Novembertanker

Jeg har aldri vært så glad i november.  Den er grå, kald, våt og inneholder ofte både is og snø.  Glatte veier og sludd som bærer bud om det vi har foran oss. Endeløse dager, uker og måneder med kulde, snø og is før våren forhåpentligvis så smått begynner å dukke frem en gang i slutten av mars.

Jeg studerer kalenderen min fremover. Vant som jeg er på denne tiden til å studere avtalebok og værmelding. Hvordan føre er det på torsdag når jeg skal til Drammen? Rekker jeg å kjøre fra Drammen når møtet slutter 14.30 og være på plass på rådhuset i Hønefoss før kommunestyret begynner klokka 16.00? Kommer det til å bli kaoshelg på jobben nå som jeg har arbeidshelg samtidig som den første snøen kommer? Har skiskade-sesongen i Hallingdal, Hemsedal og på Norefjell startet? Hvor mange skianlegg i disse områdene er åpne?
Jeg studerer kalenderen min fremover.
Jeg skal opp igjen til treningsleiren i morgen. Det ser ut som fine kjøreforhold.  Så skal jeg være der frem til fredag, og bryr meg egentlig ikke om hvordan været er. Bilen skal få stå parkert der til jeg skal hjem på fredag. Ser greit ut på fredag og….

Plutselig slår det meg
Hvor tom avtaleboka mi er de neste ukene.  Den som i årevis knapt har hatt et ledig felt, nå er det flere helt blanke dager. Ja hvis jeg skal være ærlig så er det flere blanke dager enn de det er avtaler på når jeg er ferdig på treningsleiren. Og de dagene fullsatt av møter og aktiviteter glimrer med sitt fravær
Det travle hektiske livet jeg elsker er borte.

Jeg kjenner plutselig en ro.
Jeg har tid til å gjøre ting ordentlig.  Jeg har tid til å forberede meg grundig til alle de møtene jeg skal på.  Ikke ta et eneste møte på hælen. Jeg har tid til å få gjort alt jeg skal til jul, og samtidig kose meg. Jeg kommer ikke til å føle på at jeg burde være på to steder samtidig. Jeg kan ta de lange bilturene de dagene været og føret innbyr til det. Jeg kommer ikke til å kjøre rally på glatte veier for å rekke jobb, møter og alt annet som bare må rekkes.

Jeg skal lage meg en fin førjulstid. Senke skuldrene og pleie meg selv, og ja jeg skal klare å legge inn noen treningsøkter også etter treningsleiren. Jeg skal starte i dag. Starte med ikke å stresse med alt som må ryddes, vaskes ordnes her i heimen. Ta en og en ting, gjøre det jeg rekker uten å stresse – og ikke minst uten å skjelle ut Gamle Gubben Grå når han ikke bidrar like mye som meg.

17 kommentarer
    1. Så bra at du klarer å finne roen, selv om dagene er helt ulikt det du har vært vant til.
      Det gikk noen runder i hodet mitt når jeg sto i samme situasjon.
      Ha en fin helg hjemme og god tur opp igjen på søndag 🙂🙂🙂

    2. Det høres veldig bra ut 🙂 Det er sånn livet alltid burde være spør du meg. Ha tid til å LEVE, ikke bare jobbe og styre på. Møte folk, rekke å høre på dem uten at hodet er et annet sted osv.. Ha en fin lørdag 🙂

      1. Jeg er høyst levende på møter, og føler at jeg virkelig lever når jeg er der. Men det er godt med litt annet liv og. Godt å ha tid til å være tilstede her og nå.

    3. Det er dette med å senke skuldrene og roe ned…
      Det er rart når man plutselig ikke SKAL på alt det en har MÅTTE så ofte før…
      Og av og til er det mer enn nok å senke skuldrene…
      For min del er jeg 100% ansatt i egen helse for tiden… Så får fremtiden komme en dag om gangen 🙂
      Og lære å akseptere…
      Nyt dagene fremover 🙂

    4. Jeg elsker 0 ting jeg må rekke! Jeg dro til Oslo i går, jeg bråbestemte meg og tenkte jeg booker en billett og drar til Gjøvik. Fra jeg tenkte tanken til jeg satt på Gjøvikbanen tok det 10 minutter.
      Her og nå…..er mitt liv! Takler ikke avtaler! Da jeg var ute og spiste med en venninne for lenge siden, så bladde hun opp avtaleboka for neste date vi skulle ha…..jeg merket jeg ble sur….

      1. Du er impulsiv. Det syns jeg er kult.
        Flere venner sluttet å prøve å gjøre avtaler med meg, for jeg hadde jo aldri tid. De skjønte at jeg hadde lyst, men at jeg ikke fant tid.
        Heldigvis forsvant de ikke, og vi er oftere sammen nå. Nå som jeg har tid.

    5. Det er godt å kunne senke skuldrene og ta dagene litt som de kommer.
      Ha god tid til juleforberedelser.
      Men jeg skjønner godt at overgangen kan bli stor.
      Men fortatt har du politikken.

    6. Slik jeg ser det, må cluet være å ha nok på tapetet til å få dekket behovet for selvrealisering og nytteverdi på den ene siden, mens det på den andre siden, ikke bikker over til å bli et daglig stress slik at en dermed ikke får den nødvendige balansen mellom jobb/forpliktelser og fritid..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg