg virkelig fikk opp pulsen, og var god og sliten etterpå.

Varmt vann, mer enn nok trening og så en deilig fiskemiddag. Det er ikke rart en stakkar flater ut og snorker seg gjennom tre timer nærmest bevisstløs tilstand. Så blir det spennende å se om en får sove til natta.

 

14 kommentarer
    1. Åh det er både syndig deilig og litt kjipt med en sånn sein lur ja. Håper du får sove til natta igjen.

      Jeg har fulgt bloggen din en stund, og lurte på om du kanskje kunne oversette litt NAVsk til oss vanlige dødlige. Jeg har ikke skjønt hva slags opplegg du er på. Hvorfor vil NAV at du skal lage fuglehus?

      Jeg er skjønner heller ikke helt hva AAP er og hvorfor heter det attføringskonsulent hvis attføring var en gammel trygdeordning som er erstattet av AAP (jeg har googlet – men blir bare mer forvirra).

      Og til slutt, hva skjer om man ikke får innvilget AAP etter at man har vært sykmeldt for lenge?

      1. Jeg er på et tiltak (Det er det oppleggene heter i NAV.) som heter Arbeidsrettet rehabilitering. I dag har jeg lært at det vistnok er to forskjellige tiltak som heter Arbeidsrettet rehabilitering eller noe som ligner. Det jeg er på er medisinsk Arbeidsrettet rehabilitering og betyr at jeg et innlagt her på treningsleiren akkurat som om jeg var innlagt på et sykehus. Derfor går dette tiltaket under det NAV kaller medisinsk behandling.
        Her skal de om mulig øke arbeidsevnen min, eller I det minste danne seg en mening om hvor stor arbeidsevne jeg har og hvilke arbeidsområder jeg passer til. Hva jeg bør og ikke bør gjøre.
        Fuglehus er en del av arbeidstreninga her. Opplegget for dette stedet. De ser på arbeidsstilling etc mens vi snekrer. Det er ikke snekring men mer ergonomi som er det viktige.
        AAP (Arbeidsavklaringspenger) er en ytelse du kan få mens du er under utredning eller behandling for å komme tilbake I arbeid. En forutsetning for å få AAP er totalt uforståelig at du har redusert arbeidsevnen din med minst 50%.
        Aner ikke hvorfor damen titelerer seg atføringskonsulent.
        Hvis man ikke får innvilget AAP og en ikke er frisk nok til å vende tilbake til jobb, kan en få dagpenger, altså arbeidsledighetstrygd. Så lenge man er på tiltak fra NAV, har man krav hvis jeg forsto det rett på en ytelse fra NAV. Det var litt innviklet. Derfor overlot jeg det til damen.

        1. Aha takk for forklaringer, det høres veldig komplisert ut. Godt å få hjelp! God bedring og håper på det beste!

    2. Da får vii håpe du er sliten til kvelden også!
      Du har hatt en flott dag og har fått kjørt deg skjønner jeg! Så man blir jo sliten på ettermiddagen da..
      Men var nok litt lenger enn en “nøkkelsøvn”.

    3. Nå mistenker jeg deg faktisk for å ha begynt å like dette treningsregimet lite grann her! Det er jo nesten ikke noe hat å lese mellom linjene her lenger *hehe* ;)..

    4. NAV-språk og deres svar er helt umulig å forstå (nesten). Det er helt utrolig at til og med oppegående folk har problemer med å finne fram i ting og å forstå deres svar og vedtak.
      Altså, det er jo mange oppegående folk som har kontakt med NAV – men det er sannsynligvis en del som er litt mindre oppegående også, som er i deres system nettopp fordi de er redusert, på en eller annen måte. Sånn må det jo være.
      Og selv for de aller smarteste – langvarig sykdom og smerter gjør jo heller ikke at man er ekstra skjerpet for spissfindige formuleringer.

      1. Jeg elsker å plukke fra hverandre spissfindige formuleringer, men det jeg reagerer på er at de ikke opplyser meg Da jeg nevnte at jeg lurte på om jeg skulle søke AAP, var svaret liksom at ja, selvsagt bør du det. Du burde gjort det for lengst. Hvorfor har du ikke det?
        Når de avslår AAP sier de ikke et ord om hva jeg da skal leve av frem til jeg får meg ny stilling. Det med å gi slik informasjon uoppfordret hadde jeg egentlig forventet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg