Pumpkin spice latte

Mange av dere har lest om squash-avlingen vår. Vi har også noen gresskarplanter som ser ut til å gi stor avling. Det er små, gresskar med mykt skall og kan brukes omtrent som  – ja, nettopp squash.

I og med at det er høstetid også for disse gresskarene nå, og jeg ikke føler for å la avlingen rotne på rot, satte jeg meg i dag i kurvstolen på trammen for å finne noe morsomt jeg kunne bruke de til.

Mye godt kom opp. Både kaker og desserter i tillegg til bakt gresskar, gresskarsuppe og andre middagsretter. Jo, det skal nok la seg gjøre å gå brukt litt gresskar ut over høst og vinter.

Så falt øynene mine på en oppskrift jeg bare måtte prøve; Pumpkin Spice latte!  Jeg tror alle dom leser denne bloggen jevnlig forstår hvorfor kjerringa lot seg friste av akkurat den oppskifta.

Setter inn lenke til oppskriften her. Det er Lise Finkenhagen sin.

Pumpkin Spice latte

Om det smakte godt? Aldeles nydelig, og dette vil jeg nok prøve igjen på kalde og mørke høstkvelder. Jeg lagde en del gresskarpure’ som har fått plass i fryseren. Den kan brukes både til bakverk og supper i tillegg til Pumpkin Spice latte.

Jeg droppet muskat, og tok de andre krydderet litt på slump. Jeg er glad i kanel, ikke så glad I ingefær. Hadde en rest fløte igjen som jeg pisket ordentlig krem av, og brukte sånn karamell-sirup som man har i kaffe i stedet for karamell-saus.

Glasset ble tatt med ut i solen på terrassen. Jeg koste meg i sensommersola og nøt smaken av høst.

12 kommentarer

Siste innlegg