Oppussingsposjekt.

I innlegget tidligere i dag dere  jeg at Gamle Gubben Grå og jeg hadde et oppussingsprosjekt på planen for i dag.  Raskt kom det ønske om før og etter bilder. Vel. Det er en god stund siden “før” bildet ble tatt. Dette har nemlig blitt et slikt prosjekt som nesten kvalifiserer oss til deltakelse i “Sinnasnekkeren”.

Ser dere den stukaturlista i isopor på midten av bildet? Som dere ser er den ikke pen. Det gikk av en stor bit av den en gang en sofa skulle rundt det hjørnet og så 90 grader ned kjellertrappa. Så i starten av august i fjor, den 8. for å være nøyaktig, forsvant isoporlistene i hele gangen. Jeg var alene hjemme noen timer og fikk ånden over meg.

Hvis dere ser godt etter ser dere at tapeten på nedre delen av veggen heller ikke akkurat er så pen. Den er litt slitt på hjørnet kan man si. Så når jeg likevel var i gang rev jeg ned tapeten under lista og. Selvsagt i hele gangen.

Det var i august. Planen var å få opp ny brytstning i god tid før jul. Og jeg hadde en ide i hodet om hvordan den skulle være. Den ideen har modnet i hodet mitt siden jeg malte øvre delen av veggen rosa. Når det var er jeg usikker på. Tror kanskje det var januar 2017.  Jeg ville ha brystningspanel i “røkt eik” eller noe lignende. Jepp. Dere vet jo at jeg ønsker en herskapelig stil her i Drømmehuset.

Har dere forsøkt å gå på Bauhaus, Obs Bygg eller en annen byggevarekjede å be om brystningspanel i røkt eik, gjerne med “speil”? Ja ikke sånne speil til å speile seg i men det kalles speil når man har veggen med slike firkanter på. Litt vanskelig å forklare. Vel. Utvalget er ikke overveldende stort, for å si det sånn. Stort sett får du bare et spørrende blikk tilbake.

Det nærmeste jeg kom er akustikkplater med spiler i røkt eik. Det var ikke helt det jeg så for meg. Ville gi noe i likhet meddet jeg ønsket, men samtidig gi rommet et langt mer moderne preg enn jeg hadde lyst på. I tillegg ville det koste oss rundt 15.000 kroner. Litt vel dyrt, spør du meg. Spesielt når jeg ikke ville få det helt slik jeg ønsket .

Jeg hadde mer tenkt meg noe slikt:

Så det ble jul, nyttår, påske og sommer og veggen i gangen sto der uten å få veggpanel. Selvsagt har det irritert meg. Hvordan få fiksa veggen, få noe som i det minste kan minne om det jeg vil ha uten å bli helt ruinert?

Å tro at Gamle Gubben Grå kunne trylle noen finerplater og litt listverk om til den veggen jeg ønsket meg slo jeg etter hvert fra meg. Ikke fordi jeg ikke tror han ville klare det hvis han gikk inn for det, men fordi han aldri ville gi seg i kast med et slikt prosjekt i redsel for å mislykkes. Og ja, det ville ha blitt en del banning og frustrasjon på Gubben før resultatet ble såpass at også jeg var fornøyd.

Så har en idé langsomt modnet I hodet mitt. Hva med å brukev”Korea-panel”? Dere husker de trelignrnde panelplatene som var så populære på slutten av 60- og begynnelsen av 70-tallet?

Jeg sjekka finn.no. Det kunne jo tenkes at det var noen som drev og pusset opp og ikke var så begeistret for retrostilen fra 70-tallet?  Vel, jeg hadde flaks. På mandag mens jeg var på jobb tok Gamle Gubben Grå og hentet så mange plater vi trenger og litt til. Endelig skulle kjerringa få en vegg hun forhåpentligvis blir fornøyd med.

I går gikk vi gjennom prosjektet med Yngste Sønn. Han er håndtverker og kom med noen gode råd. Så i dag har Gamle Gubben Grå fjernet gulvlistene, ledninger osv., og nå er vi snart i gang med å få panelen på veggene.

En liten utfordring har imidlertid dukket opp. Gamle Gubben Grå er ikke alltid like opptatt av estetikk. Så de platene han kom hjem med er ikke like. De har ikke likt mønster. Vi har mange små vegger, felt mellom dører osv, så jeg tror vi kan få lurt det til på et vis.

Følg med videre på dette prosjektet. Jeg har følelsen av at det kan bli underholdende. Nå sier Gamle Gubben Grå at pause er over, så da er det bare å legge vekk mobilen og fortsette som håndtlanger.

2 kommentarer
    1. Lykke til med å pusse opp. Her går vi med planer om å male en vegg i stua, klarer bare ikke å bestemme meg for en farge. Det løsner sikkert snart i topplokket. Kos deg med og være i gang.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg