Prinsipper og strategier….

Mitt politiske engasjement er i utgangspunktet lokalt forankret.  Jeg ble politiskaktiv i Solidaritetslista som var en lokal liste.  Det er relativt greit og ta standpunkt til lokale saker. Å være i mot at man skal legge ned skoler, sikre skolebarn trygge skoleveier og jobbe for en god eldreomsorg med nok varme hender.

Etter at jeg meldte meg inn i Rødt har jeg fått spørsmål om nye utfordringer. Ved høstens valg står jeg som nummer to til kommunestyret, og håper endelig å få fast plass. Det blir spennende!
Samtidig stiller jeg som nummer 8 på lista til det nye storfylket Viken.  Jeg tror nok ikke jeg får fast plass i fylkestinget, da skal Rødt gjøre et utrolig brakvalg, men jeg har mulighet til å komme inn som vara. Spennende.  Men med en plass såpass langt oppe på fylkeslista, må jeg jo også sette meg litt inni fylkessaker, og da i hele Viken. Buskerud, Østfold og Akershus.   Litt fjernere, men fremdeles konkrete saker.

I morgen skal jeg for andre gang delta på Rødts Landsmøte.
Forrige gang var jeg alt for dårlig forberedt. For et landsmøte med 1.200 endringsforslag….  Ja, det sier seg selv at det er litt å sette seg inn i – og ta stilling til..
Prinsipprogram og strategier….Ikke så veldig konkrete og håndfaste begrep. Mer teorier og formuleringer. Man må tygge litt på ordene, smake på dem. Liker jeg ordet kapitalistklassen eller borgerskapet best?  Hva forklarer best hva vi mener? Skal vi fjerne ordet kommunisme fra prinsipprogram og strategi? Er alternativ 1 eller 2 til kapittel 6 det beste? Mye å fundere over og ha en formening om. Vi har diskutert det på møte i Rødt Ringerike, men det var få konklusjoner.  Så jeg må i en del dilemmaer gjøre mine egne betraktninger,  Greit å gjøre seg opp noen meninger i forkant av travle landsmøtedager. Liker å være forberedt

Gamle Gubben Grå lager vannbakkels.  Snart tid for en kaffekopp.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg