Hva er det viktigste på et sykehjem

De som har fulgt denne bloggen en stund har sikkert fått med seg at det ikke bare er gamle skolebygg jeg er opptatt av å bevare. Det samme gjelder gamle sykehjem.

Hønefoss sykehjem er vedtatt revet. Jeg er ikke enig, men jeg er ikke den politikeren som kjører omkamp på omkamp. Jeg sloss alt jeg kan for en sak, vinner jeg ikke klarer jeg å gå videre – selv om jeg ikke er enig i avgjørelsen. Vel, får vi til en omkamp om Eikli skole støtter jeg den. For der mener jeg faktisk at resultatet ble feil, selv om det er et lovlig fattet vedtak.
Men tilbake til sykehjem.

Siden Hønefoss sykehjem er besluttet revet for å gi plass for et nytt sykehjem skulle vi i kommunestyre behandle “Mulighetsstudie” for det nye sykehjemmet. Altså arkitektene og arbeidsgruppas skisse på hvordan dette kan bli seende ut. Hvilke muligheter tomta gir. Først vil jeg si at arkitekt-tegningene jeg har sett ser bra ut de. Jeg har ikke de helt store innsigelser mot skissene slik de har blitt fremlagt. Samtidig gjør jeg meg jo noen tanker.

Saken var en orienteringssak. . Og det er jo greit. Altså å ta saken til orientering.

Det er likevel med stor uro jeg ser på kostnadsbildet. Kostnadene til dette bygget har steget relativt mye hele veien. Vi er bare på et mulighetsstudie – og allerede har prosjektet et kostnadsestimat på 851 millioner kroner.
Ja, det stiger sågar 1 million bare i løpet av den tiden det tar å lese saksfremlegget.
I starten av saken står det 850 millioner, litt lenger ned i saksfremlegget står det 851 millioner.
Hva sluttsummen for dette prosjektet vil bli vet ingen. Antakelig snakker vi om en sum godt over en milliard.

Ja, vi får dekket en god del av Husbanken, men en halv milliard er og en relativt stor sum på et allerede stramt kommunebudsjett.

I presentasjonen i Hovedutvalget fikk vi høre mye om bydelskafe’, bibliotek, bar, handlegate og lekeplass som dette bygget også skal romme.
Vi fikk ikke presentert et eneste bilde av beboerrom, hørte ikke noen betraktninger om valg av forskjellige typer beboer-bad. Ja, vi fikk høre svært lite om de tre etasjene som skal huse beboerrom.
Altså der mange av våre eldre skal tilbringe sine siste uker, måneder og kanskje år.

Rødt håper man i det videre arbeidet er mer opptatt av beboerne og deres behov enn av bydelens behov for bydelshus og bar.
Det er ikke sikkert at bydelskafe og lekeplass er det beboerne kommer til å ha størst behov for.
Det er hyggelig å tenke på at vi  kan møtes i baren hvis vi havner på sykehjem når vi blir eldre.
Men det er ikke sikkert realiteten blir slik.

Svært mange av beboere på våre sykehjem har forskjellige former for demens.
Noen blir utagerende. Noen kaster hemninger de ville ha hatt hvis de ikke var syke.
NRK la ut en sak denne uka om utagerende demente ved norske sykehjem.
De filmsnuttene viser virkeligheten ved norske sykehjem.
De viser hva demenssykdom kan gjøre med mennesker.
Noen ganger trenger syke mennesker mer til trygge rammer og sikkerhet enn å møte tidligere naboer på bar.

Jeg håper man i det videre arbeidet tar med seg at det vi skal bygge er et sykehjem, et omsorgsbygg, kall det hva dere vil, men et bygg som har som hovedmål å ivareta syke, gjerne eldre mennesker, i deres siste år.

Rødt kommer til å støtte at mulighetsstudie tas til orientering.
Samtidig vil vi påpeke at dette prosjektet stadig stiger i kostnad. At usikkerhetene i hva det totale kostnadsbilde vil bli er stor.
Og at det også etter et mulighetsstudie er mulig å trekke i bremsen og se at det kan være god økonomi i å vurdere nok en gang om rehabilitering av den eksisterende bygningsmassen kanskje vil bli et  godt og langt rimeligere alternativ.
Vi får kanskje ikke bydelshus og bar på den måten, men jeg tror vi kan få til et godt sykehjem som gir et trygt og godt tilbud til de sykeste og mest sårbare av våre eldre.

Som den skarpe leser forstår er dette blogginnlegget utarbeidet ut fra innlegget jeg holdt i kommunestyret.
Jeg ønsker jo å komme ut med det politiske budskapet i alle mine kanaler.

2 kommentarer
    1. I min kommune la de ned tre sykehjem, men ombestemte seg. Leste i avisen at de skulle pusse opp de som er lagt ned. Den nyeste hadde mange og alvorlige feil angående sikkerheten angående om det ble brann.. To som jeg kjenner er lagt inn grunnet Alzheimer. Det er lav bemanning på mange sykehjem dessverre. En slektning av meg valgte å ta livet sitt da hen fikk alvorlig sykdom og ville ikke på sykehjem.

      1. Jeg tror desverre ikke din slektning er alene om den løsningen. Mange slitne sykehjem som trenger modernisering og rehabilitering. Det er flott at vi planlegger et sykehjem i milliardklassen. Men litt dumt at fokuset er på lekeplass og bydelshus. Flott med et bygg som kan brukes til flere ting, men fokuset burde være på pleie og omsorgsdelen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg