Utenfor vinduet er det fremdeles svart natt, men jeg har lagt merke til at det ligger et tykt lag is på vinduene på bilen. Yngste Sønn kommenterte det og da han dro på jobb litt før klokka 6 i dag morges. Den kalde tida har kommet. Herfra blir det bare verre.. Is og glatta. Man risikerer beinbrudd bare ved å gå ned trammen. Snart kommer snøen og mer kulde. Jeg sitter her med tekoppen og lurer seriøst på om jeg skal gå i hi. Krabbe godt ned i den gode, varme senga og bli der til det blir vår. Kvikne til live etter påske en gang i april.
Går jeg i hi helt frem til påske går jeg glipp av jula. Jeg er veldig glad i jula. Tente lys, pynta gater, god mat, gaver og koselig samvær med familien. Vi er alt godt ut i oktober. Julemarsipanen har alt kommet i butikkene. Det går raskt mot jul, den koseligste tiden i året. Hi-tanken blir litt mindre fristende. Kanskje jeg skulle vente med å gå i hi til over nyttår?
Jula, tankene begynner å kverne om pepperkaker, gløgg, ribbe og surkål. Tenke på gaver som skal kjøpes. Jeg liker å glede familie og venner. Kanskje finner jeg drømmekjolen i år? Jeg har lenge drømt om en rød sid festkjole til bruk i jula. De jeg har funnet til nå har enten vært for små eller for dyre.
Alt har blitt så dyrt. Samtidig har inntektene mine blitt betydelig redusert. Jeg er blant de 50% som føler uro rundt egen økonomi. Jeg ville ikke ha råd til den kjolen hvis jeg snubla over den. Økonomien vår for tiden gir ikke rom for de store utskeielsene. Har jeg egentlig råd til jul?
Ikke råd til jul…. Jeg vet det sitter mange rundt i Norge og tenker det samme. At de vil avlyse jula fordi de rett og slett ikke har råd til å feire jul slik “alle” feirer jul. Slik jula skal feires.
Man skulle kanskje tro at denne tanken fikk frem missmotet i meg igjen. Fikk meg til å på ny vurdere tanken om hi. Bare legge meg under dyna og slippe å tenke på jul, på dårlig økonomi, på kulde og mørke alt jeg ikke har råd til og alt som er trist og leit. Ligge der under dyna og telle vondtene mine og hvor synd det er på meg. Men i stedet vekker det pågangsmotet mitt. Dette finner jeg meg ikke i! Jula skal ikke avlyses her i Drømmehuset. Her skal det bli skikkelig jul og julestemning i hele desember. Jula handler da ikke om å bruke mest mulig penger. Det er ikke handelsstanden og markedskreftene som skal bestemme hvordan jeg skal feire jul. Det beste i livet et gratis synger Waselina Bilopphøggers.
Gå i hi! Sove bort et halvt år av livet! Nei, det har jeg ikke tid til. Kulde, snø, is og mørke til tross jeg vil leve. Og ja leve! Ikke bare overleve. Ikke bare komme meg gjennom dagene til det blir vår.
Det gjelder å se mulighetene, ikke bare begrensningene. Nattemørket har forduftet. Gamle Gubben Grå har gått ut for å skrape is av bilen før han kjører meg på jobb. Snart vil sola ta tak og det blir slutt på kuldegradene. Det blir en fin høstdag i dag og.




















