Nye sokker.

I dag har jeg drukket kaffe og skravlet med Barndomsvenninna. Nye sokker fikk jeg og. Eller kjøpte da. Jeg elsker de fargerike sokkene som Barndomsvenninna strikker og betaler villig det hun forlanger. Vet dere at det tar ca 24 timer å strikke et par sokker? Da er det ikke akkurat høy timepris strikkere tar seg betalt.

Tenk litt på det neste gang du står på ei håndarbeidsmesse og synes 200 kr for et par raggsokker er alt for dyrt. Hadde du likt å gjort et arbeid til under 10 kroner timen?

Å strikke er ingen jobb protesterer du kanskje. De sitter bare der med kaffekoppen likevel. Ja, omtrent som utallige av de møtene mange fyller arbeidsdagen med. Jo høyere lederstilling jo mer av arbeidsdagen går med på å sitte på møter med en kaffekopp. Jeg tror få ledere ser på det å delta i et møte som noe de ikke skal ha betalt for, selv om de bare sitter der med kaffekoppen. Det er ikke alltid alle bidrar like mye på de møtene.

 

10 kommentarer
    1. Knallfine sokker og farger blir man i godt humør av.🤩🧶👍🏻
      200 kroner for et par sokker er svært billig og ofte ikke mer enn akkurat det garnet koster. Noen ganger kan garnet til og med koste mer enn 200 kr hvis det er mønster på sokkene og det er et kostbart garn.🧶
      Timesbetaling blir det nok aldri for håndarbeid, men å klage på prisen en strikker har satt, hører ikke hjemme i det hele tatt.
      Kos deg med de nye flotte sokkene dine og ha en flott fredagskveld!🤩🧶👍🏻

      1. Ja, jeg vet det er billig. Jeg kunne godt betalt mer. Nei noen reell timepris blir det aldri snakk om for håndarbeid, men jeg synes det er greit å regne ut timepris for bevisstgjøring både av selger og kjøper.
        De 200 kronene er nok ” venninnepris”.

    2. Ullsokker strikker jeg sjøl. Lærte det av Petunias blogg for noen år siden. Heklet en advent stjerne til en dame. Stivet den, ordnet med lys og sendte som Norges pakke. Plutselig kom det opp meld på tlf ho betalte 1000 kr. Syntes det var mye for tre døgns arbeid.😱
      Ullsokkene du kjøpte er veldig fine, og at det var godt å møte venninna si.

      1. 1.000 kr for tre døgns arbeid synes jeg er lav timepris. Jeg har i over 20 år drevet og forhandlet lønn for min yrkesgruppe og vet å prise arbeidet mitt. Jeg kan nok strikke sokker, tror jeg. Men jeg har liksom ikke helt tålmodighet til å drive på så lenge av gangen. Kunne fort holdt på i månedsvis, kanskje år mef et par sokker. Venninna mi strikker sokker hele tiden. Så da betaler jeg henne gladelig for å få sokker.

    3. Nydelige sokker, likte fargene også.
      Strikke sokker er jeg ikke god på, det må jeg snart lære meg…Mye jobb med håndarbeid…!

      1. Kunne godt tenke meg å lære meg å strikke sokker, men jeg har ikke helt tålmodighet til å strikke så lenge av gangen. Så venninna mi får ha den oppgaven. Hun strikker sokker med glede.

    4. Ja, det er mye jobb med håndarbeid og for min del, enda mer smerter i skuldrene. Men artig å få det til. Jeg liker også fargerike ting:)

    5. Synes det er ok med «venninnepris».
      Fine og varme sokker.
      Regner med at hun tar høyere pris av andre.
      Jeg strikker og selger en del sokker via Husflidslaget.
      Der ligger prisen på ca 350kr.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg