Om ukemenyer, sauer og vindmøller,

Det er grått og vått utenfor Drømmehuset. Jeg sitter med golfjakka på og ullpledd rundt skuldrene og ser surt ut på været. Sola de lovet er utsatt på ubestemt tid. Bilen er på verksted, så Gamle Gubben Grå og jeg må gå eller ta buss til byen. Hvis det går noen busser da. Det er ikke mange av de i denne avkroken rett ved E16 hvor vi bor. Ja vi må til byen. Vi har begge to avtaler der som ikke kan flyttes på. I tillegg må vi hente bilen. Den skal være ferdig i dag. Hente bilen og tømme kontoen. Det er nesten så jeg begynner å skrive om blåmandag. 
Men det skal jeg ikke. I følge konseptet mitt skal jeg sitte her å skrive om noe langt verre. Jeg skal skrive om en ukemeny! Herre. gi meg styrke.

Kjære leser kjenn godt etter. Blir du veldig inspirert til refleksjon av smørdampa grønnkål, skinnstekt hyse og blomkålpure’? Vel det blir ikke denne kjerringa.

Det eneste som vekte litt nysgjerrighet i denne kjerringa i denne ukemenyen var retten Kylling & Pasta med Manchego.
Hva er Manchego?
Jeg måtte google.
Manchego er en ost laget i La Mancha-regionen i Spania av melk fra sauer av Manchega-rasen. Den er  mellom 60 dager og 2 år gammel. Manchego har en fast og kompakt konsistens og en smøraktig tekstur, som ofte inneholder små, ujevnt fordelte luftlommer.

Jeg liker ost. Det er spennende med forskjellige oster, og ikke minst litt om historien bak de. Kjerringa blir straks litt lysere i humøret. Det neste jeg må finne ut av er hvor i Spania denne osten kommer fra. Altså hvor i Spania La Mancha-regionen ligger. Jeg innrømmer ærlig at jeg ikke er videre god i spansk geografi.

La Mancha er et område i Spania sør for Madrid.
Handlingen i den berømte romanen Don Quijote av Miguel de Cervantes foregår i La Mancha, og derfor er området særlig kjent for sine vindmøller. Og da snakker vi om slike gammeldagse vindmøller, ikke moderne vindturbiner.

Tanken på beitende sauer blant gamle vindmøller gjør meg straks i bedre humør. Det skulle altså ikke mer til enn en ost for å bedre humøret til denne kjerringa i dag.

 

 

10 kommentarer
    1. Gammeldagse vindmøller er vakkert bonderomantisk 🙂 Ja om en kan si det; bonderomantisk 😀 Jeg liker ikke så mye forskjellige når det gjelder ost…. er kresen… skulle ønske jeg elsket oster av alle slag 😀

      1. Ost er spennende. Har ikke smakt oster jeg overhode ikke liker, men ikke alle tiltar meg like mye. Jeg er og kresen, men det går på andre matretter. Grøt for eksempel. Liker ikke.

    2. Det er mange og gode oster der ute. Er godt med ostekveld, og litt vin til. Veldig glad i havregrøt hver morgen. Risengrynsgrøt nei takk, og det samme med rømmegrøt.
      Ser for meg gamle vindmøller, de er fine ikke de man ser i dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg